W Polsce jest 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców bez czynnego połączenia kolejowego. W Czechach - tylko jedno

26.10.2014 16:45
Nieczynny tor kolejowy w Łodzi

Nieczynny tor kolejowy w Łodzi (Fot. MARCIN STĘPIEŃ)

"Porównaliśmy Polskę z pozostałymi krajami Europy Centralnej. Szukaliśmy miast bez dostępu do kolei (połączeń pasażerskich). W Polsce jest ich aż 100. Tymczasem w pozostałych krajach regionu tylko po kilka. W Czechach tylko jedno" - pisze Karol Trammer, red. nacz. dwumiesięcznika "Z biegiem szyn".
W Polsce jest 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców bez czynnego połączenia kolejowego. W Czechach jest tylko jedno takie miasto, w innych krajach naszego regionu po kilka. Największe miasto bez kolei w Polsce liczy 92 tysiące mieszkańców, na Węgrzech 19,7 tys., na Słowacji 14,8 tys.

Mapa miast powyżej 10 tys. bez połączenia kolejowego.Fot. Krzysztof Rytel / CZT.org.pl

W Polsce największe miasto bez kolei to Jastrzębie-Zdrój. Obecnie liczy 92 tys. mieszkańców, choć jeszcze kilkanaście lat temu miało ponad 100 tys. (to nie przypadek, że w takich miastach liczba mieszkańców szybko spada). W Polsce bez kolei są jeszcze dwa miasta 70-tysięczne, trzy 60-tysięczne i 9 powyżej 30-tysięcy mieszkańców.

Liczba miast powyżej 10 tys. mieszkańców pozbawionych połączeń kolejowych. Fot. Krzysztof Rytel / CZT.org.pl

W naszym regionie to ewenement. W Austrii największe miasto bez kolei liczy niespełna 15 tys. mieszkańców, na Węgrzech niecałe 20 tys., a na Słowacji (Lewocza) 14,8 tys. W Polsce miast bez kolei większych od słowackiej Lewoczy jest aż 58. W Czechach największe miasto bez kolei liczy 31,3 tys. mieszkańców, ale jest jednym jedynym miastem większym od 10 tys. mieszkańców, pozbawionym kolei.

Wielkość (liczba mieszkańców) największego miasta bez połączeń kolejowych. Fot. Krzysztof Rytel / CZT.org.pl

Łącznie w miastach powyżej 10 tys. mieszkańców pozbawionych pasażerskich połączeń kolejowych mieszka 2,1 mln Polaków. We wszystkich pozostałych 4 krajach regionu jest takich mieszkańców w sumie jedynie 280 tys.

Największe miasta Polski bez pasażerskich połączeń kolejowych:

1. Jastrzębie-Zdrój - 92 tys.

2. Lubin - 75 tys.

3. Siemianowice Śląskie - 70 tys.

4. Łomża - 63 tys.

5. Mielec - 61 tys.

6. Bełchatów - 60 tys.

7. Piekary Śląskie - 58 tys.

8. Knurów - 39 tys.

9. Police - 34 tys.

10. Czeladź - 33 tys.

Dane te dobitnie pokazują jak pod względem stanu kolei Polska cywilizacyjnie odbiega od reszty Europy - i to nie tylko od starych członków Unii, ale także krajów całkowicie z nami porównywalnych w innych dziedzinach.

Udział populacji miast powyżej 10 tys. mieszkańców bez kolei w całej liczbie ludności kraju. Fot. Krzysztof Rytel / CZT.org.pl

Należy zaznaczyć, że przyjęliśmy, że miasto bez kolei to takie, w którego granicach nie ma żadnego czynnego w ruchu pasażerskim przystanku lub stacji kolejowej. Aż kilka uwzględnionych miast austriackich posiada kolej tuż przy swojej granicy. Dotyczy to także największego, Telfs, którego granica przebiega na rzece Inn, na której drugim brzegu położona jest linia kolejowa. Kursują nią co 15-20 minut pociągi do Innsbrucku.

Opracowanie powstało w wyniku analizy krajowych rozkładów jazdy kolei i danych o liczbie mieszkańców. Pierwotnie opublikowane zostało na stronach Centrum Zrównoważonego Transportu. Karol Trammer jest redaktorem naczelnym dwumiesięcznika "Z biegiem szyn ". Publikował m.in. w,"Świecie Kolei", "Nowym Obywatelu", "Życiu Warszawy", "Gazecie Stołecznej", "Wprost" i portalu Nowe Peryferie.

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

Lubisz aplikację Gazeta.pl LIVE? Zagłosuj na nas!

Tagi:

Zobacz także
Komentarze (416)
Zaloguj się
  • dziadekjam

    Oceniono 563 razy 433

    W Polsce jest 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców bez czynnego połączenia kolejowego. W Czechach - tylko jedno
    ==============================================================
    Ależ ci Czesi zacofani! Pociągami jeżdżą zamiast, jak "nowocześni" Polacy, zdezelowanymi "blaszakami" po 25 osób w każdym....

  • elzbieta09

    Oceniono 479 razy 387

    I kupujemy Pendolino zamiast budować koleje i usprawniać istniejący transport oraz remontować tory. W zamian zamyka się połączenia kolejowe, czasowo - a czas wyłączenia z ruchu przedłuża. Z nadzieją, że ludzie zapomną, że mieli kolej?

    A wielkie "bonzy" ministerstwa komunikacji awansują do UE i wchodzą do rządu.

  • kassandra87

    Oceniono 367 razy 345

    Mam pomysł jak tanio i szybko naprawić ten problem! Zlikwidujmy wszystkie miasta mniejsze niż 30 tyś. zamieniajac je administracyjnie we wsie i już zostanie tylko kilka miast bez kolei... ;) Szybko i tanio.

  • dziadekjam

    Oceniono 342 razy 202

    "Komuna" starała się zapewnić połączenia kolejowe jak największej ilości miejscowośi więc trzeba to zniszczyć Precz z komuną!

  • wolny.kan.gur

    Oceniono 232 razy 194

    Dodajmy że do bardzo wielu (obstawiam że większości) miast które kolej mają, dojeżdża maks. kilka pociągów dziennie co powoduje że nikt z kolei nie korzysta, tylko wszyscy wybierają samochód albo busa (nie da się współczesnego trybu życia dostosować do jednej z dupy wziętej godziny wymyślonej przez kolejowego urzędasa). Polecam lekturę rozkładów jazdy takich stacji jak np. Sanok.

  • pregierz

    Oceniono 203 razy 173

    I pomyśleć tylko ileż to miast nie miało by dworca gdyby nie zaborcy a szczególnie Austro-Węgry.

  • yazon1

    Oceniono 216 razy 166

    Bulwersujące wcale nie jest to, że tyle średnich miast i miasteczek nie ma połączeń kolejowych. Bardziej irytująca jest sytuacja, że wiele z tych miast posiadała połączenia kolejowe, ale nasza wspaniała władza i wybitni myśliciele specjaliści od malowania kominów doprowadzili do likwidacji połączeń i stacji kolejowych. W sieci połączeń kolejowych przez 25 lat cofnęliśmy się do okresu międzywojennego.

  • abstrakcyjny2013

    Oceniono 161 razy 155

    jestem fanem miejscowości Cimochy
    To polska wizytówka . Są tory kolejowe m budynek dworca ,,,,kasy ,,,,od 20 lat zamknięte
    Tory zardzewiałe ale ich nie ukradli. Miejscowi biedni ale uczciwi

    zawady-oleckie.com/wiki/_media/2008/cimochy1.jpeg

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX