Japońskie linie wymieniały akumulatory w dreamlinerach przed incydentami

30.01.2013 07:22
Japońskie linie lotnicze przyznały, że musiały wymienić kilka akumulatorów w samolotach Boeing 787 Dreamliner

Japońskie linie lotnicze przyznały, że musiały wymienić kilka akumulatorów w samolotach Boeing 787 Dreamliner (Fot. Toru Hanai REUTERS)

Japońskie linie lotnicze All Nippon Airways (ANA) i Japan Airlines (JAL) przyznały, że musiały wymienić kilka akumulatorów w samolotach Boeing 787 Dreamliner jeszcze przed incydentem z połowy stycznia, w wyniku którego maszyna ANA awaryjnie lądowała.
ANA 10 razy wymieniała akumulatory w swoich 17 dreamlinerach z powodu różnych problemów, w tym kłopotów z ładowaniem. O wymianie ANA poinformowała firmę Boeing. Linie JAL, które posiadają łącznie siedem dreamlinerów, podały, że wymieniały akumulatory "kilka razy".

- ANA nie poinformowała o wymianach japońskiego ministerstwa ds. transportu, ponieważ incydenty z akumulatorami nie zagrażały bezpieczeństwu samolotu - powiedziała rzeczniczka przewoźnika Megumi Tezuka. Dodała, że wymienianie akumulatorów w samolotach nie jest rzadkością i że nie zostało to uznane za coś niezwykłego.

W poniedziałek japońskie ministerstwo transportu podało, że amerykańscy i japońscy inspektorzy badający litowo-jonowe akumulatory nie doszukali się żadnych wad w tych urządzeniach, dostarczanych Boeingowi przez japońską firmę GS Yuasa.

Uwaga koncentruje się teraz na systemie elektrycznym monitorującym napięcie, ładowanie i temperaturę akumulatorów. Producentem tego systemu jest również japońska firma, Kanto Aircraft Instrument Co.

Problemy z nowoczesnymi samolotami

Boeingi 787 dwóch japońskich przewoźników - JAL i ANA - miały problemy z akumulatorami, które przegrzewały się, zapalały, ulegały deformacji.

16 stycznia maszyna ANA awaryjnie lądowała w Takamatsu na południu Japonii, ponieważ w kabinie pilotów wkrótce po starcie pojawił się dym. Akumulator przegrzał się, utracił elektrolit, poczerniał i uległ deformacji pod wpływem nienormalnie wysokiej temperatury.

Tydzień wcześniej na pokładzie dreamlinera należącego do JAL, który stał na płycie lotniska w Bostonie, doszło do pożaru.

Z powodu wątpliwości dotyczących bezpieczeństwa akumulatorów zamontowanych w dreamlinerach japońskie linie lotnicze wstrzymały loty wszystkich samolotów tego typu. Swoje samoloty Boeing 787 tymczasowo uziemiły też Stany Zjednoczone, Indie, Chile i Etiopia. Wszystkie rejsy maszyn tego typu wstrzymała również Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

Kolejne usterki także w polskich dreamlinerach

Także polskie dreamlinery ciągle mają pecha. LOT kupił osiem takich maszyn, na razie dotarły dwie, ale pojawiają się w nich kolejne usterki.

- W przypadku nowych samolotów wprowadzanych do służby czasami zdarza się, że występują początkowe problemy - mówiła Henryka Bochniarz, prezes Boeinga na Europę Środkową i Wschodnią. - Dreamliner jest konstrukcją, która do końca nie jest przetestowana - przyznają eksperci.

Zobacz także
Komentarze (18)
Zaloguj się
  • papaleone

    Oceniono 23 razy 15

    Czyżby to profesor Bi-menda projektował?

  • orzellodz

    Oceniono 18 razy 10

    Teraz to nie Passat B6 2.0TDI 140KM tylko Dreamliner stanie się królem lawet :)

  • naz_niepoprawna

    Oceniono 9 razy 9

    "W przypadku nowych samolotów wprowadzanych do służby czasami zdarza się, że występują początkowe problemy - mówiła Henryka Bochniarz" - niech to powie rodzinom ofiar, gdy któryś z tych samolotów raczy się rozpieprzyć.

  • 4chris2

    Oceniono 11 razy 7

    Podczas wywiadu radiowego dla Radio Szczecin A.Macierewicz wyznał, że prof Binienda jest wspaniałym
    ekspertem lotniczym, współpracującym przy budowie Dreamlinera. Może to jest powód jego awaryjności?

  • nicram112

    Oceniono 21 razy 7

    Skoro pani Bochniarz jest prezesem boeinga to już rozumiem dlaczego kupiono ten zlom - fundusz lapowniczy zapewne nie przekroczyl 1% wartosci maszyna więc warto mieć taka prezes co wie co jak w kraju funduszy koscielnych i ambergoldow

  • nie-tak

    Oceniono 16 razy 6

    Japonia wymieniła akumulatory i obniżyła standard wymogów bezpieczeństwa ponieważ bardzo dużo podzespołów w Dreamliner jest produkcji japońskiej.
    Zycze dużo szczęścia w lataniu tym samolotem.

  • villiers

    Oceniono 5 razy 5

    No to wypada akumulatory zostawić a wymienić samoloty.

  • rabbinhood

    Oceniono 5 razy 5

    Bo najważniejsze to latać samolotami z kraju do którego dostać się możemy tylko za pomocą Wiz i mamy mały poziom eksportu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje