Odbieranie prawa jazdy za podwójne przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym. Nowy projekt

09.01.2013 19:30
Już nie tylko fotoradar będzie mierzył prędkość na drogach

Już nie tylko fotoradar będzie mierzył prędkość na drogach (fot. Piotr Augustyniak / Agencja)

- Odbieranie prawa jazdy za podwójne przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym, 160 kolejnych fotoradarów, nowe radiowozy z wideorejestratorami oraz większa liczba policjantów na drogach - zakłada m.in. projekt Narodowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Jak poinformowali na wspólnej konferencji minister transportu Sławomir Nowak oraz szef MSW Jacek Cichocki, projekt trafi obecnie do konsultacji społecznych. Uwagi do niego można składać m.in. przez internet (na stronie ocenprogrambrd.pl).

Liczba zabitych była najniższa od 1989

Nowak podkreślił, że dla poprawy bezpieczeństwa na drogach najważniejszą sprawą jest obecnie ograniczenie prędkości. Dodał, że ze statystyk wynika, że nadmierna prędkość jest obecnie przyczyną największej liczby wypadków śmiertelnych na polskich drogach.

Cichocki podkreślił, że nadmierna prędkość jest przyczyną 43 proc. wypadków drogowych. Szef MSW powiedział, że Narodowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zakłada m.in. takie rozwiązania, jak: odbieranie prawa jazdy za podwójne przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym czy obowiązek bezwzględnego zatrzymania pojazdu w chwili, gdy do przejścia zbliża się pieszy.

Jak poinformował, praktyczny egzamin z prawa jazdy zostanie poszerzony o konieczność zdania egzaminu z pierwszej pomocy. Według danych policji w 2012 r. na drogach doszło do 36,5 tys. wypadków; zginęło w nich 3,5 tys. osób, a 45 tys. zostało rannych. Choć liczba zabitych była najniższa od 1989 r., to w przeliczeniu na milion mieszkańców jest wciąż wysoka w porównaniu z innymi krajami europejskimi.

"Poradziliśmy sobie z pijanymi kierowcami"

Co piąty zabity w wypadku w Unii Europejskiej to Polak - alarmował Nowak. - Poradziliśmy sobie już w zasadzie z pijanymi kierowcami, pora na prędkość - ocenił.

Nowak wśród działań służących poprawie bezpieczeństwa na drogach, które będą podejmowane w 2013 r., wymienił rozbudowę automatycznego systemu nadzoru prędkości prowadzonego przez Inspekcję Transportu Drogowego. Na drogach krajowych ma stanąć 160 nowych fotoradarów ITD i 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości.

ITD chce też zamontować 20 urządzeń, które zarejestrują niedostosowanie kierowców do sygnalizacji świetlnej. Obecnie Inspekcja dysponuje 315 fotoradarami stacjonarnymi i 29 samochodami z wideorejestratorami. Oprócz tego w 2013 r. policja ma być wzmocniona o dodatkowych funkcjonariuszy pełniących służbę na drogach, m.in. w ramach reorganizacji struktur. Policjanci mają też dostać 87 nowych nieoznakowanych radiowozów z wideorejestratorami. Obecnie w służbie ruchu drogowego pracuje 5,8 tysiąca policjantów, którzy mają w dyspozycji 390 samochodów z wideorejestratorami i 1,9 tys. mierników prędkości, w tym 543 laserowych.

Ogólnopolski system powiadamiania

Nowak zapowiedział, że w tym roku zostanie przeprowadzony audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego, analizy ograniczeń prędkości wprowadzanych przez lokalne samorządy oraz badanie oznakowania dróg wojewódzkich i samorządowych w całym kraju. Badana ma być też zasadność stosowania fotoradarów przez straże gminne w konkretnych lokalizacjach.

W dziedzinie ratownictwa drogowego służby będą dążyły do uzyskania efektu "złotej godziny" - 60 minut od wypadku, w czasie których poszkodowany ma znaleźć się na oddziale intensywnej opieki w szpitalu. - W głównych miastach i na głównych drogach już podczas Euro 2012 obowiązywała zasada 15 minut dojazdu do wypadku - podkreślił minister spraw wewnętrznych. - Chodzi o czas dojazdu służb strażackich lub medycznych - wyjaśnił.

- Będziemy podejmowali działania, by ta "złota godzina" obejmowała jak największy obszar kraju. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe skraca ten czas, poprawi go też ogólnopolski system powiadamiania ratunkowego - dodał Cichocki.

Minister transportu podkreślał też, że niebagatelne dla bezpieczeństwa na drogach mają być: rozbudowa systemu autostrad, dróg ekspresowych i krajowych oraz remonty dróg. Przy drogach krajowych standardem ma być rozwiązanie 2+1, czyli zmieniane na przemian dwa pasy jezdni w jedną stronę i jeden w drugą. Podał, że w latach rządów PiS oddano do użytkowania 289 km autostrad i dróg ekspresowych, a podczas obecnej koalicji - od 2002 do 2012 r. 1740 km.

Zobacz także
Komentarze (641)
Zaloguj się
  • beatle71

    Oceniono 930 razy 784

    A ja proponuje zeby Sławomir Nowak oraz szef MSW Jacek Cichocki pozbyli sie immunitetu lub zaczeli byc traktowani jak normalni obywatele i wtedy sie okaze kto pierwszy straci prawko.....:)

  • rydzyk_fizyk

    Oceniono 709 razy 565

    A kiedyś Donek twierdził, że takie rzeczy może wymyślać tylko ten co nie ma prawa jazdy.

  • hansman

    Oceniono 606 razy 532

    oczywiscie nowy przepis nie dotyczy (p)osłow i senatorow oraz samochodow BOR, gdyz jak powszechnie wiadomo ich samochody wykonane sa z gumy i nie stanowia zagrozenia na drodze.

    a tak na powaznie, to szef MSW powinien podac sie do dymisji, za sam fakt braku logicznego myslenia.
    ja chce wiedziec jak sie ma liczba wypadkow do liczby samochodow na milion mieszkancow od 1989 r, skoro juz, oraz chcialbym wiedziec ile milionow Niemcow ginie rocznie na drogach, skoro "predkosc zabija".

    chcialbym rowniez wiedziec, ile kladek dla pieszych, wind i chyba stacji do teleportów dla pieszych wybudowala gmina Rzeczenica, ktora jest czwarta gmina w Polsce jezeli chodzi o liczbe wystawionych mandatow na podstawie zdjec z fotoradarow, bo wydaje mi się, ze obiekty te nabraly znaczenia militarnego gdys sa skrzetnie ukrywane.

    Jezeli Pan Cichocki nie zna odpowiedzi na te pytania to powinien zbierac runo leśne a nie szefowac MSW.

  • marcin1956

    Oceniono 298 razy 262

    Jak rozumiem, prawko straci także kierowca BOR-u czy policji?? Bo z punktu widzenia pieszego jest mi obojętne, czy walnie we mnie naćpany gó...arz rakietą tatusia, czy gliniarz na sygnale. Trup jest trupem i nie zależy od intencji ani uprawnień zabójcy (mordercy). Chyba, że wyraźnie zapiszemy, że osobom z immunitetem formalnym (posłowie, sędziowie, prokuratorzy) i faktycznym (biskupi, policjanci, agenci ABC (ups.. CBA), ABW, AW, AKW, i tych pozostałych kilkunastu) wolno wszystko, a proponowane przepisy dotyczą jedynie maluczkich.

  • asu102

    Oceniono 263 razy 245

    A za podwójne kłamstwo pozbawiać mandatu poselskiego może?

  • iraeq3

    Oceniono 235 razy 147

    Owszem zgadzam się, ale...
    Niech zdejmą kretyńskie ograniczenia we wsiach - podaję przykład - trasa Biała Podlaska - Łomazy, Łomazy - Studzianka - wioski zabite dechami, 3 domy na trasie, ograniczenie 50 na godzinę. To tylko jeden przykład z tysięcy, które każdy kierowca widzi codziennie.
    W Bawarii jakoś nie widziałem, żeby były ograniczenia do 50, we wsi było 70, albo 80, da się? da, ale kto na tym zarobi....

  • perfee

    Oceniono 493 razy 119

    "obowiązek bezwzględnego zatrzymania pojazdu w chwili, gdy do przejścia zbliża się pieszy" - większej bzdury nie mogli wymyśleć. Jezdnia jest miejscem stworzonym dla samochodów. Pieszy przechodząc przez jednię musi uważać, aby nie być potrąconym przez samochód. Jeśli damy pieszemu pierszeństwo, to będzie wchodził na przejście bezmyślnie - bo ma pierszeństwo. Pieszy może zatrzymać się w każdej chwili, samochód nie.

  • jgalka

    Oceniono 158 razy 118

    jak pozabieracie tym co szybko jezdza prawka to kto budzet wesprze? palenie i picie wam nie przeszkadza. czekam jak prostytucje opodatkujecie bo jak to mowicie pecunia non olet. ja niedawno dostalem mandat a sytuacja wygladala tak: niedziela 21 zbizam sie do granic miast, zadnych zabudowan, zadnych ludzi, zadnych samochodow, tylko ja i patrol z radarem. byli laskawi i tylko 200 choc mogli wiecej, ale chyba im glupio ze musza tak ludzi bez sensu golic bo gora kaze.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje