Najtragiczniejsze katastrofy kolejowe w Polsce

Wiadomości >  Archiwum
wg
04.03.2012 10:11
A A A Drukuj
5 maja 1997 - wypadek kolejowy na stacji w Reptowie, w którym zginęło 12 osób, a 36 było rannych.

5 maja 1997 - wypadek kolejowy na stacji w Reptowie, w którym zginęło 12 osób, a 36 było rannych.

Wczorajszy wypadek w Chałupkach, w którym zginęło 15 osób, a 56 zostało rannych, to jedna z najtragiczniejszych pod względem liczby ofiar katastrof kolejowych w Polsce. To także jeden z nielicznych przypadków zderzenia czołowego pociągów osobowych.
24 listopada 1944 - katastrofa kolejowa w Barwałdzie Średnim, w wyniku której zginęło co najmniej 130 osób. Koło Wadowic zderzyły się pociąg osobowy Zakopane - Kraków i niemiecki pociąg towarowy. Zginęli głównie mieszkańcy ziemi wadowickiej. Według liczby ofiar śmiertelnych była to prawdopodobnie najtragiczniejsza katastrofa kolejowa w historii polskich kolei.

9 października 1962 - katastrofa kolejowa w Jarostach pod Piotrkowem Trybunalskim, w której zginęły 34 osoby, a 67 zostało rannych . W zderzeniu brały udział pociągi relacji Gliwice - Warszawa i Warszawa - Budapeszt. Około godz. 21 trzy ostatnie wagony pociągu pośpiesznego relacji Gliwice - Warszawa odczepiły się od całego składu i wypadły z torów, blokując tym samym równoległy tor. Oprócz oderwanej części kilka końcowych wagonów było również wykolejonych. Kilkanaście minut później nadjechał z pełną prędkością pociąg pośpieszny relacji Warszawa - Budapeszt. Kolejarze usiłowali zatrzymać skład, jednak ze względu na warunki atmosferyczne (panowała gęsta mgła) próby się nie powiodły.

3 czerwca 1972 - katastrofa kolejowa pod Bydgoszczą, w wyniku której zginęło 12 osób, a 26 zostało rannych. Jej przyczyną było wykolejenie się pociągu relacji Kołobrzeg - Warszawa Główna na wyboczeniu szyny. Ostatni wagon, który leżał bokiem, był ciągnięty przez parowóz jeszcze przez kilkadziesiąt metrów.

27 sierpnia 1973 - katastrofa kolejowa w okolicach Radkowic, w której zginęło 16 osób, a 24 zostały ranne . Przyczyną wypadku było najechanie pociągu relacji Zakopane - Warszawa Wschodnia na 20 wagonów towarowych pozostawionych na trasie w wyniku rozerwania pociągu.

3 listopada 1976 - katastrofa kolejowa w Juliance, w której zginęło 25 osób, a 79 było rannych. W wypadku brały udział dwa nocne pociągi z Krakowa na Hel i Lublin - Wrocław Główny. Do zdarzenia doszło przy słabej widoczności. Wśród osób poszkodowanych znajdowali się głównie pasażerowie ostatniego wagonu pociągu do Wrocławia.

9 lipca 1977 - katastrofa kolejowa pod Wrocławiem. W wyniku zderzenia lokomotywy spalinowej, która uciekła ze szlaku, z pociągiem pospiesznym „Praha Express” relacji Praga - Moskwa Biełorusskaja zginęło 11 osób, a ponad 40 odniosło obrażenia.

19 sierpnia 1980 - katastrofa kolejowa pod Otłoczynem, w której zginęło 67 osób, a 62 zostały ranne. Było to czołowe zderzenie pociągu osobowego relacji Toruń Główny - Łódź Kaliska z pociągiem towarowym relacji Otłoczyn - Wrocki. Według klasyfikacji wypadków wypadek ten został uznany za „niezatrzymanie się pociągu (pojazdu pomocniczego) przed sygnałem »Stój « w miejscu, gdzie powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pociągu (pojazdu pomocniczego) bez wymaganego zezwolenia”.

4 czerwca 1981 - zderzenie pociągów w Osiecku, w którym zginęło 25 osób, a 6 zostało rannych. Przyczyną katastrofy był wyjazd pociągu osobowego relacji Skierniewice - Łuków ze stacji Osieck na szlak w kierunku Pilawy z pominięciem semafora wyjazdowego stacji Osieck wskazującego sygnał „stój”, w wyniku czego nastąpiło jego czołowe zderzenie z pociągiem towarowym.

3 września 1987 - katastrofa kolejowa na stacji Warszawa-Włochy, w wyniku której zginęło 8 osób, a kilkadziesiąt zostało rannych. Przyczyną wypadku było najechanie pociągu osobowego relacji Warszawa Wschodnia - Grodzisk Mazowiecki na pociąg osobowy relacji Siedlce - Sochaczew. Dwie godziny wcześniej na ulicy Młynarskiej w Warszawie doszło do zderzenia dwóch tramwajów. W wyniku katastrofy śmierć poniosło 7 osób. Dzień określany jako "czarny czwartek" warszawskiej komunikacji miejskiej.

19 maja 1988 - katastrofa kolejowa w Pile, w wyniku której zginęło 10 osób, a 28 zostało rannych. Jej przyczyną była usterka w jadącym na poligon wojskowy w Drawsku Pomorskim wojskowym eszelonie. Pociąg wykoleił się, a cztery wagony zostały zmiażdżone.

3 grudnia 1988 - katastrofa kolejowa w Bielawie Dolnej, w wyniku której zginęło 8 osób. Lokomotywa z węglarkami zderzyła się z pociągiem towarowym Deutsche Reichsbahn, który jechał od strony Horki do Węglińca.

20 sierpnia 1990 - zderzenie pociągów w Warszawie, w którym zginęło 16 osób, a 43 zostały ranne. Przyczyną katastrofy było najechanie pociągu pospiesznego "Silesia" relacji Praga - Warszawa Wschodnia na koniec pociągu osobowego relacji Szklarska Poręba - Warszawa Wschodnia. W chwili wypadku panowała gęsta mgła.

5 maja 1997 - wypadek kolejowy na stacji w Reptowie, w którym zginęło 12 osób, a 36 było rannych. Podczas przejazdu przez stację Reptowo pociągu pospiesznego „Barbakan” (Świnoujście - Kraków) w momencie przejazdu szóstego od czoła pociągu wagonu osobowego nastąpiła zmiana położenia zwrotnicy rozjazdu. Przy prędkości pociągu wynoszącej około 116 km/godz. doszło do gwałtownej jazdy dwutorowej pociągu „Barbakan”, jego wykolejenia i rozerwania sprzęgów śrubowych pomiędzy wagonem szóstym i siódmym.

Katastrofa w Reptowie

12 sierpnia 2011 - katastrofa kolejowa w Babach, w której zginęły 2 osoby, a 80 zostało rannych. W wyniku wykolejenia pociągu pasażerskiego TLK relacji Warszawa Wschodnia - Katowice zginął 52-letni mężczyzna, a 81 osób zostało rannych, z których w szpitalu zmarła 63-letnia kobieta. Według piotrkowskiej prokuratury jedną z przyczyn wypadku była nadmierna prędkość, z jaką pociąg wjechał na rozjazd.

Katastrofa w Babach

Tagi: