Porażka Classmates.com - amerykańskiego protoplasty serwisu Nasza-klasa.pl

16.12.2007
Podczas gdy Nasza-klasa.pl święci triumfy, jej amerykański pierwowzór - serwis Classmates.com - poniósł spektakularną porażkę. Giełdowe plany firmy zawaliły się z powodu braku zainteresowania inwestorów jej akcjami
To ironia losu. Wrocławski serwis Nasza-klasa.pl, przebój ostatnich miesięcy w polskim internecie, jest tak przytłoczony popularnością, że swoim trzem milionom zarejestrowanych użytkowników demonstruje głównie komunikat o przeciążonych serwerach i słynny już obrazek gąbki w kartonie. Tymczasem amerykański Classmates.com - z którego twórcy Nasza-klasa.pl skopiowali swój pomysł - ma coraz bardziej pod górę.

W tym tygodniu firma United Online, do której należy spółka Classmates Media (prowadząca Classmates.com) musiała przyznać się do fiaska publicznej oferty sprzedaży akcji. Rozpoczęta w sierpniu oferta publiczna miała wprowadzić Classmates Media na giełdę i przynieść spółce 125 mln dolarów, potrzebnych by zyskać nowy impet w biznesie. Popyt na akcje był jednak zbyt mały. Plan upadł, a na nieudanej operacji firma dodatkowo straciła 5 mln dol.

Classmates.com, którego United Online kupiła za 100 mln dol. w 2004 r., to weteran nie tylko branży serwisów społecznościowych, ale rynku internetowego w ogóle. Serwis powstał już w 1995 r. jako miejsce w internecie służące do znajdowania swych znajomych z dawnych szkolnych lat. Czyni go to jednym z protoplastów nurtu sieciowych społeczności, które należą do filarów popularnego od około dwóch lat hasła Web 2.0. Dziś serwis ma 50 mln zarejestrowanych użytkowników, z czego trzy miliony to posiadacze kont płatnych. Oprócz głównego serwisu w USA spółka prowadzi podobne witryny gromadzące znajomych ze szkolnych czasów w Niemczech i Szwecji (StayFriends) oraz Francji (Trombi). W pierwszej połowie roku Classmates osiągnął przychody rzędu 90 mln dol. i (po raz pierwszy) zanotował symboliczny zysk. Połowa przychodów firmy pochodzi z abonamentu, połowa z reklamy.

Przypomnijmy, że w konkurencyjny serwis społecznościowy Facebook.com zainwestował w tym roku Microsoft, płacąc 240 mln dol. za zaledwie 1,6 proc. jego akcji - co dawałoby wycenę całego serwisu na kosmicznym poziomie 15 mld dol. Dlaczego więc mimo mody na internetowe społeczności Classmates.com nie powiodła się droga na giełdę?

Zdaniem analityków, amerykański odpowiednik Naszej-klasy nie potrafił wykorzystać swojej długiej historii i przewagi rynkowego pioniera i dał się zdystansować znacznie młodszej konkurencji. Na rynku serwisów społecznościowych na hegemona wyrósł MySpace.com należący od dwóch lat do medialnego imperium Murdocha - News Corp. Na drugie miejsce wspiął się przebojem wspomniany Facebook.com, który bardzo szybko zdobywa pole, podczas gdy Classmates stoi w miejscu. Z najnowszych danych opublikowanych przez zajmującą się statystykami internetowymi firmę Nielsen/Netratings wynika, że Myspace ma prawie 57,5 mln użytkowników miesięcznie, Facebook 22 mln, a Classmates - 11,5 mln. A jeszcze rok wcześniej miejsca w rankingu wyglądały inaczej - Classmates był drugi z 12 mln użytkowników, Facebook - trzeci z 11,6 mln. Microsoft zakłada, że Facebook w ciągu kilku lat przyciągnie 300 mln użytkowników. Analitycy wskazują także, że użytkownicy spędzają kilkunastokrotnie więcej czasu na MySpace lub Facebooku niż na Classmates.

Kolejna przyczyna sceptycyzmu inwestorów to model biznesowy - Classmates jest w dużej mierze uzależniony od przychodów z płatnych kont, podczas gdy konkurenci postawili przede wszystkim na reklamę, dzięki czemu ich usługi są dla internautów darmowe.

Porażka oferty publicznej Classmates zmartwiła analityków, którzy liczyli, że obecność tej firmy na giełdzie pokaże wreszcie, jak naprawdę rynek wycenia serwisy społecznościowe i tzw. sieciowe (oparte na sieciach znajomości towarzyskich, zawodowych, hobbystycznych itp.). - Ponieważ żaden z najważniejszych serwisów tej branży w USA nie wszedł jeszcze na rynek publiczny, kalkulacje, ile jest wart ten biznes, są bardzo trudne - mówi Charlene Li, analityk firmy Forrester Research, cytowana przez serwis E-Commerce Times.

Zobacz także
  • Urzędy blokują pracownikom dostęp do Naszej-klasy
  • Współwłaściciele Naszej Klasy inwestują w Facebooka
  • Nasza-klasa.pl nie działa, ale to nie atak hakerów
Skomentuj:
Porażka Classmates.com - amerykańskiego protoplasty serwisu Nasza-klasa.pl
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje