Informatyka i chemia tylko w pierwszej klasie, za to religia... przez trzy lata liceum, dwa razy w tygodniu. "Powrót do średniowiecza"

18.12.2014 16:59
Mało chemii, ale dużo religii...

Mało chemii, ale dużo religii... (AG)

Praktycznie bez chemii i informatyki w klasie matematyczno-fizycznej w liceum? Taki przykład opisał nam słuchacz z Poznania, ojciec licealisty zbulwersowany tym, że przyszli inżynierowie nie mają możliwości nauki np. chemii w drugiej czy trzeciej klasie. - Za to religii jest aż nadto - mówi Piotr Zujewski.
A minister nauki zdziwiona. Za to od wykładowców słyszymy: "Najpierw skraca się naukę w liceum, a potem na studiach trzeba robić młodzieży zajęcia wyrównawcze. Bo studenci mają duże braki". Z matematyki, chemii czy fizyki.

Słuchacz TOK FM: Skąd te "białe plamy" w cyklu nauki w liceum?

Pan Piotr Zujewski, inżynier, jest ojcem ucznia pierwszej klasy liceum o profilu matematyczno-inżynieryjnym, z rozszerzonym programem nauczania matematyki i fizyki. Słuchacz TOK FM mocno się zdziwił, gdy syn przyniósł do domu rozpiskę z przedmiotami, których będzie się uczył w pierwszej, drugiej i trzeciej klasie liceum.

- Moją uwagę przykuła "biała plama" w kilku przedmiotach w klasie drugiej i trzeciej - mówi pan Piotr. O jaką "białą plamę" chodzi? O lekcje np. z chemii, informatyki czy biologii, których w drugiej i trzeciej klasie w ogóle nie przewidziano. Są tylko w klasie pierwszej i to zaledwie jedna godzina w tygodniu. - A przecież chemia dla przyszłego inżyniera może być bardzo przydatna, np. jakby chciał się zająć polimerami, biochemią czy inżynierią materiałową. Już nie mówiąc o informatyce - dodaje nasz rozmówca.

Pan Piotr zwraca uwagę na coś jeszcze, co bardzo jasno wynika z tabelki: - Mamy taki figielek: dwie godziny lekcyjne religii przez trzy lata liceum - domyślam się, że w klasie drugiej i trzeciej jedna godzina religii będzie o profilu biologicznym, a druga chemicznym. Jest to powrót do średniowiecza - nie ma wątpliwości ojciec licealisty.

"Coś tu nie gra"

Słuchacz próbował interweniować: zaczął od szkoły, ale nic nie wskórał. - Rozmawiałem z dyrektorem, który w tej kwestii nic nie może zrobić, ponieważ jest to program zatwierdzony przez kuratorium. Zadałem pytanie retoryczne: czy na politechnice kierunki obejmują tylko naukę matematyki i fizyki; a gdzie jest miejsce chemii i biologii? - mówi Piotr Zujewski.

Dzwonił również do ministerstwa, ale i tu niewiele zdziałał, więc postanowił napisać też do nas. - Z jednej strony obcina się te lekcje w liceum, a z drugiej strony na uczelniach wyższych organizuje się dla nowych studentów zajęcia wyrównawcze. To jest, mogę powiedzieć wprost, niedorzeczność i absurd - dodaje. Nie zdradza, o jaką szkołę chodzi, bo - jak podkreśla - potrzebne są zmiany systemowe, a nie w jednej konkretnej placówce oświatowej.

Minister nauki: "Jestem zaskoczona"

Jak to możliwe, że w klasie sprofilowanej niejako technicznie, chemia czy informatyka jest tylko w pierwszym roku nauki w liceum? Minister nauki i szkolnictwa wyższego, prof. Lena Kolarska-Bobińska była tym zaskoczona. - Jestem zaskoczona, że na takim profilu nie ma więcej takich zajęć, bo większa liczba godzin wydawałaby się czymś naturalnym i zrozumiałym. Ja nie bardzo mogę ingerować czy wpływać, bo są to kwestie minister edukacji. Ale mogę poradzić, by domagać się i w szkole, i w kuratorium, by zajęć choćby z informatyki było więcej, bo przecież informatyka przydaje się wszędzie - mówi minister nauki.

Z kolei na nasze pytanie, czy rzeczywiście musi być tak, że na uczelniach trzeba organizować zajęcia wyrównawcze, pani minister odpowiada, że nie widzi w tym nic złego. - Myślę, że każdy uniwersytet czy politechnika powinien organizować zajęcia dokształcające, zresztą różnego typu, nie tylko z danego przedmiotu. Ale dobrze by było, aby także szkoły średnie bardziej myślały o takich zajęciach - zajęciach w małych grupach, na przykład takich, które właśnie mają trudności z nauką - dodaje szefowa resortu.

Wykładowca-matematyk: "Zamyka się młodym ludziom możliwość wyboru"

To, że młodzież, która trafia na studia, ma braki np. w przedmiotach ścisłych, potwierdzają wykładowcy. - Bywa, że nie znają podstaw fizyki, że praktycznie w ogóle w szkole nie robili zadań, nie potrafią się do nich zabrać - mówi, proszący o anonimowość, profesor na jednej z państwowych uczelni.

To samo słyszymy od matematyka, wieloletniego wykładowcy, dr Janusza Szustera z Katedry Matematyki Stosowanej na Wydziale Podstaw Techniki Politechniki Lubelskiej. - W mojej ocenie winę za słabsze przygotowanie studentów ponosi zbyt wczesna specjalizacja w szkole średniej. To, że nie ma np. chemii w większym wymiarze na drugim czy trzecim roku nauki w liceum, to bez wątpienia strata dla młodzieży, bo to zamyka im możliwość wyboru. Oczywiście, można prywatnie szukać wiedzy, ale przecież po to jest szkoła, aby to szkoła danego ucznia przygotowała - mówi nauczyciel akademicki.

Sam wielokrotnie prowadził zajęcia wyrównujące wiedzę i przyznaje, że braki wśród studentów są spore. Bywa, że mają problemy z naprawdę podstawowymi rachunkami, bo na co dzień używają kalkulatorów. Poza tym, zdaniem dr. Szustera, początek studiowania nie jest dobrym czasem na wyrównywanie wiedzy. - Zdecydowanie to nie jest ten moment. Bo przecież młody człowiek musi się na studiach odnaleźć, spadają na niego ciosy z różnych przedmiotów - z przedmiotów, na których to, co robi się na zajęciach wyrównawczych, powinno być już dogłębnie opanowane - mówi wykładowca.

Zna wielu studentów, którzy z jednej strony starają się dokształcać, ale jednocześnie muszą sobie radzić z bieżącym rozwiązywaniem zadań, rozstrzyganiem problemów na zajęciach na danym kierunku. I mają z tym olbrzymi problem.

MEN: "Każdy uczeń ma szansę rzetelnie i gruntownie przygotować się w szkole do podjęcia studiów"

Pytania w sprawie "białych plam" wysłaliśmy też do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Pytaliśmy m.in. jak MEN to ocenia i czy tak być powinno. Ministerstwo jednak problemu nie widzi. Dostaliśmy odpowiedź, z której wynika, że w ślad za zmianami w podstawie programowej, wprowadzanej sukcesywnie od roku szkolnego 2009/2010, zmieniła się również organizacja kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych.

"Zasadnicza zmiana polega na zespoleniu programowym gimnazjum i I klasy liceum ogólnokształcącego, które pozwala w ciągu czterech lat nauki w pełni zrealizować zakres podstawowy kształcenia ogólnego. Następnie w klasach II i III liceum ogólnokształcącego uczniowie uczą się wybranych przez siebie przedmiotów w zakresie rozszerzonym po to, by dobrze przygotować się do planowanego kierunku studiów" - napisała nam rzeczniczka MEN, Joanna Dębek.

MEN przekonuje, że w nowej ramówce na każdy z przedmiotów rozszerzonych przeznacza się 6-8 godzin w cyklu kształcenia, podczas gdy w poprzedniej - na wszystkie przedmioty rozszerzone było łącznie 10 godzin w cyklu. "Dzięki niemal trzykrotnie większej liczbie godzin - 29 zamiast 10 - przeznaczonych w liceach na nauczanie wybranych przez ucznia przedmiotów w zakresie rozszerzonym i uzupełniającym, każdy uczeń ma szansę rzetelnie i gruntownie przygotować się w szkole do podjęcia studiów" - dowodzi rzeczniczka MEN.

Wszystko prawda, tylko że Syn naszego słuchacza, pana Piotra, jest w klasie matematycznej: i matematykę, i fizykę ma na poziomie rozszerzonym. - Tu godzin jest rzeczywiście sporo - przyznaje słuchacz. Tyle, że jedno nie powinno - jego zdaniem - wykluczać drugiego. Bo to, że jest 5 godzin fizyki, nie powinno oznaczać automatycznie, że w drugiej klasie np. nie ma w ogóle chemii czy informatyki. A tak to wygląda.

Zobacz także
Komentarze (108)
Zaloguj się
  • Błażej Kołda

    0

    bo głupie społeczeństwo łatwiej wyzyskiwać, kontrolować i manipulować nim... a czym najlepiej wypełnić luki po przedmiotach rozwijających umysł? oczywiście religią - stekiem bzdur, filozofii i symboli o wielorakim znaczeniu które robią tylko wodę z mózgu ... to część długoterminowego planu wyniszczania inteligencji całych społeczeństw... ale Ci światli" i "kumaci" powiedzą że to teoria spiskowa ... mówcie tak dalej a pewnego dnia obudzicie się z microchipem w dupie i nie będziecie mogli nawet w spokoju się wysr... bo będziecie na krótkiej elektronicznej smyczy.

  • Marek Wiśniewski

    0

    Typowy artykuł dla głupola. Istnieje cos takiego jak siatka godzin nauczania. Ostatnia reforma programowa zmniejszyła liczbę godzin przedmiotów na poziomie podstawowym (te realizuje się w 1 klasie). Ci uczniowie, którzy wybierają przedmiot do zdania na maturze realizują znacznie większą ilość godzin w 2 i 3 klasie. A to, że skrócenie przez Buzka w 1999 r. nauki w liceum ogólnokształcącym do trzech lat i stworzeniu gimnazjów to już kuriozum do kwadratu. Ale to obecnie temat polityczny.

  • wflisiak

    Oceniono 1 raz 1

    Pani minister , to kobieta , która powinna gęsi paść i modlić się przy okazji od rana do wieczora, a nie zajmować się edukacją milionów młodych Polaków...Amen...FUJ !!!

  • Bohdan Pietrasiewicz

    0

    nie wiem czy szanowni tfu przedmówcy pamiętają, że na ten rok szkolny ilość i jakość zajęć prowadzonych przez szkoły i przedszkola wynika z ustaleń POprzedniej władzy ?

  • jasna0ster

    Oceniono 1 raz 1

    ale jest tak bardzo i potrzebna, szczególnie na studiach religia Niech młodzież zawczasu uczy się modlić o pomoc,gdy wiedzy, którą nie zdążył nabyć w szkole, zabrakło

  • Paulina Białek

    0

    Nie widzę sensu w tym artykule. Po pierwsze religią to nie jest przedmiot obowiązkowy. Po drugie kiedy wybieramy profil klasy matematyczno-fizyczny, to tym samym decydujemy, że uczymy się przede wszystkim, na poziomie rozszerzonym MATEMATYKI I FIZYKI. Jak ktos chce, to są też mat-fiz-infy i cała masa innych kombinacji...

  • Bilbo Bagginski

    Oceniono 1 raz 1

    Dlatego coraz wiecej rodzicow, jak ja np, zwraca sie ku edukacji domowej. W tym roku, po obliczeniu dni wolnych (swieta, wakacje, testy, nieobecnosc nauczycieli itd) wyszlo mi lekko ponad 5 miesiecy szkoly... Do tego spychologia czyli - po 3 do 4 godzin nauki w domu bo przeciez trzeba z materialem isc do przodu. Dzieciaki wiecej sie dzisiaj ucza w domu niz w szkole. Program szkolny przystosowany jest nadal do lat 70tych i poczatka 80tych. Lektury szkolne, nadal te same co za komuny, nauka nie istnieje, co ja zastapilo to przygotowanie do testow i egzaminow czyli - kucie na pamiec bez zrozumienia. To jest szkola? Dziekuje.... wole sam sie podjac tego wyzwania. Szczegolnie po tym jak zlapalem nauczycielki na bledach nie tylko we wstawianiu ocen ale tez fundamentalnych bledach edukacyjnych (sam jestem nauczycielem) oraz bledach w informacji przekazywanej malolatom. Dzisiejsza szkola to nieudany eksperyment.

  • Mateusz garasz

    Oceniono 1 raz -1

    Przecież te komentarze pod tym artykułem są debilne. To, że chemia i informatyka jest tylko w 1 klasie LO jest efektem nowego programu kształcenia wprowadzonego w latach poprzednich. Zakłada on naukę wszystkich przedmiotów w klasie pierwszej, a następnie naukę tylko przedmiotów wiodących np. biologii i chemii w klasie biol-chem w latach następnych, zgodnie z profilem wybranej klasy. Jak by chciał zostać biologiem, chemikiem czy informatykiem to powinien taką klasę wybrać. Jest to efektem narzekań rodziców w latach poprzednich " czemu moje dziecko w klasie biol-chem, nie zostanie dopuszczone do matury bo oblało fizyke, albo czemu musi uczyć się biologi jak ma maturę z geografii zdać dobrze" To po pierwsze. Po drugie, religia nie jest przedmiotem obowiązkowym, zawsze były dwie lekcje religii w tygodniu od 1 klasy podstawowej, a jak się komuś nie podobało to mógł dziecko wypisać i to bez większych ceregieli. Wystarczyło, np. na zebraniu z rodzicami zgłosić taką chęć lub nie chęć wychowawczyni. Ale teraz najlepiej znowu zrobić nagonkę na kościół. Jak można nie wiedzieć takich podstawowych rzeczy na temat obecnego szkolnictwa będą rodzicem licealisty? I kto tu jest ciemnogrodem. Pozdrawiam Kumatych

  • Agnieszka Moder

    Oceniono 1 raz 1

    Jeśli minister nauki i szkolnictwa wyższego, prof. Lena Kolarska-Bobińska jest cytowana dosłownie, to ja wymiękam. Powinna sama dokształcić się, poczynając od podstaw języka polskiego. Składnia do luftu! No i - niestety - zero orientacji w temacie...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje