Największe tygodniki nadal dołują

07.03.2007 00:00
Słaby grudzień i słaby rok - tak można podsumować sytuację, w której znalazły się największe tygodniki społeczno-polityczne w ubiegłym roku. Pozycję lidera udało się obronić "Polityce".
Zeszły rok był kolejną ciężką próbą dla czołówki tygodników, których łączna sprzedaż spadła o ponad 11 proc. To efekt zaostrzającej się konkurencji na rynku dzienników uruchamiających coraz więcej dodatków i kolekcji wydawniczych, co powiększa udział prasy codziennej w wydatkach Polaków na prasę.

Pociągnęło to za sobą tak spektakularne wydarzenia jak np. upadek "Ozonu", który przestał ukazywać się w lipcu. Udziałowcy tygodnika, wśród których największym był Janusz Palikot (poseł PO i właściciel Polmosu Lublin), po prostu przestali finansować tytuł, który nie mógł znaleźć swego miejsca na rynku także po zmianie profilu z liberalnego na prawicowy i katolicki.

Po raz pierwszy od kilku lat słabnące wyniki sprzedaży tygodników pociągnęły za sobą również zmiany na stanowiskach naczelnych. W czerwcu w fotelu szefa "Przekroju" Piotra Najsztuba zastąpił Mariusz Ziomecki, a we wrześniu z redakcją "Newsweeka" pożegnał się Tomasz Wróblewski, który został wiceprezesem Polskapresse odpowiedzialnym za nowy dziennik ogólnopolski. Nowym naczelnym pisma wydawanego przez polską filię niemieckiego koncernu Axel Springer został Michał Kobosko. Z kolei w styczniu br. redakcją "Wprost" przestał kierować Piotr Gabryel, a jego miejsce zajął Stanisław Janecki.

Liderem rynku pozostaje "Polityka", której zeszłoroczna sprzedaż wyniosła 168,1 tys. egzemplarzy i była o 4,36 proc. niższa niż w 2005 r. Drugie miejsce zajął "Newsweek Polska" ze sprzedażą na poziomie 145,9 tys. egzemplarzy, gorszą o 11,56 proc. niż przed rokiem. Największy spadek - o 16,5 proc. - zanotował "Wprost", którego sprzedaż wyniosła w zeszłym roku 138,1 tys. egzemplarzy. "Przekrój" sprzedał 67,2 tys. egzemplarzy.

Skomentuj:
Największe tygodniki nadal dołują
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje