"Metropol" wycofuje się z Polski

Piątkowe wydanie bezpłatnego dziennika "Metropol" było ostatnie. Jego właściciel - notowany na giełdzie w Luksemburgu koncern Metro International - zamknął gazetę z powodu strat.
- "Metropolowi" nie udało się osiągnąć zakładanej rentowności i spełnić kryteriów, które stawiamy naszym gazetom na poszczególnych rynkach. Dlatego podjęliśmy decyzję o zamknięciu "Metropolu" i wycofaniu się z Polski, żeby skupić się na naszych aktywach o wyższym wzroście i większej skali działalności na strategicznych rynkach - oświadczył Pelle Törnberg, prezes Metro International.

"Metropol" zadebiutował w 2000 r. w Warszawie, ale z czasem wchodził do kolejnych miast, jak: Łódź, Lublin, Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań, Szczecin, Bydgoszcz oraz Trójmiasto. Według danych PBC z okresu marzec-październik 2006 r. po gazetę sięgało 1,33 mln osób w ciągu tygodnia, podczas gdy wydawany przez Agorę (wydawca "Gazety Wyborczej") dziennik bezpłatny "Metro" miał 2,34 mln czytelników. "Echo Miasta" czytało 869 tys. osób.

Wydawcą "Metropolu" była spółka TPP, która zatrudniała na etatach 70 osób. - Ta decyzja musiała być dla nich zaskoczeniem, bo jeszcze przed świętami prowadzili konkretne rozmowy handlowe - mówi Rafał Oracz, dyrektor generalny firmy CR Media Consulting zajmującej się pośrednictwem przy sprzedaży reklam w radiu, prasie oraz internecie. Zeszłoroczne przychody spółki wydającej "Metropol" wyniosły 5,2 mln dol., a strata operacyjna - 3,7 mln dol. Wydawnictwo Metro International poinformowało, że łączne koszty zamknięcia tytułu wyniosą ok. 2,5 mln dol.

- W ciągu ostatnich dwóch lat "Metropol" wykonał kawał dobrej roboty. Wszedł na nowe rynki i zaczął zabiegać o budżety ogólnopolskie, ale koncepcja gazety czytanej w środkach komunikacji nie do końca przyjęła się wśród reklamodawców i czytelników - uważa Rafał Oracz i dodaje, że tytułowi nie udało się wywalczyć pozycji lidera, którą zajmuje obecnie "Metro" wydawane przez Agorę. - A to ułatwia rozmowy z reklamodawcami - dodaje Oracz.

Prasa bezpłatna utrzymuje się wyłącznie z pieniędzy reklamodawców. Agora szacuje, że w III kwartale udział gazet bezpłatnych w rynku reklamowym dzienników wzrósł do prawie 4 proc. W ciągu ostatnich kilku lat do tego segmentu w Polsce wkraczali nowi gracze, jak np. należące do Polskapresse "Echo Miasta" czy lokalne "Moje Miasto" (w Szczecinie) należące do spółki Media Regionalne (dawniej Orkla Press Polska). Pod koniec zeszłego roku sytuacja się zmieniła - bezpłatne gazety zaczęły znikać. W listopadzie spółka DD Publishing należąca do funduszu inwestycyjnego Argus Capital zawiesiła tygodnik "Dzień Dobry".

Kilka miesięcy temu Metro International zamknęło "Metro" w Finlandii oraz "metroXpress" w Danii, zmniejszając liczbę krajów, w których ukazuje się jego tytuł, do 19. Skonsolidowane przychody Metro International za trzy pierwsze kwartały ub.r. wyniosły 292,4 mln dol. (wobec 258,4 mln dol. w analogiczny okresie 2005 r.), a zysk netto - 1,5 mln dol. (wobec straty 12,9 mln dol. w 2005 r.).

Skomentuj:
"Metropol" wycofuje się z Polski
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje