Naukowcy odkryli wirusa giganta na Syberii. Ostrzegają: topnienie lodowców może go obudzić

Nieznany wirus mający 30 tys. lat został odkryty w wiecznej zmarzlinie na Syberii. Naukowcy chcą go ożywić, ale najpierw muszą sprawdzić, czy nie jest niebezpieczny.
Odkrycia dokonał francuski biolog prof. Jean-Michel Claverie w próbkach pobranych z wiecznej zmarzliny na Syberii. Wyniki odkrycia opublikowała Narodowa Akademia Nauk Stanów Zjednoczonych. Jak podaje AFP wirus nazwany Mollivirus sibericum ma 30 000 lat i nigdy wcześniej nie został zaobserwowany przez człowieka.

Francuski naukowiec jest znanym badaczem wirusów. W 2013 roku informowaliśmy o jego odkryciu - największym wirusie na świecie. Mollivirus ma więcej niż pół mikrometra długości, dlatego zaliczany jest do rodziny wielkich wirusów. W przeciwieństwie do normalnych wirusów można go zobaczyć pod zwykłym mikroskopem. Różni się również większą pulą genów, z czego znane są starsze typy wirusów. Odkryty w 2013 roku Pandoravirus posiada około 2500 genów, opisany właśnie Mollivirus 500, a współczesny wirus grypy typu A tylko 8.

Czy odkryty wirus jest zagrożeniem?

Naukowiec ostrzega, że zagrożenie zarażenia się tym lub podobnymi wirusami jest realne. Do ożywienia go potrzeba jedynie dwóch czynników: rozmrożenia próbki i kontaktu z potencjalnym nosicielem. Do tej pory sądzono, że wieczna zmarzlina jest sterylnym środowiskiem. Obecne odkrycie zmienia postrzeganie potencjalnych zagrożeń wynikających z jej eksploracji.

- Globalne ocieplenie otwiera drogę morską do wcześniej niedostępnych terenów bogatych w złoża gazu, złota i minerałów - skomentował dla Vice News prof. Jean-Michel Claverie. - W przypadku operacji górniczych miliony ton ziemi zostanie wydobytych i wystawionych na warunki atmosferyczne. Spełnione przez to zostaną wszelkie kryteria do reaktywacji tego typu wirusów, a niektóre z nich mogą być patogenami - wyjaśnia biolog. Patogenami określa się mikroorganizmy wywołujące chorobę u innego organizmu, np. wirus Ebola.

Wirus grypy wywołał globalną katastrofę

Pierwsza reaktywacja wielkiego wirusa przeprowadzona zostanie w warunkach laboratoryjnych. Naukowcy zbadają, czy może on zainfekować człowieka lub zwierzę.

W 2004 roku amerykańscy naukowcy reaktywowali wirusa "hiszpańskiej grypy" znalezionego w ciele kobiety zakopanej w wiecznej zmarzlinie na Alasce. Pandemia hiszpanki na początku XX wieku pochłonęła od 50 do 100 milionów ofiar na całym świecie, a samą chorobę przeszła jedna trzecia populacji globu. Dzięki temu badaniu naukowcy dowiedzieli się, jak działała pierwsza odmiana wirusa grypy.

• irocx

Oceniono 1 raz -1

Na razie groźniejszy jest wirus wojującego islamu...

• sekatoor

0

W "Archiwum X " już było że to ufoludki...

• pysk20

Bo gazeta.pl to nie lubi jak ktoś pisze prawdę i ma swoje zdanie na temat imigrantów moim zdaniem nie powinniśmy wpuszczac br....w do Polski niech Niemcy ich biorą ani lubią tam ich

• Expert 325

Oceniono 1 raz 1

W czasach kiedy wszystko już zostało odkryte i wynalezione, desperacja naukowców i producentów smartfonów zaczyna przerażać.

• swietyszczur

Oceniono 1 raz 1

Jezeli homo sapiens ma przetrwac to populacja musi byc przetrzebiona i to o miiardy osobnikow . Mam nadzieje ze Matka Natura sobie z tym poradzi i pokaze wala roznym urojonym bozkom .

• starszy-65

Oceniono 1 raz 1

No to w końcu przyroda sama nas wykończy i da miejsce dla innej populacji życia tak jak ssaki wygrały na śmierci gadów.

• jan.ma

Zablokowanie komentarzy pod artykułami o uchodźcach jest skrajnym przykładem postkomunistycznej cenzury i przeczy zasadom demokracji, o którą tak walczyliśmy. Dzieje się to w sytuacji realnego zagrożenia przyszłości Polski.

• m.malone

0

Na syberii nawet krasnoludki są dwumetrowe

• badziewiak66

Ożywić , wypuścić , a potem się zobaczy. Pytanie tylko gdzie. Tak jak zwykle w Afryce ? Każdy kacyk i dyktator przyjmie tego wirusa z otwartymi ramionami za odpowiednią opłatą.