Komisja Etyki Reklamy: Hasło "Jeszcze nie miałam tego w ustach" dyskryminuje kobiety. Firma Profi kolejny raz ukarana za seksizm

23.10.2014 10:59
Kampania reklamowa zupy instant

Kampania reklamowa zupy instant (Fot. Materiały promocyjne Profi)

W skargach do Komisji Etyki Reklamy podkreślano seksistowski charakter i podtekst seksualny kontrowersyjnej reklamy. KER przychyliła się do zdania skarżących i ukarała Profi m.in. za naruszenie dobrych obyczajów.
Firma Profi raz już przepraszała za kontrowersyjną reklamę. Reklamę z hasłem "Bo zupa była prawdziwa" Komisja Etyki Reklamy uznała za naruszającą branżowe standardy. Firma nie zrezygnowała jednak z kontrowersji i kilka miesięcy później wystartowała z kampanią "Rozkosz w ustach", promującą zupy instant w płynie. Na billboardach w całej Polsce pojawiły się zdjęcia kobiecych warg z podpisem "Jeszcze nie miałam tego w ustach".

- Traktuje kobiety jak przedmiot - oskarżała Fundacja Feminoteka . Twórcy twierdzili natomiast, że reklama jest "ciekawa, estetyczna i ma uzasadnienie marketingowe".

Reklama narusza dobre obyczaje

Komisja Etyki Reklamy - podobnie jak w przypadku wcześniejszej kampanii firmy - orzekła naruszenie Kodeksu etyki reklamy.

Pełne orzeczenie KER >>>

"W opinii Zespołu Orzekającego przedmiotowa reklama narusza dobre obyczaje i nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności" - czytamy w orzeczeniu. Komisja uznała również, że reklama zawiera treści dyskryminujące kobiety i zagrażające "fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży".

Konotacje z seksem? "Subiektywna nadinterpretacja"

Reprezentant firmy nie uczestniczył w posiedzeniu, jednak przesłał odpowiedź na złożoną skargę. Tłumaczy w niej, że "reklama była poddawana testom konsumenckim, podczas których nie odnotowano "żadnych uwag sugerujących ewentualną niezgodność jej treści z szeroko pojętymi normami społecznymi".

Zdaniem firmy rzeczona reklama "w żadnym razie nie jest przykładem reklamy dyskryminującej płeć czy utrwalającej negatywne stereotypy", a hasło zbudowane jest na "dwuznaczności języka polskiego, co pozostawia odbiorcom dozwoloną, i konieczną, dowolność interpretacji". "Przypisywanie hasłu 'jeszcze nigdy nie miałam tego w ustach' negatywnych konotacji odnoszących się wyłącznie do seksu jest subiektywną nadinterpretacją i graniczy z absurdem, za co Profi nie może ponosić odpowiedzialności" - czytamy w odpowiedzi na skargę.

Komentarze (22)
Zaloguj się
  • huston_mamy_problem

    Oceniono 4 razy 0

    LINIA OBRONY POWINNA SIĘ OPIERAĆ NA TYM ŻE NA ZDJĘCIU BYŁY USTA TRANSWESTYTY :)
    i ciekawe co wtedy by powiedziały feministki i sąd ?? hahaha

  • atr.eju

    Oceniono 1 raz -1

    cóż, reklama a być przede wszystkim efektywna, a zawsze znajdą się Ci którym coś się nie podoba. Może i nie jest to fer, ale działa. Polecam tekst poznan.naszemiasto.pl/artykul/jak-stworzyc-efektywna-reklame,2421321,art,t,id,tm.html który właśnie wskazuje, że ważne, by reklama była efektywna!

  • Bogusław Dobos

    Oceniono 7 razy -1

    Czy Komisja Etyki Reklamy składa się z osobników o IQ poniżej 95, dodatkowo podatnych na terror psychiczny osobniczek cierpiących na, opisany 100 lat temu przez Freuda, kompleks utraty członka ?
    Kogo razić może, poza dewiantkami, piękne zdjęcie pięknych ust ?
    Popaprańcy z KER, zajmijcie się lepiej reklamami, które w mniej lub bardziej zawoalowany sposób skierowane są do dzieci, istot wobec manipulacji bezbronnych.

  • esci

    Oceniono 5 razy 5

    żałośni komentatorzy,cyniczni do bólu-nie dziwi nic? Wszystko gra.
    Tak wyrastają kolejne pokolenia bezmózgowców.

  • only.devil

    Oceniono 7 razy -3

    Za lizanie lodów też będą kary? Toż to już zakrawa na jakiś obłęd! Reklama jak reklama,ani bardziej ani mniej durna od innych tylko źle się paniom z organizacji LGBT pn. Femicośtam skojarzyła. Jak rozumiem,gdyby w jakiś sposób nawiązywała do excuse-moi np. lizania łechtaczki byłaby jak najbardziej poprawna politycznie? A już na serio to chyba jest już jakaś choroba psychiczna kiedy wszystko co otacza człowieka kojarzy mu się z seksem.

  • plorg

    Oceniono 6 razy 0

    A niby gdzie miała być zupa jak nie w ustach?
    Zupy doodbytniczo?

  • amur-49

    Oceniono 7 razy -3

    Pieprzenie w bambus. Mnie (mężczyznę) wcale by nie obrażało hasło reklamowe "barometr stoi jak dyszel od woza". :-))

  • red.kris

    Oceniono 6 razy 2

    trza było : "mile łechce podniebienie" ;))

  • kermit.dolomit

    Oceniono 13 razy 3

    Ale dla zaszczanej komisji biegający goły murzyn albo zidiociały facet niepotrafiący zagotować wody to już nie jest obrażanie dyskryminacja i seksizm wymierzony w mężczyzn

    Proponuje aby wszystkie kobiety w reklamach były ubrane w parciane wory a wtedy kretynom i feministkom z włosami na cyckach nie będzie się wszystko kojarzyło z dupczeniem i nie będzie oskarżeń o seksizm

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje