Pojedziemy pociągiem 200 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej. Za rok

21.11.2012 18:34
Lokomotywa Husarz

Lokomotywa Husarz (Fot. Kuba Atys / Agencja Gazeta)

Testy systemu sterowania ruchem wypadły pomyślnie. Pierwsze pociągi będą mogły pojechać Centralną Magistralą Kolejową z prędkością 200 km/godz. za rok, od rozkładu jazdy 2013/2014. Rewolucja w polskiej kolei powoli nadchodzi, część linii jest już technicznie przystosowana do tego, by pociągi mogły osiągać na nich docelowe 200 km/h.
- Pierwsze pociągi rozkładowe będą mogły pojechać tamtędy z prędkością 200 km/godz. za rok, od rozkładu jazdy 2013/2014 - powiedział rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK Maciej Dutkiewicz.

Na tę optymistyczną prognozę pozwalają zakończone właśnie testy systemu sterowania ruchem, który pozwoli pociągom osiągać na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkość 200 km/godz. Zarządzająca torami spółka PKP PLK ocenia, że wypadły one pomyślnie.

System kierowania pociągami przypilnuje maszynistów

W efekcie Centralna Magistrala Kolejowa, czyli trasa łącząca Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem (na północy dociera w okolice Warszawy, na południu - Katowic - red.), będzie pierwszą linią w Polsce wyposażoną w Europejski System Sterowania Pociągiem (European Train Control System - ETCS).

System ten pozwala na zautomatyzowanie procesu prowadzenia pociągów i dzięki temu zwiększenie bezpieczeństwa ruchu. Dzięki niemu przykładowo odczyty z sygnalizacji świetlnej czy informacje o obowiązujących na danym odcinku ograniczeniach prędkości są wyświetlane na pulpicie w kabinie maszynisty. System umożliwia też nadzorowanie pracy maszynisty - jeśli ten np. nie zauważy sygnalizacji "stój", to system sam może zatrzymać pociąg.

Koniec testów. Czas na certyfikaty i świadectwa z urzędów...

Testy działania systemu na odcinku CMK między Grodziskiem Mazowieckim a Olszamowicami odbyły się na początku listopada 2012 r., a w październiku ubiegłego roku pociąg prowadzony przez należącą do PKP Intercity lokomotywę Husarz przekroczył prędkość 200 km/godz. na odcinku CMK Psary-Zawiercie.

Jak wyjaśnił rzecznik, to już koniec testów. Teraz zarządca infrastruktury - czyli PKP PLK - zwróci się do Urzędu Transportu Kolejowego o wydanie odpowiednich certyfikatów i świadectw niezbędnych do tego, by z systemu mogły korzystać rozkładowe pociągi.

Lokomotywy są, możliwości są, a dalej jest 160 km/godz....

Na razie maksymalna prędkość na polskiej kolei to 160 km/godz. Pociąg będzie mógł jechać z prędkością rzędu 200 km/godz., o ile linia kolejowa będzie do tego przystosowana, będzie miała zainstalowany system zarządzania ruchem, a tabor będzie odpowiednio wyposażony.

Część polskich linii jest już technicznie przystosowana do tego, by pociągi mogły osiągać na nich prędkość wyższą niż 160 km/godz., systemy zarządzania ruchem mają być na nich sukcesywnie montowane, a PKP Intercity inwestuje w odpowiednie wyposażenie swojego taboru.

Obecnie na polskich torach jeżdżą dwa Husarze - czyli lokomotywy przewoźnika - wyposażone w system ETCS. Kilka miesięcy temu PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostarczenie i uruchomienie w pozostałych Husarzach urządzeń pokładowych do sterowania ruchem kolejowym. PKP Intercity ma dziesięć Husarzy. Przewoźnik zapłacił za nie ponad 40 mln euro. Jednak tak długo, jak maksymalna prędkość na polskich torach wynosi 160 km/godz., potencjał nowoczesnych lokomotyw wyprodukowanych przez Siemensa nie jest w pełni wykorzystany.

Zobacz także
Komentarze (165)
Pojedziemy pociągiem 200 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej. Za rok
Zaloguj się
  • ubranynaczarno

    Oceniono 199 razy 95

    Jak w POlsce pociągi będą jeździć po 200-300 km/h to w Japonii będą się teleportować..

  • katorakta2

    Oceniono 123 razy 55

    Słysze to od dziesięciu lat! Może wreszcie byście zrobili a później napisali 'Jeździmy 200 od dzisiaj!!' a nie tylko obiecanki cały czas!! Jak w całym kraju i jak rząd - tylko obiecanki, a wszystko się sypie!!

  • nienietak6

    Oceniono 126 razy 50

    Właśnie wróciłem z podróży po Europie - każdy normalny pociąg przemieszcza się z prędkością od 250 do 300 km/h. I nikt się tam nie wywraca, jak pisał jakiś kretyn z Poznania chyba, że u nich szybko jeździć nie można, bo się pasażerowie wywrócą. Z miasta do miasta wyjeżdżają praktycznie co pół godziny w szczycie, potem co godzinę. 200 km jedziesz godzinę. Podróż szybka i przyjemna. Do tego do mniejszych stacji jeżdżą tzw. regionalne, standard gorszy, oczywiście, jadą dłużej, bo zatrzymują się na małych stacjach, ale w przerwach między stacjami mogą osiągać po 160 km/h i to bez problemu. Do tego wszędzie czynne czyste i przyjemne dworce, nawet na zadupiu na dworcu bufet, przyjemna obsługa, mili ludzie.

    ....to prawie tak, jak na polskiej kolei :)))))))))))))))))))))))

  • reexpert

    Oceniono 55 razy 33

    Faktycznie, jest się czym podniecać....
    Nowsze wagony są dostosowane do 200. Fakt. Husarze również.
    Jaki odcinek CMKi będzie dopuszczony do Vmax ? ok. połowy trasy. Jak się to przełoży na skrócenie czasu podróży ? 15 minut ? ( i nie zapominajmy że nie wszystkie EIC, tylko te ciągnięte Husarzem. EPoki nadal Vmax 160...

    Ekscytacja jakby wynaleźć koło, a tymczasem góra urodziła mysz.

  • takiezlewiesci

    Oceniono 63 razy 29

    Chyba rowerem z kasprowego..

  • dominik.olsztyn

    Oceniono 28 razy 18

    Pojedziemy albo i nie pojedziemy w zalezności od tego czy podstacje wytrzymają :)

  • big_gadu

    Oceniono 20 razy 16

    Od Zawiercia to będzie 40 km/godz jak dobrze pójdzie,
    i kolejna katastrofa ?

    Przeciez na kierunku do Krakowa jest dalej jeden tor !

    A później to tory sa wężykiem do Krakowa,
    zatem ile zysku ?

    Będzie jak dawniej 2 godziny 45 minut o ile nie będzie upału !!!

  • reali-sta1

    Oceniono 62 razy 16

    "Pojedziemy za rok" - zapomnieli podać za który rok. Podróżni nie zdają sobie sprawy po czy jeżdżą. o co że są nowe szybkie pojazdy, ale podtorza i tory stare - nie wytrzymają szybkości i będą częstsze wykolejenia ( tak zwane wypadnięcia taboru z szyn). Kolej prawie zawsze była kolosem na glinianych nogach. Lekkie kopnięcie i wszystko runie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje