Reklama popularnego leku wprowadza w błąd? GIF nakazał zaprzestania jej emisji w TV

jagor, PAP
29.01.2016 09:07
Kadr z reklamy leku, której wycofania chce GIF

Kadr z reklamy leku, której wycofania chce GIF (Fot. YouTube)

1. Zdaniem GIF reklama Gripex Max i Gripex HotActive Forte wprowadza w błąd
2. Spot ma sugerować, że oba leki mają to samo zastosowanie

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas

Wątpliwości Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego wzbudziła pojawiająca się w reklamie treść: "wybieramy tak samo - maksymalną siłę Gripexu zawartą w saszetkach lub tabletkach". GIF przypuszczał, że komunikat ten może wprowadzać odbiorców w błąd, że leki Gripex Max i Gripex HotActive różnią się jedynie postacią (jeden jest w formie tabletek, a drugi proszku w saszetkach do sporządzania roztworu), podczas gdy środki te różnią się również składem i wskazaniami do stosowania.

Pełnomocnik producenta leku firmy USP Zdrowie wyjaśniał, że komunikat wskazany przez GIF odnosi się preferencji wyboru maksymalnych dawek substancji czynnych, a w dalszej części reklamy pojawiają się komunikaty wyjaśniające m.in., jakich dawek obu leków to dotyczy.

Pełnomocnik zgodził się z GIF, że wskazania do stosowania obu leków różnią się, jednak podkreślił, że w reklamie przedstawiono jedynie te, które są wspólne dla obu leków (np. ból gardła i katar). W spocie nie pojawił się natomiast kaszel będący we wskazaniach tylko jednego leku.

Reklama może sugerować, że leki nie wpływają na kierowców

GIF zwrócił także uwagę, że w reklamie pokazano kierowców rajdowych, którzy przyjmują lek krótko przed startem, co może sugerować, że środki te nie wpływają na zdolność prowadzenia pojazdów. Tymczasem w ulotkach obu leków wskazano, że kierowcy powinni zachować ostrożność w trakcie ich stosowania.

"Stosowanie leku gwarantuje właściwy skutek"

Ponadto pojawiające się w spocie hasła "i sprawy szybko przyjmują właściwy obrót" oraz "jutro zawody" wraz z pozytywnymi obrazami wyleczonych rajdowców mogą naruszać przepis, zgodnie z którym reklama leku nie może zawierać treści zapewniających, że jego stosowanie gwarantuje właściwy skutek.

Pełnomocnik producenta przekonywał jednak, że reklama nie sugeruje, że bohaterowie przyjmują lek krótko przed startem i przypomniał, że zamieszczono w niej jednoznaczny komunikat "jutro zawody". Argumentował też, że na upływ czasu wskazują m.in. ujęcia, w których bohaterowie przyjmują lek, gdy już zmierzcha, a zawody odbywają się w ciągu dnia przy silnym świetle słonecznym.

Podkreślił też, że przyjmowanie żadnego z tych leków nie wiąże się z koniecznością całkowitego powstrzymania się od prowadzenia pojazdów.

"Zmiana nastrojów nie odnosi się do użycia leku tylko do pogody"

Pełnomocnik producenta nie zgodził się także z zarzutem, że reklama zapewnia, iż stosowanie leków gwarantuje właściwy skutek. Wyjaśniał m.in., że hasło "i sprawy szybko przyjmują właściwy obrót" wraz z wizerunkiem uśmiechniętych rajdowców odnosi się do sytuacji, w której bohaterowie, odzyskując wiarę w zwycięstwo, ostatecznie je odnoszą. Ponadto - jak wskazuje producent - zmianie nastroju rajdowców towarzyszy poprawa warunków atmosferycznych i do tego można odnieść komunikat.

Ostatecznie GIF uznał, że treść "wybieramy tak samo - maksymalną siłę Gripexu zawartą w saszetkach lub tabletkach" jest niezgodna z przepisami, ponieważ wprowadza w błąd, że oba leki są takie same, a różnią się jedynie postacią farmaceutyczną.

W konsekwencji GIF nakazał natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy audiowizualnej leków Gripex Max i Gripex HotActive Forte w formie spotu telewizyjnego.

GIF zgodził się natomiast z wyjaśnieniami producenta dotyczącymi zarzutu, że reklama może sugerować, że leki nie mają wpływu na zdolność do prowadzenia pojazdów. Za zasadne uznał także argumenty, że reklama nie zawiera treści zapewniających, że stosowanie leku gwarantuje właściwy skutek i ocenił, że nie narusza ona przepisów w tym zakresie.

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

Tagi:

Zobacz także
Komentarze (56)
Zaloguj się
  • bogdan_mowi_bankowy

    Oceniono 33 razy 33

    - Panie doktorze. Wzięłam Apap noc rano. Czy ja umrę?
    - Droga Pani. Wszyscy umrzemy.
    - O k...a Co ja narobiłam.

  • luketjorself

    Oceniono 34 razy 28

    Ostatnio przeprowadziłem mały test i wyszło mi, że ok. 50% reklam telewizyjnych to reklamy leków i suplementów diety.

  • dziadekjam

    Oceniono 22 razy 18

    Wszystkie reklamy wciskają kit, a reklamy farmaceutyków w tym przodują.

  • kolo125

    Oceniono 23 razy 17

    leki i wszelkiego rodzaju suplementy powinny mieć zakaz reklamowania!!!

  • siwywaldi

    Oceniono 17 razy 15

    Największym qrestwem jest reklama pewnego środka zwalczającego "kaszel palacza"

    Perfidia polega na tym, że palacz który już notorycznie kaszle, to powinien BIEGIEM gonić do lekarza w celu zdiagnozowania przyczyn, a nie blokować ten kaszel prochami, bo każdy dzień zwłoki, przyspiesza spotkanie z grabarzem.

    Ciekawe co na to GIF?

  • derp970

    Oceniono 16 razy 12

    Zacznijmy od tego że to nie jest lek, tylko chemikalia mające za zadanie MASKOWAĆ objawy a nie LECZYĆ.

  • guru133

    Oceniono 11 razy 9

    Producenci posuną sie do każdego oszustwa, żeby tylko sprzedać swój produkt. Wiadomo na przyklad że w reklamach nie wolno uczestniczyć lekarzom i innym pracownikom służby zdrowia, więc przedstawia się ludzi nie mających ze służbą zdrowia nic wspólnego przedstawiając ich jako lekarzy, nawet z imienia i nazwiska, co właśnie jest oszustwem. O "cudownych" właściwościach oferowanych specyfików nawet nie wspomnę bo w dużej mierze są one bzdurą i kłamstwem.

  • roland garros

    Oceniono 12 razy 8

    Reklamowanie leków JEST ZABRONIONE. Co robi GIF w tej sprawie bo większość tego badziewia reklamowanego w TV wg. jego producentów leczy wiele chorób. Są nawet takie które leczą BÓL, ale GIF jakoś nie widzi w tym nic niestosownego.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje