Skarbówka wzięła się za opłaty półkowe w marketach

24.07.2007 00:00
Inspektorzy podatkowi mają zastrzeżenia co do stosowanych przez hipermarkety tzw. opłat półkowych. Jest to zła wiadomość nie tylko dla sieci handlowych, ale i dla dostawców, bo to oni właśnie zapłacą za błędy popełnione przez sklepy - podaje ?Rzeczpospolita?.
Inspektorzy biorą pod lupę umowy jakie hipermarkety zawierają z dostawcami. Chodzi konkretnie o tzw. opłaty półkowe, czyli różnego rodzaju bonusy, upusty, opłaty za usługi marketingowe związane z przyjęciem towarów do sprzedaży w sklepie.

Kontrowersyjne jest szczególnie stosowanie obniżonych stawek VAT.

Kontrolując sieci sklepów, inspektorzy zwracali uwagę na stosowanie preferencyjnej, 7-procentowej stawki VAT na sprzedawane towary. Sprawdzana była również prawidłowość rozliczeń podatku CIT.

- Kontrole potwierdziły część zarzutów - mówi Renata Wolanin, zastępca dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej Ministerstwa Finansów.

"Często supermarkety są powiązane kapitałowo z podmiotami zagranicznymi. Może więc dochodzić do ustalania cen na usługi lub towary, które odbiegają od cen rynkowych, co służy "przerzuceniu" dochodu w celu jego opodatkowania w innym kraju." - podaje Rzeczpospolita.

Badane były także umowy pomiędzy dostawcami a sklepami pod kątem opodatkowania VAT wynagrodzeń, tj. premii pieniężnych otrzymywanych przez super- i hipermarkety od dostawców z tytułu przyjęcia ich towarów do sprzedaży w sklepie.

Kontrole te nie koniecznie mogą być korzystne dla dostawców sklepów. To właśnie oni mogą stracić na złych rozliczeniach podatkowych supermarketów. Super- i hipermarkety, jako strona silniejsza, może przerzucić na nich finansowe skutki błędów w rozliczeniach z fiskusem.

Zobacz także
  • Gospodarcza lokomotywa pędzi dzięki większym zakupom
Skomentuj:
Skarbówka wzięła się za opłaty półkowe w marketach
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje