Tankowiec napędzany latawcem

Z niemieckiego portu Bremerhaven w Hamburgu wypłynął okręt częściowo napędzany energią wiatrową. Na pokładzie nie ma jednak wiatraka ani żagla, tylko olbrzymi latawiec.
Płynący do Wenezueli towarowy statek MS Beluga Skysails ma być jednym z najbardziej ekologicznych okrętów świata. Podczas rejsu może wypuścić w powietrze latawiec w kształcie prostokątnej paralotni o powierzchni 160 metrów kwadratowych.

Sterowany elektronicznie podniebny żagiel wznosi się na wysokość ponad dwustu metrów, gdzie wiatr jest znacznie silniejszy i stabilniejszy niż przy powierzchni. To daje okrętowi napęd, który może w skali roku zaoszczędzić nawet jedną trzecią paliwa.

Eksperci podkreślają, że morskie statki produkują cztery procent światowego dwutlenku węgla, dwa razy więcej niż wszystkie samoloty razem wzięte. Połączenie gigantycznego latawca i elektronicznego systemu sterowania powinno znacznie poprawić te statystyki.