Gigantyczny masowiec w Świnoujściu. Największa jednostka w historii portu [ZDJĘCIA]

27.10.2012 11:53
Jednostka ma ponad 260 m długości. To najdłuższy statek, jaki kiedykolwiek wpłynął do portu

Jednostka ma ponad 260 m długości. To najdłuższy statek, jaki kiedykolwiek wpłynął do portu (Fot. dzięki uprzejmości portalu eswinoujscie.pl)

Do portu w Świnoujściu wpłynął dziś w asyście czterech holowników holenderski masowiec "UBC Onsan". To największy statek, jaki kiedykolwiek wpłynął do zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu - ma 263 m długości i 42 m szerokości.
Kolos o nośności 118 590 ton pobił ustanowiony rekord liberyjskiego masowca "Chiara", który cumował w Świnoujściu w sierpniu tego roku. Nośność tamtej jednostki to "jedyne" 114 tys. ton.

"UBC Onsan" pobił też poprzedni rekord pod względem ilości przywiezionego towaru w ładowni. Gigant, który zacumował przy nabrzeżu Górników, przypłynął z amerykańskiego portu Norfolk z ładunkiem węgla koksującego. Przywiózł ponad 98 tys. ton tego ładunku. Planowany wyładunek statku potrwa cztery dni.

Port w Świnoujściu dzięki lokalizacji bezpośrednio nad samym morzem może przyjmować statki o długości do 270 m i maksymalnym zanurzeniu 13,2 m, czyli ok. 100 tys. DWT. Terminal, do którego przypłynął "UBC Onsan", specjalizuje się przede wszystkim w obsłudze węgla i rudy. Operatorem terminalu jest Port Handlowy Świnoujście.

Porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą jeden z największych kompleksów portowych na Bałtyku, położony u ujścia rzeki Odry. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe dla towarów rolno-spożywczych.

W roku 2011 łączne przeładunki obu portów wyniosły ponad 21 mln ton.

Więcej zdjęć w portalu e-swinoujscie.pl

Zobacz także
Komentarze (140)
Zaloguj się
  • plus_minus_zero

    Oceniono 2 razy 0

    Polska importuje węgiel koksujący?

  • m.arco

    0

    Mój poprzedni wpis odpowiada na pytania o rurę i ograniczenia świnoujskiego portu z nią związane.

  • m.arco

    0

    Bo zanurzenie tego statku wynosi tylko 9 metrów a rura port znacznie ogranicza i choć statki powyżej 13, 5 metra nie będą miały problemu ale już większe tak. tym bardziej, że w planach było przyjmowanie jednostek o zanurzeniu 16,7 metra.

    iswinoujscie.pl/artykuly/24082/

  • m.arco

    Oceniono 1 raz 1

    Jak znam życie węgiel zostanie wysłany na Śląsk. Kiedyś jechał w odwrotnym kierunku ze Śląska do Świnoujścia.

  • szejski

    0

    Do Świnoujścia najwyraźniej łatwiej dopłynąć masowcem z Norfolk, niż dojechać koleją z Górnego Śląska.

  • arno-ger

    0

    I co, nie zaczepił o rurę Putina ? :)

  • lwowiak5

    Oceniono 2 razy 2

    Jakim cudem tam wpłynął,przecież PIS mówił Polakom że tam żaden statek nie wpłynie bo zawadzi o rurę Putina,Prezesie powinieneś sobie wypalić w czoło z twojego pistolecika.

  • cool_matt

    0

    Wegiel z USA , Australii czy RPA jest tanszy bo tam sie go wydobywa metoda odkrywkowa . robi sie po prostu dziure w ziemi i nastepnie wydobywa za pomoca bulozerow i koparek . W polsce trzeba drazyc tunele kilka kilometrow pod ziemie im zatrudniac wielu ludzi do tej pracy i budowac kosztowna infrastrukture zeby sie tunele nie zawalily. koszt przewozu tony wegla statkiem jest niewielki w stosunku do kosztu uzyskania .

  • grzegorz_nat

    0

    ALE PO CO NAM WĘGIEL Z USA?!
    CZYŻ NIE MAMY WYSTARCZAJĄCEJ ILOŚCI SWOJEGO ....
    A GÓRNICY STRAJKUJĄ, BO WYDOBYCIE MALEJE.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje