W Polsce jest 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców bez czynnego połączenia kolejowego. W Czechach - tylko jedno

26.10.2014 16:45
Nieczynny tor kolejowy w Łodzi

Nieczynny tor kolejowy w Łodzi (Fot. MARCIN STĘPIEŃ)

"Porównaliśmy Polskę z pozostałymi krajami Europy Centralnej. Szukaliśmy miast bez dostępu do kolei (połączeń pasażerskich). W Polsce jest ich aż 100. Tymczasem w pozostałych krajach regionu tylko po kilka. W Czechach tylko jedno" - pisze Karol Trammer, red. nacz. dwumiesięcznika "Z biegiem szyn".
W Polsce jest 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców bez czynnego połączenia kolejowego. W Czechach jest tylko jedno takie miasto, w innych krajach naszego regionu po kilka. Największe miasto bez kolei w Polsce liczy 92 tysiące mieszkańców, na Węgrzech 19,7 tys., na Słowacji 14,8 tys.

Mapa miast powyżej 10 tys. bez połączenia kolejowego.Fot. Krzysztof Rytel / CZT.org.pl

W Polsce największe miasto bez kolei to Jastrzębie-Zdrój. Obecnie liczy 92 tys. mieszkańców, choć jeszcze kilkanaście lat temu miało ponad 100 tys. (to nie przypadek, że w takich miastach liczba mieszkańców szybko spada). W Polsce bez kolei są jeszcze dwa miasta 70-tysięczne, trzy 60-tysięczne i 9 powyżej 30-tysięcy mieszkańców.

Liczba miast powyżej 10 tys. mieszkańców pozbawionych połączeń kolejowych. Fot. Krzysztof Rytel / CZT.org.pl

W naszym regionie to ewenement. W Austrii największe miasto bez kolei liczy niespełna 15 tys. mieszkańców, na Węgrzech niecałe 20 tys., a na Słowacji (Lewocza) 14,8 tys. W Polsce miast bez kolei większych od słowackiej Lewoczy jest aż 58. W Czechach największe miasto bez kolei liczy 31,3 tys. mieszkańców, ale jest jednym jedynym miastem większym od 10 tys. mieszkańców, pozbawionym kolei.

Wielkość (liczba mieszkańców) największego miasta bez połączeń kolejowych. Fot. Krzysztof Rytel / CZT.org.pl

Łącznie w miastach powyżej 10 tys. mieszkańców pozbawionych pasażerskich połączeń kolejowych mieszka 2,1 mln Polaków. We wszystkich pozostałych 4 krajach regionu jest takich mieszkańców w sumie jedynie 280 tys.

Największe miasta Polski bez pasażerskich połączeń kolejowych:

1. Jastrzębie-Zdrój - 92 tys.

2. Lubin - 75 tys.

3. Siemianowice Śląskie - 70 tys.

4. Łomża - 63 tys.

5. Mielec - 61 tys.

6. Bełchatów - 60 tys.

7. Piekary Śląskie - 58 tys.

8. Knurów - 39 tys.

9. Police - 34 tys.

10. Czeladź - 33 tys.

Dane te dobitnie pokazują jak pod względem stanu kolei Polska cywilizacyjnie odbiega od reszty Europy - i to nie tylko od starych członków Unii, ale także krajów całkowicie z nami porównywalnych w innych dziedzinach.

Udział populacji miast powyżej 10 tys. mieszkańców bez kolei w całej liczbie ludności kraju. Fot. Krzysztof Rytel / CZT.org.pl

Należy zaznaczyć, że przyjęliśmy, że miasto bez kolei to takie, w którego granicach nie ma żadnego czynnego w ruchu pasażerskim przystanku lub stacji kolejowej. Aż kilka uwzględnionych miast austriackich posiada kolej tuż przy swojej granicy. Dotyczy to także największego, Telfs, którego granica przebiega na rzece Inn, na której drugim brzegu położona jest linia kolejowa. Kursują nią co 15-20 minut pociągi do Innsbrucku.

Opracowanie powstało w wyniku analizy krajowych rozkładów jazdy kolei i danych o liczbie mieszkańców. Pierwotnie opublikowane zostało na stronach Centrum Zrównoważonego Transportu. Karol Trammer jest redaktorem naczelnym dwumiesięcznika "Z biegiem szyn ". Publikował m.in. w,"Świecie Kolei", "Nowym Obywatelu", "Życiu Warszawy", "Gazecie Stołecznej", "Wprost" i portalu Nowe Peryferie.

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

Lubisz aplikację Gazeta.pl LIVE? Zagłosuj na nas!

Zobacz także
Komentarze (416)
Zaloguj się
  • politol59

    0

    A podobno nas jest tylko nie całe 5 razy więcej niż Czechów, a nie 100.

  • czeski_honza

    Oceniono 2 razy 2

    Kilka lat temu korzystałem super rozwiązania, jakim była tzw. autokuszetka. Wprowadzałem na nią samochód w Gdyni, rodzinka do pociągu na kuszetki. Wysiadaliśmy w miarę wypoczęci w Zakopanem lub Katowicach i dalej jazda autkiem. Nawet to przestało się PKP opłacać, choć to kwestia doczepienia jednego wagonu więcej...

  • obaryb

    Oceniono 2 razy 2

    Ja to bym chciał przeczytać jakąś uczciwą analizę, dlaczego w Czechach pociągi działają, a u nas nie. Bo jestem wielkim fanem pociągów i zawsze jak mogę to nimi jeżdżę.

  • better.life

    Oceniono 1 raz 1

    Wstyd i hańba. Ja na szczęście mam metro, a tam, gdzie chcę, dojadę koleją. Nie wyobrażam sobie codziennego marnowania czasu w korkach, a te potrafią tworzyć się także w mniejszych miejscowościach.

  • wzgardzony

    Oceniono 2 razy 2

    I pomyśleć, że jeszcze niedawno na terenie dzisiejszego Jastrzębia Zdroju było kilka przystanków ., dworców kolejowych. Aby nie byc gołosłownym wymienię je: Bzie, Ruptawa, Zofiówka, Moszczenica, Zdrój. Nie pamiętam jak się nazywał przystanek w pobliżu kościoła Św. Katarzyny. Pamietam, jeździło sie na weekend do Wisły pociągiem. To były czasy! Młodości (komuno) wróć!

  • aron2004

    Oceniono 2 razy -2

    W Przypadku minibusów łatwiej przenieść przystanek na mieście, np. jeżeli powstanie jakiś market czy zakład pracy

  • babilon63

    Oceniono 2 razy -2

    I dobrze bo po co komu koleje jak i tak nikt nie chce nimi jeździć to kto ma je utrzymywać?

  • siwytm1

    Oceniono 3 razy 1

    @wari
    Jak popatrzycie na mapkę to te cztery kraje na południe od nas są mniej więcej wielkości Polski. Za to jak porównacie ich zsumowaną liczbę ludności, do naszej, to ich cztery kraje razem wzięte dadzą wynik o kilkanaście milionów mniejszy (!) niż u nas. Stąd też u nas tyle miat bez połączeń kolejowych. Kochacie tak porównywanie naszego kraju do Niemców, to sprawdzcie sobie ile tam miast powyżej 10 tys. mieszkańców jest bez torów - wcale niemało. A pociągi w małych mieścinach często robią puste przebiegi. Chcemy kolei, to najpierw z niej korzystajmy.

  • wari

    Oceniono 5 razy 5

    Co w tym zaskakującego? Polska to mentalny i cywilizacyjny zaścianek Europy przyjęty do UE tylko z powodów politycznych, nie gospodarczych czy mentalnych. Proponuję zacząć porównywać się z Czechami także w innych dziedzinach, to zobaczycie gdzie żyjemy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje