Reklama popularnego leku wprowadza w błąd? GIF nakazał zaprzestania jej emisji w TV

29.01.2016 09:07
Kadr z reklamy leku, której wycofania chce GIF

Kadr z reklamy leku, której wycofania chce GIF (Fot. YouTube)

1. Zdaniem GIF reklama Gripex Max i Gripex HotActive Forte wprowadza w błąd
2. Spot ma sugerować, że oba leki mają to samo zastosowanie

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas

Wątpliwości Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego wzbudziła pojawiająca się w reklamie treść: "wybieramy tak samo - maksymalną siłę Gripexu zawartą w saszetkach lub tabletkach". GIF przypuszczał, że komunikat ten może wprowadzać odbiorców w błąd, że leki Gripex Max i Gripex HotActive różnią się jedynie postacią (jeden jest w formie tabletek, a drugi proszku w saszetkach do sporządzania roztworu), podczas gdy środki te różnią się również składem i wskazaniami do stosowania.

Pełnomocnik producenta leku firmy USP Zdrowie wyjaśniał, że komunikat wskazany przez GIF odnosi się preferencji wyboru maksymalnych dawek substancji czynnych, a w dalszej części reklamy pojawiają się komunikaty wyjaśniające m.in., jakich dawek obu leków to dotyczy.

Pełnomocnik zgodził się z GIF, że wskazania do stosowania obu leków różnią się, jednak podkreślił, że w reklamie przedstawiono jedynie te, które są wspólne dla obu leków (np. ból gardła i katar). W spocie nie pojawił się natomiast kaszel będący we wskazaniach tylko jednego leku.

Reklama może sugerować, że leki nie wpływają na kierowców

GIF zwrócił także uwagę, że w reklamie pokazano kierowców rajdowych, którzy przyjmują lek krótko przed startem, co może sugerować, że środki te nie wpływają na zdolność prowadzenia pojazdów. Tymczasem w ulotkach obu leków wskazano, że kierowcy powinni zachować ostrożność w trakcie ich stosowania.

"Stosowanie leku gwarantuje właściwy skutek"

Ponadto pojawiające się w spocie hasła "i sprawy szybko przyjmują właściwy obrót" oraz "jutro zawody" wraz z pozytywnymi obrazami wyleczonych rajdowców mogą naruszać przepis, zgodnie z którym reklama leku nie może zawierać treści zapewniających, że jego stosowanie gwarantuje właściwy skutek.

Pełnomocnik producenta przekonywał jednak, że reklama nie sugeruje, że bohaterowie przyjmują lek krótko przed startem i przypomniał, że zamieszczono w niej jednoznaczny komunikat "jutro zawody". Argumentował też, że na upływ czasu wskazują m.in. ujęcia, w których bohaterowie przyjmują lek, gdy już zmierzcha, a zawody odbywają się w ciągu dnia przy silnym świetle słonecznym.

Podkreślił też, że przyjmowanie żadnego z tych leków nie wiąże się z koniecznością całkowitego powstrzymania się od prowadzenia pojazdów.

"Zmiana nastrojów nie odnosi się do użycia leku tylko do pogody"

Pełnomocnik producenta nie zgodził się także z zarzutem, że reklama zapewnia, iż stosowanie leków gwarantuje właściwy skutek. Wyjaśniał m.in., że hasło "i sprawy szybko przyjmują właściwy obrót" wraz z wizerunkiem uśmiechniętych rajdowców odnosi się do sytuacji, w której bohaterowie, odzyskując wiarę w zwycięstwo, ostatecznie je odnoszą. Ponadto - jak wskazuje producent - zmianie nastroju rajdowców towarzyszy poprawa warunków atmosferycznych i do tego można odnieść komunikat.

Ostatecznie GIF uznał, że treść "wybieramy tak samo - maksymalną siłę Gripexu zawartą w saszetkach lub tabletkach" jest niezgodna z przepisami, ponieważ wprowadza w błąd, że oba leki są takie same, a różnią się jedynie postacią farmaceutyczną.

W konsekwencji GIF nakazał natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy audiowizualnej leków Gripex Max i Gripex HotActive Forte w formie spotu telewizyjnego.

GIF zgodził się natomiast z wyjaśnieniami producenta dotyczącymi zarzutu, że reklama może sugerować, że leki nie mają wpływu na zdolność do prowadzenia pojazdów. Za zasadne uznał także argumenty, że reklama nie zawiera treści zapewniających, że stosowanie leku gwarantuje właściwy skutek i ocenił, że nie narusza ona przepisów w tym zakresie.

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

Zobacz najnowsze wideo

Zobacz także
Komentarze (56)
Zaloguj się
  • stachkaz47

    0

    Należy się odlać na oba te leki i zażyć POLOPIRYNKĘ i malinową herbatkę na wypocenie.

  • awonek

    Oceniono 1 raz 1

    GIF chyba nie oglądał tej reklamy. "GIF zwrócił także uwagę, że w reklamie pokazano kierowców rajdowych, którzy przyjmują lek krótko przed startem...". Przecież wyraźnie widać, że kierowca przyjmuje lek w saszetce, a pilot w tabletkach. W GIF mają chyba samochody z dwiema kierownicami.

  • sarton

    0

    ' zmianie nastroju rajdowców towarzyszy poprawa warunków atmosferycznych i do tego można odnieść komunikat.' no ja p.... przypomina mi się:- co to jest 1000 prawników przykutych na dnie oceanu? - dobry początek .

  • klassa

    Oceniono 1 raz 1

    WSZYSTKIE reklamy leków, paraleków, suplementów diety, wyrobów medycznych itp to wprowadzanie w błąd. POWINNO SIĘ ZAKAZAĆ TAKICH REKLAM.

  • brunonc

    Oceniono 4 razy 2

    Koncerny farmaceutyczne to następni z którymi PiS powinien zrobić porządek.

  • dertyf

    Oceniono 6 razy 6

    Wszystkie reklamy zasrywają życie.

  • bielanczyk

    Oceniono 7 razy 7

    Reklamy leków/suplementów to ściema na maksa, ciekawe kiedy się tym zajmą.

  • guru133

    Oceniono 11 razy 9

    Producenci posuną sie do każdego oszustwa, żeby tylko sprzedać swój produkt. Wiadomo na przyklad że w reklamach nie wolno uczestniczyć lekarzom i innym pracownikom służby zdrowia, więc przedstawia się ludzi nie mających ze służbą zdrowia nic wspólnego przedstawiając ich jako lekarzy, nawet z imienia i nazwiska, co właśnie jest oszustwem. O "cudownych" właściwościach oferowanych specyfików nawet nie wspomnę bo w dużej mierze są one bzdurą i kłamstwem.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje