KIC 8462852 - gwiazda, która sprawiła, że naukowcy mówią poważnie o obecności kosmitów

15.10.2015 17:54
Gwiazda KIC 8462852

Gwiazda KIC 8462852 (Raport pod redakcją Tabethy Boyajian | Cornell University Library)

Astronomowie, którzy zajmują się poszukiwaniem pozaziemskich cywilizacji, odkryli dziwne obiekty wirujące wokół odległej gwiazdy. Zbyt wcześnie, by mówić o kosmitach, ale pojawiły się spekulacje, że owe obiekty to kolektory energii zbudowane przez obcą cywilizację.

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas

Niesamowitego odkrycia dokonał teleskop kosmiczny Kepler. Sonda od 2009 roku poszukuje planet podobnych do Ziemi poprzez obserwację zmiany jasności około 150 tys. tych samych gwiazd.

Wszystkich tych danych nie da się przeanalizować za pomocą algorytmów i tu swoją misję zaczynają Odkrywcy Planet. Internauci, którzy wchodzą na stronę Planet Hunters, dostają do analizy dane uzyskane z Keplera. To kropki oznaczające zmiany jasności odległych gwiazd. Zadaniem człowieka jest wypatrzenie charakterystycznych serii punktów opadających w dół. Oznaczają one spadki jasności gwiazdy, które mogą być (choć nie muszą) wywołane przysłanianiem jej przez krążącą wokół planetę.

Brakujące 20 proc. światła

W 2011 roku kilku internautów oznaczyło jedną z gwiazd jako "dziwną" i "interesującą". Gwiazda emituje bowiem światło, które wygląda inaczej niż dotychczasowe odkrycia teleskopu. Forma światła wskazuje na to, że wokół gwiazdy krążą - jak to określają naukowcy - "megastruktury", które blokują dojście nawet 22 procent światła do teleskopu.

Tajemnicza gwiazda nazwana KIC 8462852 znajduje się powyżej Drogi Mlecznej, między gwiazdozbiorem Łabędzia a gwiazdozbiorem Lutni, około 1500 lat świetlnych od Ziemi.

Kosmici jako możliwa opcja?

Badaczka z Yale, Tabetha Boyajian, która zajmuje się projektem Planet Hunters, opisała naturalne możliwości powstania takich form światła. Te musiałyby jednak wystąpić wszystkie razem, co oznaczałoby, że doszło do niesamowitego zbiegu okoliczności. Ale pozostają jeszcze możliwości nienaturalne, które zbadają naukowcy z Penn State University.

- Kosmici zawsze powinni być ostatnią z możliwych hipotez, ale te obiekty dają taki efekt, jakby budowała je obca cywilizacja - powiedział jeden z badaczy w rozmowie z The Atlantic. Szansa na to, że obiekty zostały stworzone przez inteligentne stworzenia, jest więc bardzo poważnie rozważana.

Panele słoneczne obcej cywilizacji

Naukowcy tłumaczą to tym, że kiedy cywilizacja staje się coraz bardziej zaawansowana technologicznie, tworzy coraz lepsze metody pobierania energii. Ostatecznym rezultatem ma być panowanie nad energią wprost ze swojej gwiazdy. W tym przypadku mogłoby chodzić o system ogromnych paneli solarnych umieszczonych wokół gwiazdy.

To koncepcja, którą stworzył fizyk Freeman Dyson w 1959 roku. Dyson przedstawił wówczas pomysł umieszczenia kolektorów światła na orbicie. W latach 70. i 80. koncepcja była bardzo popularna i ewoluowała w "Sferę Dysona" - projekt obudowania Słońca ażurowym systemem paneli słonecznych.

Dziś przywołuje się tę koncepcję właśnie w kontekście tajemniczych struktur światła emitowanych przez KIC 8462852.

Przed nami jeszcze wiele badań, ale naukowcy nie próżnują - chcą skierować w stronę gwiazdy antenę radiową, która miałaby szukać fal pochodzących od zaawansowanych technologicznie cywilizacji. Obserwacje prawdopodobnie rozpoczną się w styczniu.

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

Tagi: