Potężne kły, kolce i dziób. Naukowcy odkryli nowego dinozaura [ZDJĘCIA i WIDEO]

05.10.2012 17:12
Sierść dinozaura była pokryta długimi kolcami

Sierść dinozaura była pokryta długimi kolcami (Fot. HANDOUT REUTERS)

Nowy gatunek został odkryty w Republice Południowej Afryki. Mimo że skamielina została znaleziona już kilkadziesiąt lat temu, dopiero teraz doczekała się dokładnego zbadania. Naukowcy z Uniwersytetu w Chicago opisali dinozaura jako "połączenie ptaka, wampira i jeżozwierza".
Nieznany wcześniej gatunek prawdopodobnie żył ok. 100-200 mln lat temu. Prof. Paul Sereno, paleontolog z Uniwersytetu w Chicago, który pierwszy opublikował informację o odkryciu, opisał zwierzę jako "połączenie ptaka, wampira i jeżozwierza". Dinozaur miał grubą szczękę, tępy dziób, który upodabniał go nieco do papugi, oraz dwa potężne kły, przywodzące na myśl legendy o wampirach. Grzbiet dinozaura przypominał nieco grzbiet jeżozwierza. Był pokryty długimi kolcami.

Zwierzę było stosunkowo niewielkie. Rozmiarami przypominało domowego kota - miało ok. 60 cm długości i ważyło zaledwie 7 kg. Jednak pomimo niezbyt imponującej postury wyglądało wyjątkowo groźnie. Zdaniem naukowców drapieżny wygląd dinozaura jest mylący. Zwierzę prawdopodobnie było roślinożerne. Wprawdzie należało do gatunku heterodontozaurów, które zdaniem niektórych badaczy czasami żywiły się mięsem, jednak prof. Sereno przekonuje, że długie kły nie służyły do polowania, a raczej do zabiegania o względy partnerki.

Prawdopodobnie dziwaczny gatunek do tej pory pozostałby nieopisany, gdyby nie przypadek. Prof. Paul Sereno natrafił na znalezisko w zbiorach Muzeum Harwarda. - Od razu zdałem sobie sprawę, że to nowy gatunek - powiedział w rozmowie z dziennikarzem Agencji Reutera.

Nowo odkryty gatunek został nazwany Pegomastax africanus, co w luźnym tłumaczeniu oznacza: gruboszczękowiec z Afryki.

• queserasera

Bardzo przystojny gad. Ponoć w cywilizacji Dino pełnił funkcje kapłańskie, na co wskazuje wiecznie otwarty, nienasycony pysk.

• ulla_lingsztat

Ciekawe czy Kraśko podejmie ten temat w "Wiadomościach"?

• far_far_away

To zwykły jeż ale przed reformą gospodarczą.

• extrafresh

Podobny trochę do JOJO Brudzińskiego.

• dejtrejder

Swoją drogą cywilizacja dinozaurów trwała miliony lat bo nie musiały płacić ZUSu, VATu i PITu:) Gatunek zwany człowiekiem sam się wykończy dużo szybciej. Rostowski już nad tym ostro pracuje :)

• ambonament_na_rydzyjko

Dorosłe osobniki natura wyposażyła w moherowe berety.

• kingsizemax

A co na to kościół katolicki ? W opowieści o tym jak Bóg stworzył Ziemię nie ma nic o dinozaurach !!!!!

• rawahecht

Śmiertelnie wystraszony Kurski ?

• cezar85