Sensacyjne odkrycie: nowy gatunek cz這wieka w Afryce. "Nie by這 jednej linii naszej ewolucji"

09.08.2012 12:28
Archeolog z Nairobi czy軼i nowe znalezisko

Archeolog z Nairobi czy軼i nowe znalezisko (Fot. Fred Spoor AP)

Co najmniej trzy gatunki cz這wiekowatych koegzystowa造 w Afryce oko這 2 mln lat temu - informuje BBC. Potwierdza to, 瞠 ewolucja naszego gatunku nie by豉 liniowa - od ma逍y do Homo sapiens. By這 wiele 郵epych uliczek. Przetrwa造 najlepiej adaptuj帷e si hominidy - wynika z najnowszych odkry archeolog闚 w Kenii.
W p馧nocnej Kenii archeolodzy odkryli trzy fragmenty ludzkich szcz徠k闚, datowanych na okres mi璠zy 1,78 i 1,95 miliona lat temu. Znalezione pozosta這軼i pracz這wieka to ko軼i twarzy i szcz瘯i z z瑿ami. Wyniki bada, opublikowane w magazynie "Nature", s sensacyjne: kenijskie odkrycie wskazuje na to, 瞠 w tym samym czasie w Afryce 篡造 obok siebie trzy r騜ne gatunki ludzi - podkre郵a BBC i dodaje, 瞠 kenijskie znalezisko jest silnym dowodem wspieraj帷ym tez, 瞠 ewolucja gatunku ludzkiego nie przebiega豉 liniowo - od ma逍y do Homo sapiens. Po drodze by這 wiele 郵epych uliczek.

M闚i te o tym niedawno w TOK FM dr Marcin Ryszkiewicz z PAN. "Wszyscy jeste鄉y... Azjatami? Bardziej ni Afrykanami" - czytaj >>>

Tajemnica Homo rudolfensis

W 1972 r. znaleziono tajemnicz czaszk, kt鏎 teraz zakwalifikowano jako nale膨c do nowego, nieznanego gatunku cz這wieka - Homo rudolfensis. Rozmiary czaszki wskazuj na wyj徠kowo du篡 m霩g, a twarz cz這wieka, do kt鏎ego nale瘸豉, musia豉 by poci庵豉 i p豉ska. Jednak przez 40 lat jedynym dowodem na istnienie Homo rudolfensis by豉 tylko ta czaszka. Naukowcy nie mogli potwierdzi, czy maj do czynienia z nowym gatunkiem, czy z wyj徠kowym osobnikiem znanych gatunk闚.

Kenijskie odkrycie wzmacnia tez o odr瑿no軼i Homo rudolfensis jako odr瑿nego gatunku cz這wieka. Od oko這 50 lat archeolodzy wiedz, 瞠 w Afryce najprawdopodobniej koegzystowa造 ze sob dwa gatunki praludzi - Homo erectus i Homo habilis. Teraz okaza這 si, 瞠 najprawdopodobniej w tym samym czasie na afryka雟kim kontynencie 篡 jeszcze trzeci gatunek. Wed逝g szefowej wykopalisk dr Meave Leakey z Instytutu Jeziora Turkana (Rudolfa), nowe znalezisko oznacza, 瞠 wczesne stadia ewolucji cz這wieka charakteryzowa造 si ogromn r騜norodno軼i.

"Tak jakby natura rozwija豉 prototypy cz這wieka"

- Nasza przesz這嗆 by豉 zr騜nicowana. Nasz gatunek ewoluowa tak samo jak inne. Nie by這 w naszej ewolucji nic niezwyk貫go - do chwili, gdy zacz瘭i鄉y wyrabia narz璠zia z kamienia - powiedzia豉 dla BBC.

To oznacza po prostu, 瞠 cz這wiek podlega takim samym prawom jak inne gatunki - je郵i wykszta販ona w toku ewolucji cecha pozwala豉 豉twiej prze篡 w 鈔odowisku, utrwala豉 si. I odwrotnie - je郵i nowa cecha sprawia豉, 瞠 dany gatunek by s豉bszy, gin掖.

Jak powiedzia BBC prof. Chris Stinger z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie, dowody z kenijskich wykopalisk coraz wyra幡iej wskazuj na to, 瞠 ludzka ewolucja podlega豉 tym samym prawom. I przebiega豉 w r騜ny spos鏏, zale積ie od miejsc, gdzie 篡造 poszczeg鏊ne grupy i osobniki. - To wygl康a tak, jakby natura rozwija豉 r騜ne prototypy ludzkie z r騜nymi cechami, a ostatecznie tylko jeden z nich, nasz przodek, osi庵n掖 sukces - stwierdzi prof. Stringer.

Zobacz tak瞠
Zaloguj si
  • madogz

0

Jedna ze slepych uliczek to muzu軛anie drudzy to murzyni dla kt鏎ych najwa積eijsze w zyciu to duzy wibruj帷y ty趾ek samicy, bro, duzy samoch闚 najlepiej podskakuj帷y i 30 kg z這ta na szyi.

• vald

Oceniono 1 raz 1

Ciekawe, kt鏎y z trzech gatunk闚 wybrali kosmici do modyfikacji czy te wszczepienia DNA by uzyska homo sapiens?

• pis_dolot

czy瘺y stworzy go inny buk...???

• tylko.platforma

"To wygl康a tak, jakby natura rozwija豉 r騜ne prototypy ludzkie z r騜nymi cechami, a ostatecznie tylko jeden z nich, nasz przodek, osi庵n掖 sukces - stwierdzi prof. Stringer."

co za idiotyczne stwierdzenie, czy natura to jest jaka rozumna istota?

• ewolucja3

Oceniono 3 razy -1

> "[...]znalezione pozosta這軼i pracz這wieka to ko軼i twarzy i szcz瘯i z z瑿ami."
    >

Takie dziennikarskie ble, ble - przecie szcz瘯a jest ko軼i twarzoczaszki!!!
    "Szcz瘯a (豉c. maxilla) albo ko嗆 szcz瘯owa (豉c. os maxillare) - ko嗆 parzysta, stanowi帷a zasadnicz cz窷 sk豉dow czaszki twarzowej. "
    Wida, 瞠 autor artyku逝 nic nie ma wsp鏊nego z biologi/medycyn...

• loginlogin69

to zupelnie tak jak teraz - przetrwaja najsilniejsi!

• pl2512

Oceniono 36 razy -18

Lubi s逝cha bredni o ewolucji i dostosowaniu si ewolucyjnym do panuj帷ego 鈔odowiska naturalnego. Dlaczego w takim razie w okresie oko這 60 tysi璚y lat w璠r闚ki tysi璚y pokole homo sapiens po naszej planecie, przebywaniu w skrajnie odmiennych warunkach kliamtycznych i 鈔odowiskowych ludzie nie dokonali nawet najmniejszej zmiany ewolucyjnej wzgl璠em siebie.
    Zar闚no anatomia, fizjologia czy metabolizm eskimos闚, abrorygen闚 australisjkich czy indian amazo雟kich jest dok豉dnie taki sam. Nie ma 瘸dnych r騜nic fizjologicznych pr鏂z kilku szczeg馧闚 wygl康u twarzy, a r霩nice genetyczne s mniejsze mi璠zy ludzkimi rasami ni mi璠zy poszczeg鏊nymi osobnikami szympansa w jednym stadzie.
    Jedyne r霩nice s niemal kosmetyczne: r霩ne nasilenie pigmentu na naszej sk鏎ze, wielko嗆 warg, nosa, oczu i r霩nice immunologiczne zwi您ane z rozwojem wirus闚 i bakterii w r騜nych regionach 鈍iata.
    Ewolucja to brednia, szczeg鏊nie w klasycznym wydaniu darwinowskim.
    砰cie to inteligentny projekt, kt鏎ego podstawowym nosnikiem jest informacja zawarta w genach.

• blaize

Co na to Homo Bibliofilus?

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX