Rosyjscy naukowcy odkryli nieznane formy życia w zamarzniętym jeziorze

07.03.2013 19:49

Naukowiec przy maszynerii wiertniczej na stacji badawczej Wostok na Antarktydzie, kwiecień 2010 r. (Fot. HANDOUT REUTERS)

Grupa naukowców badających organizmy żyjące w zamarzniętym arktyczne jeziorze Wostok twierdzi, że odkryła nowe formy życia. W ubiegłym roku, po ponad dekadzie odwiertów, badacze dostali się do wody, która znajdowała się pod lodem przez 14 milionów lat. Najnowsze badania pobranych z jeziora próbek wykazały, że żyją w nim organizmy nieznane nauce.
Naukowcy zbadali próbki wody pobrane z głębokości ok. 3,7 tys. metrów. - Po odfiltrowaniu wszystkich zanieczyszczeń okazało się, że znalezione w jeziorze Wostok DNA bakterii nie pasuje do żadnych znanych organizmów - powiedział Sergei Bułat z Instytutu Fizyki Jądrowej w Petersburgu. - Określiliśmy tę formę życia jako nieznaną i niesklasyfikowaną - dodał.

W ocenie naukowców wyniki badań próbek mogą świadczyć o tym, że podobne organizmy mogły rozwinąć się także na innych planetach. Zdaniem badaczy, jeśli w warunkach panujących w głębinach jeziora Wostok rozwinęło się życie, prawdopodobne jest, że podobne organizmy mogły istnieć na innych ciałach niebieskich, gdzie warunki są równie ekstremalne. Od dawna emocje wśród niektórych naukowców budzi teoria, że życie mogło pojawić się na Europie (księżycu Jowisza) czy Enceladusie (księżycu Saturna). Uważa się, że są na nich oceany lub duże jeziora (podobne do jeziora Wostok), ukryte pod lodowymi pokrywami.

Teraz zespół badaczy czeka na pobranie kolejnych próbek, które mają potwierdzić odkrycie - informuje agencja Reutera. - Jeśli w czystej próbce wody zidentyfikujemy te same grupy organizmów, będziemy mogli powiedzieć, że odkryliśmy nowe formy życia - powiedział Bułat.