Pojedziemy pociągiem 200 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej. Za rok

21.11.2012 18:34
Lokomotywa Husarz

Lokomotywa Husarz (Fot. Kuba Atys / Agencja Gazeta)

Testy systemu sterowania ruchem wypadły pomyślnie. Pierwsze pociągi będą mogły pojechać Centralną Magistralą Kolejową z prędkością 200 km/godz. za rok, od rozkładu jazdy 2013/2014. Rewolucja w polskiej kolei powoli nadchodzi, część linii jest już technicznie przystosowana do tego, by pociągi mogły osiągać na nich docelowe 200 km/h.
- Pierwsze pociągi rozkładowe będą mogły pojechać tamtędy z prędkością 200 km/godz. za rok, od rozkładu jazdy 2013/2014 - powiedział rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK Maciej Dutkiewicz.

Na tę optymistyczną prognozę pozwalają zakończone właśnie testy systemu sterowania ruchem, który pozwoli pociągom osiągać na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkość 200 km/godz. Zarządzająca torami spółka PKP PLK ocenia, że wypadły one pomyślnie.

System kierowania pociągami przypilnuje maszynistów

W efekcie Centralna Magistrala Kolejowa, czyli trasa łącząca Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem (na północy dociera w okolice Warszawy, na południu - Katowic - red.), będzie pierwszą linią w Polsce wyposażoną w Europejski System Sterowania Pociągiem (European Train Control System - ETCS).

System ten pozwala na zautomatyzowanie procesu prowadzenia pociągów i dzięki temu zwiększenie bezpieczeństwa ruchu. Dzięki niemu przykładowo odczyty z sygnalizacji świetlnej czy informacje o obowiązujących na danym odcinku ograniczeniach prędkości są wyświetlane na pulpicie w kabinie maszynisty. System umożliwia też nadzorowanie pracy maszynisty - jeśli ten np. nie zauważy sygnalizacji "stój", to system sam może zatrzymać pociąg.

Koniec testów. Czas na certyfikaty i świadectwa z urzędów...

Testy działania systemu na odcinku CMK między Grodziskiem Mazowieckim a Olszamowicami odbyły się na początku listopada 2012 r., a w październiku ubiegłego roku pociąg prowadzony przez należącą do PKP Intercity lokomotywę Husarz przekroczył prędkość 200 km/godz. na odcinku CMK Psary-Zawiercie.

Jak wyjaśnił rzecznik, to już koniec testów. Teraz zarządca infrastruktury - czyli PKP PLK - zwróci się do Urzędu Transportu Kolejowego o wydanie odpowiednich certyfikatów i świadectw niezbędnych do tego, by z systemu mogły korzystać rozkładowe pociągi.

Lokomotywy są, możliwości są, a dalej jest 160 km/godz....

Na razie maksymalna prędkość na polskiej kolei to 160 km/godz. Pociąg będzie mógł jechać z prędkością rzędu 200 km/godz., o ile linia kolejowa będzie do tego przystosowana, będzie miała zainstalowany system zarządzania ruchem, a tabor będzie odpowiednio wyposażony.

Część polskich linii jest już technicznie przystosowana do tego, by pociągi mogły osiągać na nich prędkość wyższą niż 160 km/godz., systemy zarządzania ruchem mają być na nich sukcesywnie montowane, a PKP Intercity inwestuje w odpowiednie wyposażenie swojego taboru.

Obecnie na polskich torach jeżdżą dwa Husarze - czyli lokomotywy przewoźnika - wyposażone w system ETCS. Kilka miesięcy temu PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostarczenie i uruchomienie w pozostałych Husarzach urządzeń pokładowych do sterowania ruchem kolejowym. PKP Intercity ma dziesięć Husarzy. Przewoźnik zapłacił za nie ponad 40 mln euro. Jednak tak długo, jak maksymalna prędkość na polskich torach wynosi 160 km/godz., potencjał nowoczesnych lokomotyw wyprodukowanych przez Siemensa nie jest w pełni wykorzystany.

Zobacz także
Komentarze (165)
Zaloguj się
  • brzeczyszczykiewicz_1

    0

    "Rewolucja w polskiej kolei powoli nadchodzi, "
    Cenzor ....dziwko w dupe rznieta....Nie spodobal sie moj koment cwiercintelyyygentom jebanym?! CHUJ WAM W DUPSAK SKURWIALE SCIERWA!

  • stachu44

    0

    "Pojedziemy pociągiem 200 km/h" dokąd? Z biedy do biedy! Podstawcie te pociągi do krajów starej UE, a zobaczycie ilu tutaj zostanie.

  • maruti800

    0

    Pocieszające jest to, że kolej jeszcze próbuje coś nowego zaoferować. Bo wszystkie małe stacje są pozamykane i gdy się odwiedza dawne linie np. na Mazurach to tylko płakać się chce, patrząc na obecny stan infrastruktury kolejowej. Wiele linii zupełnie zlikwidowano. A budynki w ruinie.
    www.komentarze.obywateleuropy.eu

  • swiety_76

    Oceniono 3 razy 3

    Centralna Magistrala Kolejowa - linia wybudowana za Gierka pod względem konstrukcyjnym przystosowana do 250 km/h (promienie łuków, odległości międzytorza, w większości zlikwidowane przejazdy jednopoziomowe itp). Wybudowana wcześniej niż pierwsza linia dużych prędkości we Francji.
    Pod koniec lat 80-tych pierwsza polska linia na której pociągi rozkładowo jeżdżą 160 km/h.
    Teraz po 35 latach od oddania linii będzie 200 km/h i to tylko na kawałku trasy

  • szejski

    0

    Czyli teraz, jak je znowu wpuszczą na ten sam tor, to pociągi wpadną na siebie z prędkością 400 km/h, oczywiście podzielone przez 1+200^2/c^2

  • kotek.filemon

    Oceniono 1 raz 1

    Przypominam, że w myśl wciąż obowiązującego rozporządzenia powyżej kosmicznej prędkości 130 km/h potrzebnych jest dwóch maszynistów, co znakomicie zwiększa koszty obsługi linii.

  • spiral_architect

    Oceniono 6 razy 2

    Żarty na bok. Wróciłem w poniedziałek z Londynu do Modlina, jadąc na Stansted. Porównajcie sobie terminale Modlina i Stansted. Porównajcie jakość życia, infrastrukturę, poziom zadowolenia ludzi. I przestańcie sobie żartować. Za rok napiszecie, że "szybka kolej nie ruszy, bo nie ma tego, czy tamtego", albo "w zarządzie szybkiej kolei panoszy się nepotyzm i korupcja". Błazny.

  • vomitorium1

    Oceniono 2 razy 2

    a wczoraj czytałem
    (w mojej kochanej gazecie)
    że pociągi nie mogą jechać
    z szybkością 160 km/h
    (bo się jadący poprzewracają)

  • barry_o

    Oceniono 4 razy 4

    Konsultacje społeczne jeszcze się nie odbyły. Pluskwy mogą się nie zgodzić i cały projekt upadnie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje