Co szykuje Polskapresse?

Polskapresse ściągnęła do pracy szefów "Newsweeka", informując, że przygotowuje się do "nowego projektu ogólnopolskiego". Co może kryć się za tą nazwą?
Zaskakujący transfer naczelnych tygodnika wydawanego przez Axel Springer Polska do wydawcy prasy regionalnej wywołał masę spekulacji. Polskapresse - część niemieckiego wydawnictwa Verlagsgruppe Passau działającego również na Słowacji i w Czechach - konsekwentnie nie wypowiada się na temat swego nowego przedsięwzięcia. Jednak operacja przeprowadzona ostatnio przez tego wydawcę na czeskim rynku może rzucić trochę światła na projekt przygotowywany w Polsce.

Jeden dziennik czy kilkadziesiąt?

18 września w Czechach ukazał się nowy dziennik ogólnokrajowy "Den~k". Mieszkańcy Pragi otrzymali zupełnie nową gazetę "Pražský Den~k", zaś w innych częściach kraju do kiosków trafiły jego odmiany regionalne, jak np. "Brnenský Den~k" (dawniej "Rovnost") czy "Pelhoimovský Den~k" (dawniej "Listy Pelhoimovska"). Wydawca dziennika - należąca do Verlagsgruppe Passau spółka Vltava-Labe-Press (VLP) - przekształcił należącą do siebie grupę 72 tytułów regionalnych w jedno pismo ogólnokrajowe. Wiadomości ogólnokrajowe i zagraniczne przygotowuje dla nich 90-osobowa redakcja w Pradze. - A lokalne redakcje mogą dodawać swoje wiadomości - powiedział "Gazecie" Marius Dragomir z anglojęzycznego tygodnika "Czech Business Weekly". Wszystkie gazety ukazujące się pod marką "Den~k" mają ten sam adres internetowy, wspólną szatę graficzną oraz identyczny układ treści w wydaniu elektronicznym.

VLP dba o to, żeby przez prasę "Den~k" był postrzegany jako sieć tytułów regionalnych połączonych jedynie wspólną marką. Np. "Pražský Den~k" o nakładzie 100 tys. egzemplarzy określa się jako "poważna gazeta obywatelska dla Pragi i okolic". Z kolei reklamodawcom gazeta jest przedstawiana jako nowy tytuł ogólnokrajowy, na co wskazuje m.in. cennik reklamowy. Nie udało nam się dowiedzieć, z czego wynika ta różnica, gdyż sekretariat zarządu spółki odsyła do Lucii Pavlikovej, dyrektor finansowej VLP, która nie odpowiedziała na nasze pytania.

Już na starcie łączny nakład "Den~ka" wyniósł 450 tys. egzemplarzy, co daje mu trzecią pozycję wśród czeskich gazet ogólnokrajowych po brukowcu "Blesk" (wydawanym przez szwajcarski koncern Ringier) oraz "Mlada Fronta Dnes" (należącym do niemieckiej grupy Rheinisch-Bergische Druckerei und Verlagsgesellschaft).

To może być wojna

Czy taki projekt da się powtórzyć w Polsce? - Dziennikom regionalnym coraz trudniej jest konkurować z prasą ogólnopolską zarówno o czytelnika, jak i o duże budżety reklamowe. Dlatego nie dziwi mnie, że Polskapresse szykuje projekt ogólnopolski - mówi Artur Brandysiewicz, szef działu zakupów w domu mediowym Initiative Warszawa obsługującym m.in. Unilever oraz TP SA. Nie spodziewa się on jednak, że dzienniki Polskapresse zaczną ukazywać się pod jednym wspólnym tytułem. - Myślę, że należące do tego wydawcy tytuły dostaną raczej wkładkę ogólnopolską. Nie wyobrażam sobie, żeby te tytuły zniknęły z dnia na dzień. Ludzie są do nich przyzwyczajeni, to są ich gazety - dodaje Brandysiewicz.

Maciej Tyśnicki, prezes firmy DPMP zajmującej się szkoleniami i doradztwem na rynku prasowym, podkreśla, że w oparciu wyłącznie o dziewięć dzienników regionalnych Polskapresse ukazujących się w sześciu miastach nie da się zbudować gazety o zasięgu ogólnopolskim. - A jeśli będzie ona ukazywać się tylko tam, gdzie dziś są regionalne dzienniki, to projekt ten nie wniesie zbyt wiele dla reklamodawców - uważa Tyśnicki.

Nie wiadomo, jak Polskapresse uzupełni białe plamy na swojej mapie kraju, wśród których jest najbogatszy rynek reklamowy, czyli Warszawa. Kupi kilka tytułów regionalnych, jak "Życie Warszawy"? Czy porozumie się z firmą Orkla Press Polska wydającą 13 kolejnych tytułów regionalnych? Dziś Polskapresse wraz z Orkla Press Polska działają na różnych rynkach regionalnych i mają spółkę Mediatak zajmującą się sprzedażą powierzchni reklamowej w ich tytułach. - Nasza obecność w takim projekcie wyglądałaby na logiczną, ale żadne decyzje nie zostały podjęte - podkreśla Joanna Pilcicka, prezes spółki Orkla Press Polska.

Wejście Polskapresse na rynek ogólnopolski może zmienić układ sił i dotychczasową współpracę między tymi wydawcami. Na razie ich dzienniki walczą o czytelników w różnych regionach kraju. Wejście Polskapresse na tereny Orkli będzie oznaczać otwarcie kolejnego frontu na rynku prasowym.

Skomentuj:
Co szykuje Polskapresse?
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX