Jeden z najlepszych specjalistów od mechaniki lotu punktuje obliczenia eksperta Macierewicza

30.12.2013 08:16
Prof. Kowaleczko wskazuje na błędy w wyliczeniach eksperta zespołu Macierewicza

Prof. Kowaleczko wskazuje na błędy w wyliczeniach eksperta zespołu Macierewicza (Fot. za http://www.faktysmolensk.gov.pl/)

- Tu-154M musiał stracić dodatkowy fragment, a nie tylko końcówkę skrzydła - przekonywał kilka miesięcy temu jeden z ekspertów zespołu Antoniego Macierewicza, Glenn Arthur Joergensen. Jego obliczenia wziął pod lupę prof. Grzegorz Kowaleczko z zespołu Macieja Laska. I wytknął wszystkie błędy i nieścisłości.
Jorgensen podczas lipcowego posiedzenia zespołu parlamentarnego kierowanego przez Antoniego Macierewicza wyjaśniał: - Najpierw chciałem udowodnić, że oficjalna wersja przebiegu katastrofy jest poprawna, ale kiedy zacząłem analizować dane, stwierdziłem, że się mylę, i według wersji, która jest podawana, ta katastrofa nie mogła mieć miejsca.

Według duńskiego eksperta przy utracie tylko końcówki skrzydła, co - jak przypomniał - "zakłada raport MAK i raport komisji Jerzego Millera, samolot nie uderzyłby w ziemię, ale w miejscu, gdzie nastąpiło to zderzenie, miałby wysokość prawie 40 metrów i by odleciał".

Ekspertyza Jorgensena kwestionowała ustalenia Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, że odcięcie części skrzydła samolotu przez brzozę doprowadziło do obrócenia samolotu kołami w górę.

Nie ma odpowiedzi na uwagi prof. Kowaleczko

Oceny obliczeń eksperta podjął się prof. Grzegorz Kowaleczko. Profesor wylicza, że w swoich obliczeniach Joergensen m.in. nie zdefiniował wielu wykorzystywanych parametrów, błędnie określił geometrię skrzydła tupolewa i popełnił zasadnicze błędy przy wyliczeniu momentów przechylających i odchylających samolot po uderzeniu w brzozę i odcięciu części skrzydła.

Profesor zaznaczył, że swoje uwagi przesłał autorowi ekspertyzy, ale w trakcie ośmiotygodniowej korespondencji nie uzyskał odpowiedzi na żadne ze swoich pytań.

Całość opinii prof. Kowaleczko została upubliczniona przez rządowy zespół Macieja Laska. Zobacz opinię >>

Jeden z najlepszych polskich specjalistów w dziedzinie mechaniki lotu

Według Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych uderzenie w dużą brzozę doprowadziło do oderwania ok. sześciu metrów lewego skrzydła wraz z lotką. Po uderzeniu samolot zaczął w sposób niekontrolowany przechylać się w lewo, w efekcie odwracając się kołami do góry.

Prof. Kowaleczko to były pracownik Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa Wojskowej Akademii Technicznej, prorektor ds. naukowych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i członek Rady Naukowej Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych i jeden z najlepszych polskich specjalistów w dziedzinie mechaniki lotu - podaje działający przy kancelarii premiera i kierowany przez Laska zespół do wyjaśniania opinii publicznej przyczyn i okoliczności katastrofy smoleńskiej.

Chcesz na bieżąco dowiadywać się o najnowszych wydarzeniach? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE! Tutaj znajdziesz wersję na telefony z Androidem >>> A tutaj wersję na Windows Phone >>>

Zobacz także
Komentarze (160)
Zaloguj się
  • porcamadonna

    Oceniono 1 raz 1

    Gwoli scislosci nalezaloby dodac, ze p. Glenn A. Jørgensen nie jest naukowcem z Dunskiego Uniwersytetu Technologicznego (choc kiedys prowadzil tam zajecia z mechaniki plynow i czesci maszyn) lecz wlascicielem firmy konsultingowej Xtern Udvikling (www.xtern-udvikling.dk). Firma ta ma bardzo ciekawe i szerokie spektrum oferowanych uslug (np. optomechanika, dynamika plynow, konstrukcje offshore, przenoszenie ciepla), ale nie naleza do nich konstrukcje samolotowe ani badania wypadkow lotniczych.

  • bloodysunday99

    Oceniono 4 razy 4

    Pan Glenn Arthur Jørgensen twierdzi ze ma PPL z Haderslev Flyveskole (r.1981-82), ktora dzis nazywa sie Danfly Aviation. Mozna zadzwonic lub wyslac fax i sie zapytac. Tlf +45 7454 5480 Fax +45 7454 5487. Jednak mysle ze moze to byc takim samym klamstwem jakoby Pan Glenn Arthur Jørgensen mial byc wykladowca na DTU w Lyngby.

    Ja tez latam, ale zdecydowanie nie jestem ekspertem od wypadkow, moja wiedza jest podstawowa. Moim zdaniem, samolot lecacy na granicy stall przy ladowaniu (sorki, nie wiem jak stall jest po polsku), raczej nie ma szans przy uderzeniu w drzewo takiej wielkosci. W koncu, jesli nie przeszkadza skrocic skrzydlo o 6 metrow, i samolot moze sobie tak latac dalej, to dlaczego skrzydla maja dana szerokosc?

    To jest takie moje 5 groszy, moze sie myle...

  • jacaja

    Oceniono 5 razy 5

    Wreszcie. Wreszcie zaczynacie rozpieprzać tą sekciarską teorię! A nie równa się B, tylko A, współczynnik nie jest równy 1,5 tylko 0,5 itd.
    I mówić o kłamstwach, niedomówieniach, przeinaczeniach głośno i często, pokazywać jak dzieciom na palcach, rysować duże rysunki jak na tablicy. Mówić prosto i zrozumiale. Pokazać, że banda sku...nów cynicznie gra tragedią.
    Trochę to późno, ale dobrze, że w ogóle zaczynacie merytorycznie to rozstrzygać.
    A kontr raport warto przeczytać. Ciekawych rzeczy dotyczy i nie zostawia suchej nitki na 'ekspercie' z Danii.

  • szats69

    Oceniono 6 razy 4

    Skompromitował się Rońda, skompromitował się Joergensen, to znajdzie się nowe nazwiska jeszcze nie zweryfikowane. I do czasu następnej wymiany będą jak znalazł. A jak się zużyją PRowo to wyrzucimy.

  • guru133

    Oceniono 4 razy 2

    "Eksperci Macierewicza"!!!! Można skonać ze śmiechu kiedy słyszy się że tych przygłupów ktoś nazywa ekspertami:))) No ale jaki przewodniczący zespołu tacy eksperci a ciemny lud i tak ich wersję kupi.

  • last.j23

    Oceniono 4 razy 0

    Szkoda, że poważni ludzie dali się wciągnąć w dyskusję z kompletnymi ignorantami (ewentualnie z lajkonikami - jak kto woli)

  • just4f

    Oceniono 8 razy 6

    Macierewicz wcale nie jest taki głupi jak się z pozoru mogłoby wydawać, to jest lepszy cwaniak i cynik wykorzystujący naiwnych i słabo wykształcony ludzi, (których niestety w tym kraju nie brakuje). Cóż tysiącletnia indoktrynacja kościoła skutecznie wypłukała zdolność do samodzielnego myślenia.

  • lukki69

    Oceniono 6 razy 4

    całe dowództwo lotnictwa,prezydent z przydupasami i jeszcze mało wstydu.....teraz kazdy kto skleił model samolotu ma cos do powiedzenia w tych sprawach:(

  • pisdode

    Oceniono 20 razy -18

    Nie mam za grosz zaufania dla wojskowych "uczonych". Dlaczego nie lata Iryda i musimy kupowac samoloty szkolne za granica? Bo mamy takich znawcow jak ten Kowaleczko.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje