15 wyjątkowo głupich cytatów z podręczników do wychowania do życia w rodzinie

21.04.2015 13:16
Seks bez ślubu akceptują głównie najsłabsi uczniowie, dziewica to dziewczyna, która "nie rozmienia się na drobne", a gdy pomagasz koleżance w geometrii, nie złość się, "że tak wolno myśli albo czegoś nie pamięta" - to fragmenty książek do WDŻ, dopuszczonych do użytku przez MEN. Czego jeszcze uczniowie dowiadują się z tych podręczników? Sprawdziliśmy to.

Postanowiliśmy przeanalizować, czego uczniowie dowiadują się z dopuszczonych do użytku książek z serii "Wędrując ku dorosłości" pod redakcją Teresy Król. Tekst zawiera wybrane cytaty z książek, z których korzystają uczniowie podstawówek, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych:

1. "Dziewczyna powinna zdawać sobie sprawę, że więcej niż chłopiec płaci za nietrafny wybór, bo nie ma równości w naturze. On jest dawcą życia, 'siewcą', natomiast jej ciało 'glebą', w której będzie wzrastało nowe życie. Postawa chłopców, którzy stają się ojcami, bywa różna".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum, red. Teresa Król (s. 97)

2. "Pierwszy partner seksualny, choćby przypadkowy, stanie się wzorem, z którym będziecie porównywać waszego późniejszego małżonka. Dlatego chłopcom zwykle zależy na tym, by jego żoną została taka dziewczyna, która wcześniej 'nie próbowała'".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum, red. Teresa Król (s. 96)



3. "Wiadomo jednak, że nie chodzi tu tylko o mały fałd błony dziewiczej, ale o coś więcej. To 'coś' to integralność osoby ludzkiej. Integralny znaczy związany z całością; to dziewczyna, która 'nie rozmienia się na drobne'. Ona należy do siebie i całą siebie ofiaruje temu jednemu, ukochanemu na całe życie. On również - całego siebie dla niej".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum, red. Teresa Król (s. 97)

4. "I tak, jeśli zdecydujesz się pomóc koleżance w geometrii, zdobądź się na cierpliwość i wyrozumiałość, choć może cię irytuje, że tak wolno myśli albo czegoś nie pamięta".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum, red. Teresa Król (s. 64)

Okładki podręczników "Wędrując do dorosłości"

fot. Wydawnictwo Rubikon

5. "Dla wielu młodych ludzi masturbacja jest problemem; przyznają, że czują się z tym źle i chcieliby umieć się od niej powstrzymać. Nie dramatyzując problemu, dobrze byłoby potraktować go w kategoriach zadania: 'Wiem, że to jest zachowanie niedojrzałe, chcę osiągnąć dojrzałość, więc podejmuję trud uporania się z nim'".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum, red. Teresa Król (s. 55)

6. "Stosowanie środków antykoncepcyjnych jest uzależnieniem losu swego i dziecka od techniki i farmacji. Jeśli pomimo stosowania antykoncepcji zaistnieje ciąża, kobieta przenosi odpowiedzialność za ten fakt na lekarza, który zalecił dany środek, lub producenta. Czuje się oszukana, zaś poczęte dziecko nazywa 'wpadką' i traktuje jak intruza".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum, red. Teresa Król (s. 154)

7. "Dziewczyna szuka miłości w kategoriach romantycznych. Jest wrażliwa na słowa i dotyk. Jeżeli chłopak mówi ciepło i czule obejmuje, dziewczyna otwiera swoje serce i wyobraźnię. Wydaje się jej, że to już ten jedyny, wspaniały i na całe życie. Planuje, jaką będzie miała ślubną suknię, pantofelki, bukiet...".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum, red. Teresa Król (s. 92)

8. "Prezerwatywy. Skuteczność w zapobieganiu ciąży: niezbyt wysoka, z powodu częstych wad technicznych (nieszczelność, pękanie) oraz wypadków zsuwania się w czasie stosunku. (...) U niektórych mężczyzn stosowanie prezerwatywy powoduje osłabienie doznań seksualnych".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum, red. Teresa Król (s. 156)

9. "W grupie osób stosujących NPR [naturalne metody planowania rodziny - przyp. red.] rzadziej pojawia się objaw 'znudzenia seksualnego', zdecydowanie niższy jest też wskaźnik rozpadu związków".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, red. Teresa Król (s. 176)

10. "Dominantą psychiki kobiecej jest pragnienie miłości, które u kobiety przejawia się jako ważna potrzeba. Równocześnie występuje u niej pragnienie spotkania takiego mężczyzny, z którym mogłaby stworzyć trwały związek małżeński i posiadać potomstwo oraz który opiekowałby się nią i ich dziećmi".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, red. Teresa Król (s. 47)

11. "Pytanie o warunki podjęcia współżycia seksualnego unaoczniło, że najwyższą akceptację seksu pozamałżeńskiego wykazali uczniowie najsłabiej uczący się, a najmniejszą osoby wierzące".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum, red. Teresa Król (s. 191)

12. "Pigułki dnia następnego, czyli tzw. antykoncepcja awaryjna - ze względu na mechanizm działania zostaną one omówione w dziale dotyczącym środków wczesnoporonnych".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum, red. Teresa Król (s. 160)

13. "Z powyższych rozważań jasno wynika, że najwłaściwszym miejscem dla inicjacji seksualnej jest małżeństwo".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum, red. Teresa Król (s. 194)

14. "Nie zaleca się natomiast stosowania tamponów - młode dziewczęta są bardziej od dorosłych kobiet podatne na infekcje dróg rodnych, a tampony temu sprzyjają. Lepiej więc z nich zrezygnować lub pozostawić ich stosowanie na wyjątkową okazję".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum, red. Teresa Król (s. 51)

15. "Ginekolog to nie dentysta - regularne kontrole w Waszym wieku nie są konieczne. Jeśli dziewczyna czuje się zdrowo i ma kogoś zaufanego, kto odpowie na pytania czy rozwieje jej wątpliwości (najlepiej, by była to mama), wizyta jest niepotrzebna".

Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas V-VI szkoły podstawowej, red. Teresa Król (s. 65)

MEN: Podstawa programowa WDŻ jest skonstruowana w sposób naukowy

Podręczniki szkolne do wychowania do życia w rodzinie zaprzeczają faktom, szerzą mity i stereotypy oraz bagatelizują tematykę profilaktyki zdrowotnej - alarmowały w marcu Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny oraz Grupa Edukatorów Seksualnych "Ponton".

Co o podręcznikach do wychowania do życia w rodzinie sądzi Ministerstwo Edukacji Narodowej? W komentarzu przesłanym Polskiej Agencji Prasowej resort podkreślił, że podstawa programowa WDŻ "jest skonstruowana w sposób naukowy, pozbawiony narracji światopoglądowej". Jak zaznaczono, "obowiązkiem szkoły jest przekazywanie pełnej i rzetelnej informacji, zgodnie ze stanem wiedzy, wolnej od uprzedzeń i stereotypów".

Resort edukacji przypomniał również, że warunkiem dopuszczenia podręcznika do użytku są pozytywne opinie rzeczoznawców.

Nasze najlepsze teksty z 2015 roku. Czytaj w aplikacji Gazeta.pl LIVE! 

Zobacz także
Komentarze (670)
15 wyjątkowo głupich cytatów z podręczników do wychowania do życia w rodzinie
Zaloguj się
  • krop-ka4

    0

    Dlaczego nie moge plusowac czy minusować komentarzy ? Za każdym razem, gdy to próbuje zrobic, otrzymuje komunikat " juz oceniałe(a)ś "

  • Rozgwiazdka

    Oceniono 1 raz -1

    Nie jestem ortodoksyjną katoliczką, ale na logikę biorąc: wg mnie słabo wyszło autorce artykułu dobieranie argumentów do tezy. Pierwszy cytat: "Dziewczyna powinna zdawać sobie sprawę, że więcej niż chłopiec płaci za nietrafny wybór" -- co w nim głupiego? Generalizowania w sumie nie lubię, ale jednak to dziewczyna ryzykuje zajście w ciążę, a później dylematy: urodzić, usunąć, oddać do adopcji, a jeśli urodzić, to skąd wsparcie, skąd pieniądze itd. Konsekwencje psychiczne złego wyboru też mogą być poważne. To źle, że uczy się dziewczyny szacunku do siebie, dbania o siebie, myślenia o swojej przyszłości? Propagowanie jedynie słusznej tezy, że seks wyłącznie po ślubie, wydaje mi się przesadą, ale potępianie wszystkiego w czambuł przez autorkę artykułu --również.

  • Sandra Rajnicka

    Oceniono 2 razy 2

    Jakie średniowiecze. W sumie mnie tez jakaś nawiedzona baba uczyła, że NPR jest super i w ogóle. Robiło się durne ankiety, które nic nie wnosiły. Stracony czas, jeszcze się takich debilizmów nasłuchają pokolenia 500+ i Brajanki, to będzie kolejny rozkwit patologii, bo w bajki będą wierzyć i się będą rozmnażać bez opamiętania i ze zdziwieniem, że ciąża, że choroba. Wszystko przez brak wiedzy, bo tego z wiedzą i nauką nie można porównać, nawet w cieniu to nie stało.

  • Iwona Czechowska

    Oceniono 1 raz 1

    Żal dzieci, których wiedza o życiu ograniczona będzie do tych "rewelacji" :(

  • konstancjahabsburg68

    Oceniono 4 razy 4

    Ja chyba śnię...wsteczna, sredniowieczna lekturka z wyjątkowo szkodliwymi dla zdrowia i rozwoj zaleceniami ( "prezerwatywy są nieskuteczne, masturbacja szkodliwa, do ginekologa nie trzeba chodzić zbyt często, dzieczynki są tępe w geometrii) . Kinder, Kueche, Kirche

  • ludziewazni

    Oceniono 4 razy -2

    Za wyjątkiem punktu 15go zgadzam się ze wszystkim. Problemem jest kontekst wypowiedzi, nastawienie w trakcie czytania. W punkcie 4 zmieniłabym tylko koleżankę na kolegę lub koleżankę, choć kontekst rozumiem. Chodzi o to iż rozwój dziewczyn jest troszkę inny niż chłopców. Poznanie myślenia " matematycznego PRZEWAŻNIE przychodzi o 2 lata później ( ciało dziewczynki szybciej dorasta fizycznie), choć po tym terminie nadrabia zaległości i może przewyższyć kolegów. To schemat BARDZO ogólny, który często jest nie rozumiany przez chłopców w ich wieku.( Dla jasności - nie oblałam żadnego egzaminu na politechnice - wydział mechaniczny, skończyłam jako konstruktor). Kryzys małżeństw jako takich ma swoje podłoże w instrumentalnym traktowaniu kobiet. Braku zrozumienia ich potrzeb ( i vice-versa) oraz we wzrastaniu w poczuciu " wszystko mogę bo wszystko jest dla ludzi". Brak umiejętności wstrzemięźliwości skutkuje zdradą w małżeństwie, czasem nie planowaną.

  • Aleksandra Wojciechowska

    Oceniono 4 razy 4

    Fatalne podejście, utrwalanie w głowach dzieci stereotypów, zamiast uczenia ich równości i wspólnej odpowiedzialności. Brakuje mi słów jak to skomentować. Mam 9-letniego syna i nie chcę, aby tak był uczony.
    Kobietom 500+, siedzenie w kuchni, z dziećmi, rozród na potęgę, tabletka "po" na receptę,a najlepiej zlikwidowana, a faceci bez recepty środki na wzwód i dopiero wtedy są maczo jak im dobrze stanie i są bykami rozpłodowymi i nie martwcie się, kobiety sobie z tym poradzą, bo są genetycznie przystosowane do rodzenia i niańczenia dzieci. Straszne!

  • aietes

    Oceniono 5 razy 1

    autorce tego podręcznika, jak i wielu posłankom pis brak codziennego, porządnego rżnięcia. Wtedy byłyby spelnione, usatysfakcjonowane. Nie musialyby szukać pociechy w roratach, ani w ulepszaniu źycia innym. Popęd seksualny, po żarciu i lęku przed śmiercią jest jednym z najsilniejszych instynktów. Klacze nie mogą sobie z nim poradzić, rekompensują sobie w inny sposób.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje