Tragiczny wypadek na terenie budowy elektrowni w Opolu. Złamał się żuraw. Nie żyją dwie osoby

24.02.2016 10:16
Wypadek na terenie budowy elektrowni w Opolu

Wypadek na terenie budowy elektrowni w Opolu (fot. Jagoda Gorol / Agencja Gazeta)

1. Dziś rano na terenie budowy elektrowni w Opolu złamał się żuraw
2. Śmierć poniosły dwie osoby - jedna zmarła na miejscu, druga w szpitalu
3. Przyczyną zdarzenia było uszkodzenie jednego z żurawi

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas

Do wypadku, o którym informuje opolski oddział "Gazety Wyborczej", miało dojść wcześnie rano. Z niewyjaśnionych jeszcze przyczyn uszkodzony został jeden z żurawi pracujących na budowie elektrowni w Opolu.

Według danych, które przekazuje miejscowa straż pożarna, śmierć na miejscu w wyniku zdarzenia poniosła jedna osoba. Druga zmarła około godz. 9 w szpitalu.

Na miejscu pracuje siedem zastępów straży pożarnej, które pomagają głównie w ewakuacji pracowników.

Obie ofiary w momencie wypadku znajdowały się w windzie technicznej dźwigu.

- Na razie jest za wcześnie, żeby jednoznacznie wyrokować co było przyczyną wypadku. Nie wykluczamy wielu opcji, między innymi tego, że do złamania się dźwigu mogło dojść pod wpływem pogody - mówi w rozmowie z TVN24.pl Karol Brandys, rzecznik opolskiej policji. 

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

Zobacz także
Komentarze (63)
Zaloguj się
  • labeo

    Oceniono 2 razy 2

    Niemożliwe, że to pogoda i niemożliwe, że złamał się pod obciążeniem robotników. Błąd w montażu żurawia, eksploatacji lub też jakaś awaria lin.

  • kms2x

    Oceniono 3 razy 3

    Wolff. Taki sam, lub nawet ten sam, miałem na Bełchatowie, też posadowiony na słupie konstrukcji, wtedy wynajmował go Wilbert. Teraz chyba jest własnością Sarensa.

    I myślę że jestem w stanie odtworzyć najbardziej prawdopodobny przebieg wypadku, nawet z odległości tysiąca kilometrów:

    1. Najprawdopodobniej kosz gdzieś przyhaczyło, zapewne dźwigowy nie widział kosza a mogło być tak że ci którzy już nie żyją, kierowali dźwigowym za pomocą radia i chcieli podjechać do samej konstrukcji, za blisko, i o coś zaczepili.

    2. Jak kosz "puściło" to podskoczyła niedociążona (kosz jest lekki - raptem 200 kg) lina na zbloczu na końcu wysięgnika i wypadła z prowadzenia, tyle tylko że nie przecięła jej krawędź zblocza a zablokowała ją boczna płaszczyzna zblocza kierującego.

    3. Po zerwaniu liny nastąpił wstrząs i zerwało takielunek (liny lub cięgna) nad wysięgnikiem.

    4. Zgięcie / złamanie wysięgnika to prawdopodobnie skutek zerwania górnego olinowania i szarpnięcia przeciwwagi/przeciwwagą ale na to nie stawiałbym pieniędzy. Musiałby sobie to obejrzeć bliżej.

    Niestety ta robota to działanie w warunkach skrajnego ryzyka i oczy trzeba mieć dookoła głowy.

    Wszystkim, którzy pisać będą o technice, UDT, przeglądach mogę zadedykować tekst:

    To jest robota dla twardzieli. Takich prawdziwych. Nie takich co na szczycie wieżowca robią sobie selfie.
    Umrzeć w wypadku można bardzo łatwo.
    ['] [']

  • Ptak Zbigniew

    Oceniono 3 razy -1

    to drugi raz juz, ale jak zobacza pracownika na moment bez kasku to od razu mandat daja inspektorki jebanitkie pedryle wstretne.Taki inspektor bhp to najwiekszy debil na budowie to wszystko przez nich. Ukarac dziadow

  • Jasiek Sal

    Oceniono 3 razy -1

    URZĄDZENIA MAJĄ TO DO SIEBIE ŻE CZASAMI ZAWODZĄ - zabezpieczenia pewnie działały poprawnie , ale tu widac skręcenie wysięgnika i wysięgnik wis na jednym odciągu . wygląda jakby albo się wypiął jeden odciąg albo pękł . .ktoś pisze ze przeglądy robi UDT . na takej budowie nie było możliwości zeby żuraw pracował bez odbioru a przeglądy wykonuje konserwator co mesiąc . było podobne zdarzenie w Krakowie dawno pękł jeden odciąg ale na kontrwysięgniku . wówczas tylko pare kominow zostało uszkodzonych . błąd ludzki tez może być przyczyną ale nie w tym przypadku . za wiele jest zabezpieczeń jak siła w linie i krzywa udżwigu by obydwa nie zadziałały . ,chyba ze podczas montażu nie była rozgięta zawleczka na bolcu odciągu ....ale to niech badają uczeni ....

  • hiszpan25

    Oceniono 3 razy 1

    czy operator dzwigu w RP moze powiedziec bez utraty stanowiska pracy kierownikowi ze nie wejdzie do kabiny zanim dzwig nie bedzie mial sprawnych wszystkich podzespolow i zabezpieczen? stawiam ze po zbadaniu okaze sie ze nie dzialaly zabezpieczenia, byly pozakladane obejscia a dzwig nadal mial wazne papiery. operator wiedzial o problamach ale wiedzial tez o tym kazdy z jego przelozonych. jednak ze wzgledu na koszty czesci/naprawy jak i goniace terminy nikt nie kiwnal palcem aby przestrzegac procedur.

  • rr-ss

    0

    proponowałbym aby prokurator sprawdził jaki był kosztorys inwestorski, za ile wygrał generalny wykonawca i ile płacił podwykonawcom

  • l4vd0

    0

    na Skyscraper City były już opisywane problemy z montażem i testami żurawii w sierpniu 2015.

    Originally Posted by Bohdan Astro August 13th, 2015, 11:39 PM
    "Napisałem dzisiejszym rankiem pismo na maila p. Iwony ...... Zapytałem ją, czy będzie od PGE Opole, lub od firmy Sarens Polska jakaś oficjalna informacja o wypadku z żurawiem WT2405L pod chas overload test 12/08/2015 ? Dalem link na moje video i podpisałem się jako autor tego video. Jeżeli ona odpisze mnie, to odrazu dam znać tutaj."

  • volongoto41

    Oceniono 6 razy 4

    W kontekście tej katastrofy warto zapoznać się z uzasadnieniem wyroku sądu w sprawie wypadku 50 tonowego żurawia, który przewrócił się na budowie dworca PKP w Poznaniu, w wyniku czego jedna osoba zginęła. Szczególnie warto zwrócić uwagę na ustalenia sądu, z których wynika, że badania techniczne żurawia były dwukrotnie sfałszowane, a fałszerstwa dopuściła się firma Lewandowska, oferująca na swych stronach internetowych usługi nawet żurawiami o udźwigu 1000 ton. O tym co dzieje się na budowach niech świadczy również wypadek dźwigu Polimex-Mostostal w Kozienicach w czasie którego zginęły dwie osoby. Polskie budowy to już nie klęska, to tragedia, przy czym osoby zdrowo rozsądkowe są w dalszym ciągu eliminowane, jako zagrożenie dla planów, zysków i w ramach zwykłej głupoty.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje