"Lotnisko w Modlinie będzie nieczynne co najmniej do 29 stycznia"

11.01.2013 07:03
Samolot Ryanair w Modlinie

Samolot Ryanair w Modlinie (Fot. Kuba Atys / Agencja Gazeta)

Lotnisko w Modlinie będzie nieczynne dla dużych samolotów do 29 stycznia - wynika z komunikatu, jaki rozsyłają swym pasażerom linie Ryanair na podstawie informacji od władz lotniska. Liczyły one na otwarcie naprawionej części pasa startowego najpóźniej w przyszłym tygodniu.
Kłopoty Mazowieckiego Portu Lotniczego w Modlinie zaczęły się pod koniec ubiegłego roku. 22 grudnia wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego zdecydował o zamknięciu dwóch odcinków pasa startowego (po 500 m każdy), na jego początku i końcu. Powodem decyzji były uszkodzenia nawierzchni pasa.

Dostępna droga startowa w Modlinie skróciła się w ten sposób o 1500 m. To za mało, by samoloty takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 mogły startować i lądować. Rejsy głównych klientów Modlina linii Ryanair i Wizz Air zostały przeniesione na inne lotniska, głównie na Chopina w Warszawie. W Modlinie, na skróconym pasie, mogą lądować tylko niewielkie samoloty.

Nie wykonano wszystkich robót

Władze lotniska zdecydowały o prowizorycznej naprawie pasa, odkładając remont generalny na wiosnę. Liczyły, że już w tym tygodniu zostanie dopuszczony do użytku na całej długości. We wtorek 8 stycznia wojewódzki nadzór budowlany przeprowadził kontrolę pasa i ponownie nie dopuścił zamkniętych części do użytku.

- Ustalenia kontroli nie pozwalają na uruchomienie pasa startowego lotniska w Modlinie. Nie wykonano wszystkich robót, jakie były przewidziane w naszej decyzji - powiedział inspektor Jaromin Grabowski. Dodał, że nie wyznaczono daty ewentualnej kolejnej kontroli. - Być może nie będzie już potrzebna dodatkowa kontrola, jeśli zostaną złożone dokumenty poświadczające, że wszystko jest w porządku. Nie wykluczam, że bez kontroli będzie to możliwe - dodał Grabowski.

Zarząd lotniska zleca dodatkowe badania

Doradca zarządu lotniska w Modlinie Edyta Mikołajczyk, w wydanym oświadczeniu podkreśliła, że wojewódzkiemu inspektorowi nadzoru budowlanego został przekazany "komplet dokumentów przygotowanych przez firmę Erbud [generalny wykonawca - red.] oraz powołanego przez nią eksperta z Politechniki Wrocławskiej". Dodała, że inspektor "przyznał, że większość z nakazanych prac została dobrze wykonana. Niezbędne jest jeszcze przeprowadzenie przez niezależny instytut dodatkowych badań, mających na celu zweryfikowanie jakości napraw wykonanych przez generalnego wykonawcę".

Mikołajczyk podkreśliła, że zarządowi lotniska zależy na jak najszybszym udostępnieniu drogi startowej przewoźnikom. - Jednak na pierwszym miejscu stawiane jest bezpieczeństwo operacji i jakiekolwiek kompromisy w tym zakresie nie będą brane pod uwagę - zaznaczyła.

Zobacz także
Komentarze (26)
Zaloguj się
  • kazadibamboo

    Oceniono 31 razy 21

    Pani doradczyni Mikołajczyk mówi: ...na pierwszym miejscu stawiane jest bezpieczeństwo operacji i jakiekolwiek kompromisy w tym zakresie nie będą brane pod uwagę.
    To bardzo ciekawe co pani mówi.
    A dlaczego kiedy przez ostatnie pół roku po każdym starcie i lądowaniu samolotu z pasa wylatywały kilogramy gruzu państwo z zarządu spaliście spokojnie?
    Dlaczego nie wstrzymaliście operacji i nie zamknęliście lotniska, aby naprawić nieprawidłowości?
    Dlaczego narażaliście ludzi na niebezpieczeństwo?
    Czy naprawdę w Modlinie pracują aż tacy dyletanci, którzy nie potrafią przewidzieć efektów zassania do wnętrza silnika kawałków betonu?
    Dlaczego tak się działo, pytam.

  • bruno-s1942

    Oceniono 18 razy 14

    Co znaczy "że większość" została dobrze wykonana? W pasażerskim lotnictwie jest tylko 100% albo uziemnienie. Do Modlina nie polecę za żadne pieniądze. Grund OPS Director

  • niktwazny126

    Oceniono 12 razy 10

    Pisaliśmy o tym w komentarzach tuż po szumnych zapowiedziach, że szybko uda się pas załatać i wrócą loty. Przy stosowanych u nas technologiach i przy naszej gospodarności okazuje się to nie takie proste. Ciekawe, co jeszcze wybudowano z materiałów, ktore zostały wpisane w rozliczenie naprawy pasa. Może jakaś uliczka powstała "gospodarczym" sposobem rodem z prl-u?

  • uzdek98

    Oceniono 6 razy 6

    ale zenada ... takie rzeczy tylko w POlaczkowie .... lepiej zeby ludzie omijali to lotnisko z daleka nawet PO tym amber-remoncie... nie ma zadnej gwarancji, ze te szympansy POcioty nie "PObudowaly" inaczej innych rzeczy ....
    tam sie moze zdarzyc jakas tragedia i nikt za to nie odPOwie... jak to na zielonym wysypisku zazwyczaj bywa ...

  • zib-0

    Oceniono 8 razy 6

    2 x 500 = 1500. Jednak pomału dochodzimy do sedna. Niech żyje Wyborcza i jej "redaktorzy"!

  • lechujarek_wolski

    Oceniono 6 razy 6

    Na początku była rola,
    Na tej roki siedział chłop,
    Rzucał w ziemię garstkę ziarna,
    Żeby zebrać z tego snop.

    Robił z niego chleb i sieczkę,
    Którą potem bydło pasł.
    I w efekcie było żarcie
    I dla wiosek i dla miast.

    Jak w prostej bajce wszystko szło
    I komu to przeszkadzało!

    Róbcie tak dalej, ostro główkujcie,
    Twórzcie komisje przy każdym wójcie,
    Piszcie opasłe tomy analiz,
    Róbcie sympozja i seminaria
    Na temat roli sznurka w kombajnach
    I wyjaśniajcie przez telewizję,
    Róbcie dożynki i cepeliady,
    Jaja, obrzędy, narady,
    Piszcie wytyczne i okólniki,
    Żeby były te wyniki.

  • lukki69

    Oceniono 5 razy 5

    a dwa tygodnie temu dyrekcja zarzekała sie ze po co im czas do konca lutego jak oni to ogarną w tydzień...:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) Trzeba zwolnić połowe administracji i dyrekcji i kryzys sie skonczy i kraj ruszy z kopyta bo jest blokowany głównie przez niekompetentnych ludzi i złodziei...

  • washington84

    Oceniono 13 razy 5

    Najlepszym rozwiązaniem jest przerzucenie cargo do Modlina a całego ruch pasażerskiego na Okęcie. Tak skończył się politycznie sponsorowany konflikt z lotniskiem w Mirabel - 40 km od miasta. Koszty obsługi pasażera na Okęciu rozbite na na wszystkie linie byłyby znacznie niższe niż bez Ryan i Wizz a przepustowość Okęcia jest całkiem wystarczająca szczególnie po przebudowie starej części środkowej.

  • costa3500

    Oceniono 5 razy 5

    Drogi,autostrady,lotniska co jeszcze spartaczą nasi uprawnieni bez ograniczeń budowlańcy,może lepiej do budowy zatrudnić fachowców,a nie bandę uprawnionych pajaców,czy wynikłe straty pokryją ze swoich groszowych ubezpieczeń,

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane