Nowa komisja ds. Smoleńska ma ruszyć w tym tygodniu. "Eksperci z Polski i zagranicy"

01.02.2016 22:32
Antoni Macierewicz w Sejmie

Antoni Macierewicz w Sejmie (KUBA ATYS)

1. Nowa komisja zbada przyczyny katastrofy smoleńskiej
2. MON: na 99 proc. będzie powołana w tym tygodniu
3. Na wznowienie badań pozwoli zmiana przepisów

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas

Rzecznik prasowy MON Bartłomiej Misiewicz był pytany w poniedziałek w TVP Info o wznowienie badań przyczyn katastrofy smoleńskiej i czy w tym celu zostanie powołana specjalna komisja.

Od remontu tupolewa

- Myślę, że nic się nie stanie, jak powiem, że na 99 proc. Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która de facto zacznie od początku w sposób rzetelny i uczciwy wyjaśniać przyczyny katastrofy smoleńskiej, czyli od momentu remontu, przetargu na remont tupolewa (...) i to jest ten moment początkowy, od którego zacznie komisja swoje badanie, a będzie oczywiście skupiać się także na tych kluczowych momentach, jak końcówka, ostatnia faza lotu Tupolewa, zostanie powołana jeszcze w tym tygodniu przez ministra obrony narodowej - powiedział rzecznik MON.

Jak dodał, komisja będzie liczyła kilkanaście osób; będą to eksperci z Polski i zagranicy posiadający bardzo duży dorobek naukowy w różnym zakresie - lotniczym, patomorfologicznym etc.

Dodał, że nie jest w stanie określić, kiedy komisja zakończy swoje prace. - Ważne, że szybko już wystartuje - powiedział rzecznik MON.

W piątek rano na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt MON, który pozwoli Antoniemu Macierewiczowi na wznowienie badań nad katastrofą smoleńską. CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT.

Jak katastrofa w Smoleńsku zmieniła Polskę? Przeczytaj w wywiadach Teresy Torańskiej >>



Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

Zobacz także
Komentarze (486)
Zaloguj się
  • iwano10

    0

    Do grona zagranicznych ekspertów powinni zaprosić Foxa Muldera,ten wyjaśni wszystko wszystkim.Dziwi mnie,że dotychczas prawda o katastrofie nie objawiła się nowemu świętemu-o.Tadeuszowi.

  • baw3

    0

    Antoni - Śmigły ( odwrót spod Smoleńska) na ( brzozę może być pancerna).

  • kimdongun

    Oceniono 1 raz 1

    Kupijcie parówki, bo zabraknie jak je eksperci wykupią na symulacje.

  • senior2244

    Oceniono 1 raz 1

    Specjaliści od zgniatanie puszek po piwie i od pękniętych parówek znów będą prezentować swoje brednie dla sekty smoleńskiej.

  • pro.anty.k

    Oceniono 1 raz 1

    To proste. Bez tematu Smoleńska , brzozy i Tupolewa Antoni nie istnieje. Musi go odgrzewać jak stary kotlet, bo bez tego nie jest nikim dla swoich miłośników. Co więcej - jak by się przyznał że to pic i kiepski serial s.f. kategorii G, to niedawni wielbiciele migiem by go zlinczowali. No i ciepła państwowa posadka też by się poszła gwizdać...

  • lukaszptr1

    Oceniono 3 razy 3

    Rad byłbym poznać nazwiska specjalistów z nowej komisji, którzy będą kompetentnymi specjalistami od planowania szkolenia lotniczego w Siłach Powietrznych i planowania oraz zabezpieczenia wykonywania lotów, zwłaszcz tych z najważniejszymi osobami w Państwie. Zasugerowałbym im próbę znalezienia odpowiedzi na takie pytania, jak na przykład: 1) Dlaczego załogi Tu-154 w 36 splt nie miały możliwości realizacji szkolenia i treningu ciągłego w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami? 2) Dlaczego piloci Tu-154 musieli podtrzymywać uprawnienia do wykonywanych lotów (np. w MWA) poprzez fałszowanie wpisów o warunkach meteorologicznych na lotniskach lądowania w czasie wykonywania lotów operacyjnych? 3) Kto i dlaczego zrezygnował ze szkolenia pilotów Tu-154 w Rosji na kabinach treningowych, szumnie aczkolwiek niesłusznie nazywanych symulatorami? 4) Kto i kiedy zrezygnował z zakupu samolotów do przewozu VIP-ów i odwołał prowadzone postępowanie przetargowe? 5) Kto bezprawnie ingerował w pracę załogi samolotu Jak-40 w 2008 roku w Gruzji, w składzie której był Mjr Protasiuk ? 6) Kto wypowiedział słowa "nie będzie się żaden ruski szwendał po samolocie prezydenta" w wyniku czego zrezygnowano z obecności rosyjskiego nawigatora, czego wymagały przepisy rosyjskie? 7) Dlaczego załoga Tu-154 otrzymała prognozę pogody na wylot, bazujący na komunikacie meteorologicznym z godziny 06:00 czasu lokalnego? Dlaczego pomimo tego, że w komunikacie z godz. 07:00 była ostrzeżenie o mgle na lotnisku planowanego lądowania, zgoda na przelot nie została cofnięta, pomimo tego, że samolot jeszcze pozostawał na ziemi? 8) Czego dotyczyła "emocjonalna rozmowa" pomiędzy dowódcą załogi i dowódcą Sił Powietrznych zarejestrowana przez kamery monitoringu wojskowego portu lotniczego? 9) Dlaczego dowódca załogi zdecydował o manewrze "mały prostokąt" zamiast wyprowadzić samolot na 18 kilometr (10 milę)? 10) Dlaczego skrócił ten manewr i rozpoczął zniżanie dopiero na 8 kilometrze? 11) Dlaczego manewr do lądowania według USL/RSL był wykonywany z wykorzystaniem autopilota? 12) Dlaczego parametry lotu Tu-154 na prostej wykraczały poza zakres ustabilizowanego podejścia? 13) Dlaczego, pomimo tego, że samolot leciał ze znacznym odchyleniem od nakazanych parametrów lotu i pozycji na ścieżce zniżania, kontrolerzy rosyjscy informowali o jego prawidłowym położeniu? 14) Dlaczego dowódca załogi zmienił wartość ciśnienia na swoim wysokościomierzu barometrycznym po sygnale ostrzegawczym TAWS? 15) Dlaczego nawigator podawał wysokość lotu odczytywaną z radiowysokościomierza? 16) Dlaczego manewr podejścia nie został przerwany na wysokości 100 metrów nad poziomem lotniska, a samolot nie odszedł z tej wysokości na drugi krąg? 17) Dlaczego drugi pilot nie przejął sterów i nie rozpoczął odejścia na drugi krąg widząc brak reakcji dowódcy załogi? 18) Czy na wystąpienie tych zdarzeń miała wpływ obecność osób trzecich w kabinie załogi, w tym dowódcy SP? Znalezienie odpowiedzi na tych kilkanaście pytań pozwoli na zrozumienie co tak naprawdę zdarzyło się w Smoleńsku i jakie były przyczyny tej katastrofy.

  • wj_2000

    Oceniono 1 raz 1

    O ile rozumiem, główna teza zwolenników zamachu polega na tym, jakoby samolot w kontakcie z brzozą nie mógł stracic części skrzydła i dopiero dwa wybuchy tuz po minięciu brzozy spowodowqały katastrofę.
    Pozywką do tego jest - byc może prawdziwe - twierdzenie, że przy prostopadłym uderzeniu krawędzi samolotu w pień brzozy to brzoza by doznała przecięcia, a nie skrzydło.
    Do tego dochodzi charakter miejsca rozerwania pnia - wygląda to jak złamanie pod wplywem wiatru. Jest jedno prostopadłe do osi pnia pęknięcie wyżej, potem rozdarcie wzdłużne około metra i wreszcie rozdarcie znów prostopadłe.
    Widzę naturalne wyjaśnienie dla tego wszystkiego co się zdarzyło.
    Otóż samolot już się wznosił, a płaszczyzna jego skrzydeł była uniesiona do góry. Lewe skrzydło większą częścią swej plaszczyzny naparło na KORONĘ brzozy, podobnie jak to robi zwykły wicher. Nacisk, poprzez setki gałęzi przeniósł się na pień powodując jego mocne wygięcie zakonczone pęknięciem. Prostujący się kikut wszedł następnie w zderzenie nie z krawędzią skrzydła, a rąbnął ostrą krawędzią w dolną płaszczyznę skrzydla powodując uszkodzenie, być może nawet w pierwszymmomencie nie wyglądające groźnie.
    Ale dolny płat skrzydła jest w czasie lotu silnie rozciągany! Pujawienie się nawet małego rozcięcia powoduje gwałtowne darcie się blachy na calej szerokości (sprawdżcie z rozciąganą kartką papieru po jej naderwaniu).
    Po rozdarciu tej blachy część (zewn3trzna) skrzydła, czyli na lewo od rozdarcia, trzymana jeszcze przez górną blachę zaczęła obracać si3 z rozpędem i po chwili rąbnęła w pozostałą część, czyniąc hałas i posypanie się szczątków. To tlumaczy rzekomy pierwszy wybuch.
    Pod naporem powietrza, górna część została oderwana i zepchnięta z górnej uderzając jeszcze w kadłub. To drugi "wybuch"!
    Z niepełnym skrzydłem samolot wykonał korkociąg i rabnął w ziemię z dużą prędkością poziomą, ale mająć kikut skrzydła skierowany w dół przekoziołkował i ostatecznie uderzył w grunt z katastrofalnymi skutkami.

  • aniechtowas

    Oceniono 3 razy 1

    www.youtube.com/watch?v=Q_VVSowdNB0
    MF 370
    nic nie jest pewne w dzisiejszych czasach...

  • tata60

    Oceniono 2 razy 2

    Gdy ogłoszą wyniki ,,śledztwa" świat się tak zatrzęsie, że rzeczywiście słońce stanie, a ziemia będzie się kręcić w drugą stronę z wrażenia.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje