GIS znowu nam to zrobił. Tak, jest nowy spot o dopalaczach. Dlaczego?!

Po pierwszym spocie GIS-u myśleliśmy, że gorzej być nie może... A jednak. Tym razem bohaterzy filmiku przestrzegają przed sięganiem po dopalacze RAPUJĄC. I powtarzają jak mantrę refren: ?Mocarz, kiedy go zażyjesz, ostro cię pokopie i nie żyjesz?.
Główny Inspektorat Sanitarny idzie jak burza z kampanią mającą zniechęcić młodzież do zażywania dopalaczy - jednak sposób, w jaki to robi, jest, delikatnie mówiąc, kontrowersyjny. Efekt jest - tysiące ludzi oglądają filmiki, ale zamiast refleksji, budzą w nich żenadę i śmiech.

Co w najnowszej produkcji. Dwie postaci ubrane są w "hiphopowe" bluzy. Na głowach kaptury, wiadomo, młodzieżowo.

"Narkotyki, dopalacze, szkodzą twemu zdrowiu równo, wiedzą nawet to Apacze - nie używka to, a gówno", "kiedy przyjdzie jakiś koleś i namówić chce cię na nie, daj mu kopa i daj z liścia, oddal szybko to pytanie" - rapują bohaterzy najnowszego spotu. Młodszy radzi sobie całkiem nieźle, starszemu nie przeszkadza bit - przekaz jest tak ważny, że muzyka płynie jakby obok.

Na koniec mroczni ''blokersi'' ostrzegają w refrenie: "Mocarz, kiedy go zażyjesz, ostro cię pokopie i nie żyjesz".

"Powaliło cię? Oddalam to pytanie"

Najnowsze wideo to już drugi spot GIS-u z akcji pt. "Stop dopalaczom". Poprzedni powstał w trzy godziny, kosztował 3210 zł i stworzono go "siłami własnymi" inspektoratu. Sytuacja przedstawiona na nagraniu była karykaturalną scenką przedstawiającą próbę sprzedaży dopalaczy nastolatkom.

Karykaturalną, bo czy młodzież naprawdę użyłaby w takiej sytuacji słów "Powaliło cię? Oddalam to pytanie" (tymi słowami minister zdrowia Marian Zembala zbył jedno z pytań dziennikarzy) czy słynnego cytatu z wypowiedzi byłej minister Elżbiety Bieńkowskiej ("Sorry, taki mamy klimat")?

Spoty, zamiast poruszać - bawią

W akcji przeciwko dopalaczom wziął udział także Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki. Tak jak pozostałe nagrania, spot bawi brakiem profesjonalizmu. Podobnie jak GIS urząd stworzył wideo własnymi środkami - z komentarzy na Facebooku wynika, że jego główne bohaterki są zatrudnione w instytucji.

Wiele osób sugerowało jednak, że przekaz wideo można odebrać niezgodnie z zamiarem - na przykład uznając, że gdyby ekspedientka sprzedała niepełnoletnim dziewczynom alkohol, nie doszłoby do tragedii.

Od 3 do 15 lipca do śląskiego Sanepidu wpłynęły zgłoszenia o 597 podejrzeniach zatrucia dopalaczami. Hospitalizowano 434 osoby. Zatrucia notowano na terenie całego kraju, choć nie na taką skalę jak na Śląsku. W ramach akcji przeciw handlarzom dopalaczami policjanci zatrzymali w ostatnich dniach w woj. śląskim 13 osób, dziewięć z nich usłyszało zarzuty. Aresztowanych zostało troje spośród zatrzymanych.

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

Więcej o:
Komentarze (33)
GIS znowu nam to zrobił. Tak, jest nowy spot o dopalaczach. Dlaczego?!
Zaloguj się
  • potp

    Oceniono 3 razy -1

    A o co chodzi z tym: "że gdyby ekspedientka sprzedała niepełnoletnim dziewczynom alkohol, nie doszłoby do tragedii", w żadnym z tych dwóch spotów nie ma żadnej ekspedientki, ani mowy o alkoholu. Nie ma żadnej informacji do czego to się odnosi.

  • tenmaksiu

    Oceniono 3 razy -1

    Nie chemia to będzie co innego. Mlodzi pisiarze kukiziarze chcą tanio i żeby kopało. Co szydło proponuje? Bo ten drugi wiadomo co łoi.

  • elemir

    Oceniono 8 razy 4

    BTW nie wiem czy urzędy państwowe powinny namawiać
    do „dawania kopa” i „strzelania z liścia” komukolwiek,
    w sytuacji gdy grozi za to w PL odpowiedzialność
    karna i cywilna, nie mówiąc o praktycznych problemach
    wynikających z pobicia dilera.

  • pimpao

    Oceniono 7 razy 1

    Weźcie tego idiotę wywalcie z roboty, bez prawa zatrudnienia w administracji publicznej. On nie ma rozumu, trwoni pieniądze na bzdury i reklamuje w sumie te dopalacze zamiast do nich zniechęcać. Administracja POPiSu to jakiś kabaret jest, same przygłupy z nadania politycznego.

  • carolina_reaper

    Oceniono 1 raz 1

    Na chwile znalazlem sie w koszmarze nocnym....

  • arkasza

    Oceniono 7 razy 7

    Jasne, że słabe, ale NIE ZACHĘCA :)
    Może o to chodzi? Mocarz jest tak marny jak te rapery.

  • brusiek11

    Oceniono 20 razy 6

    Obserwując ten wysyp negatywnych recenzji tych "produkcji odstraszających" - coraz bardziej odnoszę wrażenie że tzw. przysłowiowy żal dupę ściska... panom "biznesmenom" od produkcji reklam czegokolwiek, kasiora przeszła koło nosa i stąd te najprawdopodobniej zorganizowane, hejty, żale i płacze.
    Skąd ta pewność że super profesjonalny, reżyserowany nawet przez Wajdę albo Polańskiego, z międzynarodową obsadą gwiazd... trafi do tych do ma trafić?
    Koneserzy prochów z torebek to na 100% nie są znawcy produkcji i jakości reklamy społecznej.
    Założenie że wybitne dzieło za 50 czy 100 tysięcy bardziej odstraszy niż to zrobione szybko, na kolanie i.... tanio - jest bzdurne i nie bezinteresowne.
    Na temat alkoholizmu, jego strasznych skutków, tragedii które wywołała wóda... nakręcono tysiące wybitnych filmów, spotów, dokumentów... i co?
    Te spoty co Wam spać nie dają... nie są przecież przeznaczone dla Was - złóżcie się, zlećcie komu lub zróbcie sami lepsze i podziwiajcie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX