Hajdarowicz ws. trotylu: Jeśli nie dochowano standardów, będą daleko idące konsekwencje

02.11.2012 18:58
oświadczenie

oświadczenie (fot. rp.pl)

"Jeśli okaże się, że nie dochowano standardów wykonywania zawodu dziennikarza, a tym samym wprowadzani w błąd czytelników
"Rzeczpospolita" we wtorek napisała, że we wraku Tu-154M znaleziono ślady trotylu i nitrogliceryny. Autorem tekstu był Cezary Gmyz. Wybuchła burza medialna i polityczna. Prokuratura wojskowa zaprzeczyła, że są takie ustalenia, wskazała, że znalezione ślady mogą oznaczać obecność substancji wysokoenergetycznych, ale też ślady wielu innych substancji. Dopiero badania laboratoryjne będą mogły być podstawą do twierdzenia o istnieniu bądź nieistnieniu śladów materiałów wybuchowych - replikowała prokuratura.

Postępowanie wyjaśniające

W środę do dyspozycji rady nadzorczej oddał się Tomasz Wróblewski, redaktor naczelny "Rzeczpospolitej".

Dzisiaj wieczorem na stronie dziennika pojawiło się oświadczenie Hajdarowicza i rady nadzorczej ws. artykułu "Trotyl we wraku tupolewa".

W oświadczeniu czytamy o rozpoczęciu postępowania wyjaśniającego. „Przestrzegając najwyższych standardów etyki dziennikarskiej, Rada Nadzorcza i właściciel wydawnictwa Presspublica Grzegorz Hajdarowicz rozpoczęli postępowanie wyjaśniające w sprawie opublikowania w należącym do wydawnictwa dzienniku »Rzeczpospolita « artykułu »Trotyl we wraku tupolewa «. W ciągu najbliższych dni z najwyższą starannością zbadamy wszystkie aspekty związane z wyżej wymienioną publikacją, a wyniki swoich prac przedstawiamy opinii publicznej”, czytamy w oświadczeniu.

Gmyz poniesie konsekwencje?

Zarząd pisze o możliwych konsekwencjach, które mogą dotyczyć Cezarego Gmyza i Tomasza Wróblewskiego.

„Jesteśmy przekonani, że w przypadku potwierdzenia źródeł informacji oraz zasadności publikacji powinniśmy chronić zarówno źródła osobowe, jak i samych dziennikarzy. Jednak jeśli okaże się, że nie dochowano standardów wykonywania zawodu dziennikarza, a tym samym wprowadzani w błąd czytelników »Rzeczpospolitej «, osoby za to odpowiedzialne poniosą daleko idące konsekwencje”, czytamy.

Pod oświadczeniem podpisana jest rada nadzorcza: Dorota Hajdarowicz, Marek Dworak, Jarosław Knap i prezes zarządu Grzegorz Hajdarowicz.

Pomyliliśmy się?

Przypomnijmy, wieczorem po ukazaniu się artykuługazeta wydała oświadczenie : "Pomyliliśmy się, pisząc dziś o trotylu i nitroglicerynie. To mogły być te składniki, ale nie musiały. Aby ostatecznie przekonać się, czy to materiały wybuchowe, okazuje się, że potrzeba aż pół roku badań laboratoryjnych". Zostało ono potem zmienione. Kluczowe sformułowanie "pomyliliśmy się" zniknęło. Zostały tylko słowa: "Nie można jednoznacznie stwierdzić obecności trotylu i nitrogliceryny. To mogły być te składniki, ale nie musiały". Zmianę oświadczenia wywalczył Gmyz. - Po rozmowie ze mną redakcja "Rzeczpospolitej" usunęła ze swego oświadczenia słowa "pomyliliśmy się" i uważam to za satysfakcjonujące. Myślę, że zebrany przeze mnie materiał pokazuje, że wysoce prawdopodobne jest, iż wykryte substancje to trotyl i nitrogliceryna - mówił Gmyz niezalezna.pl.

Zobacz także
Komentarze (269)
Zaloguj się
  • euforiusz

    Oceniono 426 razy 338

    Nie przesadzajmy, napisali jedynie o trotylu, a mogli o uranie, plutonie i polonie lub ew. o stawie pelnym wodki pod Skierniewicami.

  • pablo35

    Oceniono 314 razy 260

    Teraz podniesie się larum, o wolności słowa i kneblowaniu ust. W tym kraju co niektórzy mają ewidentny problem z rozróżnieniem wolności od anarchii.

  • poleczka-2

    Oceniono 325 razy 257

    Dawno temu zrezygnowałam dobrowolnie i po wielu przemyśleniach z czytania Rzeczpospolitej ! Dziennikarze w niej zatrudnieni byli są i chyba będą na usługach jedynej słusznej partii PiS zionąca nienawiścią do wszystkich i wszystkiego co nie katolickie i nie pomyśli Jarusia Napoleona Schizofrenika .

  • modrzewina

    Oceniono 108 razy 78

    Jezusieńku , Rymanowski na naczelnego "Rz" !?? To "ława na kawę" a nie odwrotnie !

  • fakiba

    Oceniono 97 razy 67

    Pan Hajdarowicz popełnił błąd na samym początku nie robiąc porządku z wyznawcami IV RP bo ich trudno nazwać dziennikarzami

  • mieszaniec-zopola

    Oceniono 62 razy 50

    Na razie po cichu prawdopodobnie wyleciał z Rzepy Wildstein. Ponoć opublikował jakiś zafajdany felieton, w którym nawoływał naród d owyjścia na ulice i obalenia rządu. Felieton znikł po półgodzinie, a razem z nim Wildstein. Próżno go szukać w ikonostasie p.t. Blogi naszych autorów, a przecież zawsze tam był.
    Musi - wywalili!

  • prof-antoni

    Oceniono 67 razy 41

    4 zrodla

    1) Antoni M.
    2) Zespol Smolenski
    3) Rodzina Radyja
    4) Pani Zosia od sztucznej mgly

  • boel4

    Oceniono 67 razy 39

    Rzeczpospolita - kiedyś poważna gazeta, którą się z zainteresowaniem czytało. Od kilku lat szmatławiec, do którego nie warto zaglądać. Tylko nazwa została.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje