Francja: Przypadki zgonów po zażyciu hormonalnych tabletek na trądzik

28.01.2013 18:44
Diane 35

Diane 35

Hormonalny lek przeciwko trądzikowi Diane 35, zatwierdzony w 135 krajach świata i stosowany często jako środek antykoncepcyjny, spowodował we Francji co najmniej cztery zgony - podał francuski urząd ds. leków ANSM. Lek dostępny jest w Polsce, często używany jako tani środek antykoncepcyjny.
Śmierć kobiet w wieku od 18 do 28 lat nastąpiła na skutek zakrzepów krwi albo w obrębie płuc, albo w mózgu. Ogłoszony w niedzielę raport Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Leków i Produktów Medycznych wskazuje na 125 innych przypadków wystąpienia zakrzepów i związanych z nimi powikłań u kobiet stosujących tabletkę Diane 35. Liczba sprzedanych tabletek sięga we Francji od 4 do 5 milionów rocznie. Z badań ANSM wynika, że pigułkę przepisywali przede wszystkim interniści, ginekolodzy, a tylko w 7 proc. - dermatolodzy.

Lek jest w Polsce od wielu lat

W Polsce Diane 35 jest lekiem refundowanym. Po krótkim przeglądzie internetowych for na temat zdrowia, okazuje się, że lek również i u nas jest powszechnie stosowany jako tani środek antykoncepcyjny. - Nie dziwi mnie informacja o zgonach - mówi portalowi Gazeta.pl mgr Jakub Bułaciński z apteki Beata przy al. Jana Pawła II w Warszawie. - W ulotce w działaniach niepożądanych jest podana informacja o tym, że lek może być niebezpieczny przy chorobie zakrzepowej - dodaje.

Farmaceuta potwierdza, że jest to lek sprzedawany w Polsce od wielu lat. Wydawany jest na receptę, sprzedawany tylko i wyłącznie w aptekach otwartych. - Mam wrażenie, że co najmniej w połowie przypadków klientki kupują ten preparat jako tanią antykoncepcję. Wydaje się go coraz rzadziej, bo zawiera spore dawki hormonów, które mogą mieć działanie niepożądane - tłumaczy Bułaciński.

Niepokojące sygnały od 1982 r.

Diane 35 firmy Bayer została wprowadzona na francuski rynek w 1982 roku jako lek na leczenie młodzieńczego trądziku. Ze względu na wysoki poziom progesteronu lek dość szybko zaczął być zalecany przez lekarzy jako środek antykoncepcyjny, choć nigdy władze francuskie nie wydały na to zezwolenia.

Niepokojące sygnały o tym, że pigułka niesie ze sobą ryzyko powikłań, zaczęły pojawiać się już w roku 1982. Pismo medyczne "Proscrire" opublikowało wówczas informację, że progesteron zawarty w Dianie 35 zwiększa o 6,68 razy ryzyko wystąpienia zakrzepów krwi. Firma Bayer odmówiła wykonania badań nad tymi zagrożeniami.

W maju 2011 roku eksperci z ANSM zainteresowali się tym, w jakiej skali pigułka zapisywana była jako środek antykoncepcyjny, czego efektem jest opublikowany w niedzielę raport.

Tymczasem minister zdrowia i spraw socjalnych Marisol Touraine zaleciła lekarzom niezapisywanie tabletek antykoncepcyjnych 3. i 4. generacji, które mają wywoływać podobne powikłania jak Diane 35. Decyzja minister jest następstwem pozwu wniesionego w połowie grudnia przez młodą kobietę przeciwko firmie Bayer, producentowi tabletki 3. generacji. Kobieta na skutek jej stosowania dostała porażenia mózgowego, który spowodował paraliż ciała. 30 kolejnych pozwów przeciwko firmom farmaceutycznym produkującym tabletki 3. i 4. generacji zostało złożonych z początkiem stycznia.

Komentarze (51)
Zaloguj się
  • airam-1

    Oceniono 73 razy 55

    Nic nie jest obojętne co zażywamy, zakrzepy po hormonach to tylko część ubocznego działania ,,pigułek". Facetom najłatwiej zwalić antykoncepcję na kobietę, a jestem ciekawa, który z nich z taką chęcią i systematycznością by je zażywał, świadomy w pełni występujących po nich powikłań, skoro nawet dobre sprawdzone kondomy ich uwierają ;)

  • boniek155

    Oceniono 108 razy 50

    Laki hormonalne należy przyjmować ostrożnie i pod opieką lekarza. Zakrzepy krwi nie powstają z dnia na dzień i towarzyszą im objawy, których nie wolno ignorować. Nie róbmy wielkiej tragedii, każdy organizm inaczej reaguje na leki, są przypadki śmiertelne po zażyciu leków na przeziębienie.

  • krstom

    Oceniono 33 razy 29

    Każdy lek może powodować zdarzenia niepożądane. Najważniejsze jest aby mieć o nich świadomość przed jego zastosowaniem. Antykoncepcja zwiększa średnio ryzyko zakrzepu od 4 do 8 razy względem kobiet niezażywających. Co nie znaczy, że każda kobieta będzie mieć zakrzep, nie znaczy też antykoncepcji nie należy stosować.. Każda kobieta powinna świadomie przemyśleć i się zastanowić przed. Decyduj i bierz odpowiedzialność :)

  • ciotka_ltd

    Oceniono 27 razy 17

    @ kazek1948

    Wbrew pozorom sporo - krwotoki wewnetrzne.
    Dzieje sie tak, ze - przy zalecaniu w profilaktyce 1 tabletki dziennie - ludzie lykaja tania aspityne bez gastrycznych oslonek. Co gorsza nawet te w oslonkach moga czasem miec podoby efekt uboczny, stad i w UK uprzedza sie pacjentow na aspirynie o niepokojacych objawach i jak sie zachowac (dzwonic po pogotowie, zanim delikwent sie wewnetrznie wykrwawi).

    Na tradzik to jest Cyprostat (ma ciut inny sklad niz Diane) - Diane 35 jest srodkiem antykoncepcyjnym i jak przy wszelkich srodkach tego rodzaju trzeba, niestety, kontrolowac regularnie krazenie i watrobe.
    Niemniej fakty sa tu brutalne: o ile pigulki antykoncepcyjne zwiekszaja ryzyko zakrzepicy 2-3 ktotnie, o tyle ciaza zwieksza je ...60 razy. Panie, ktorym w ciazy nogi puchna powinny wziac sie za leczenie chorob krazenia (bo je maja!) i pigulek antykoncepcyjnych raczej nie zazywac.

  • trollingstones

    Oceniono 63 razy 11

    Moja 27-letnia koleżanka miała niedawno wylew. Zażywała antykoncepcję hormonalną. Koncerny farmaceutyczne wciskają kobietom to g..o, a fanatyczni katole opowiadają takie bzdury, i w taki sposób, że ludzie nie wierzą że to jest naprawdę szkodliwe.

  • kiciiaa

    Oceniono 70 razy 8

    ciekawe. 8 lat bralam diane 35 jako normalną antykoncepcję, zaleconą przez lekarza i jakoś nic mi się nie stało. oczywiście, co robi cytologia, krzepliwość krwi i próby wątrobowe - ale to raczej oczywistość przy stosowaniu KAŻDEJ antykoncepcji.
    aa, i zeby nie było - nie mialam problemów podczas zażywania, nie miałam problemów po odstawieniu, ani ze zdrowiem, ani z płodnością. mam dwójkę dzieci i tylko sentyment mi został do diane, bo fantastycznie się przy tej tabletce czułam, a jednak po porodzie już się inne dawki hormonów stosuje.

    może zatem to niekoniecznie kwestia szkodliwości diane, ale brak normalnej profilaktyki i biorących tabletki?

  • a-s-c-k

    Oceniono 6 razy 6

    tak to się kończy wiara w firmy farmaceutyczne.
    polecam ten film, nawet całkowitym ignorantom, żeby przynajmniej mieli jakiś ogólny obraz tego, czym nas karmią:
    www.youtube.com/playlist?list=PL74CB2B7B45D1A9F3
    a to jest dopiero sam wierzchołek góry...

  • justmemyselfandi

    Oceniono 42 razy 6

    @chynek
    przeciez to sa tabletki antykoncepcyjne a nie poronne Ciemnogrodzie

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje