PKP zamówiło od Czechów poufny raport o Pendolino. "Były wielkie problemy"

29.05.2013 13:08
Budowa pociągu pendolino dla PKP Intercity we włoskim Savigliano

Budowa pociągu pendolino dla PKP Intercity we włoskim Savigliano (Fot. PKP Intercity)

PKP zamówiło poufny raport o wprowadzaniu Pendolino w Czechach. Wynika z niego, że tamtejszy przewoźnik, wprowadzając nowoczesne składy, borykał się z wielkimi problemami - napisał "Dziennik Gazeta Prawna".
PKP chce się uczyć na czeskich błędach i zamówiło raport o Pendolino od tamtejszego przewoźnika. Czeske Drahy w 2000 roku zamówiły 20 pociągów z wychylnym pudłem, czyli mogących jeździć szybciej niż nasze. Jak przypomina dziennik, ich wejście do eksploatacji wiązało się z wielkimi problemami.

"Z powodu wykrytych problemów technicznych Czesi wstrzymali przyjmowanie pociągów od producenta. Potem eliminowano kolejne usterki podczas jazd próbnych. Krytyczny był styczeń 2006 r. i eksploatacyjne próby z pasażerami. Awarie trapiły pociągi na trasie z Pragi do Ostrawy seriami, aż w końcu 24 stycznia przewoźnik wycofał z tras wszystkie składy. Miesiącami trwały negocjacje i poprawki", czytamy.

Pierwszy pociąg w sierpniu

Ale jak zapewnia wiceminister transportu Andrzej Massel, w Polsce powinniśmy uniknąć takich błędów. -Problemy w Czechach wynikały z niedopasowania taboru i infrastruktury - mówi gazecie wiceminister.

Wczoraj PKP Intercity i Alstom zaprezentowały wygląd, kolorystykę (srebrno-niebieską) oraz nową nazwę kategorii pociągów produkowanych we włoskim Savigliano. Pierwszy pociąg produkowany dla PKP Intercity przez Alstom przyjedzie na testy do Polski w sierpniu, a regularnie ma kursować od grudnia 2014 r.

- Na sylwestra w 2014 r. pojedziemy z mojego rodzinnego Gdańska do Warszawy w 2 godz. 45 minut. Z Warszawy do Krakowa i Katowic w 2 godz. 15 min. - mówił minister transportu Sławomir Nowak. Dodał, że ostatecznie, gdy polskie tory będą już spełniały wszystkie wymogi, Pendolino do Gdańska pojedzie jeszcze szybciej. Pendolino będą najnowocześniejszymi i najszybszymi pociągami kursującymi w Polsce.

Zobacz także
Komentarze (215)
Zaloguj się
  • swan_ganz

    Oceniono 529 razy 437

    Pendolino ma sens ale tylko wtedy gdy jest wychylne pudło bo faktycznie wtedy pociąg na zakrętach może jechać szybciej ale w naszych warunkach taki pociąg sensu nie ma żadnego.. Czyli w górach taki pociąg ma sens ale nie . na naszych płaskich terenach bo u nas można bowiem spokojnie wyprofilować zakręty i nawet TGV mogłoby u nas spokojnie jeździć gdybyśmy mieli polityków, którzy nadają się do czegokolwiek więcej niż do wożenia gnoju...
    Napiszcie otwartym tekstem, ze jacyś gnoje koniecznie musieli kupić dwa razy droższy pociąg bo im się tak opłacało a że podatnikowi już niekoniecznie? A kogo w tym kraju obchodzi interes podatnika..

  • awizer

    Oceniono 438 razy 372

    Pendolino jest nam ZBĘDNE. Wystarczą pociągi krajowe, które będą rozwijać prędkość 160km/h i regionalne ok 110km/h. Powyżej wartości 160, każdy km/h to coraz większe koszta, które generują straty, a których nie ma z czego pokryć.

    Pozdrawiam

  • gti35

    Oceniono 409 razy 363

    Pendolino ma duże szanse zwyciężyć w konkursie na najbardziej głupio wydane pieniądze publiczne

  • lokator

    Oceniono 290 razy 264

    PESA Bydgoszcz czeka na zamówienia. Już robi czadowe tramwaje, a to nie koniec możliwości.
    Ile kosztowało utrzymanie miejsc pracy we Włoszech?

  • eurosmapper

    Oceniono 249 razy 225

    Robia z nas debili. Cytat z artykulu:

    "w Polsce powinniśmy uniknąć takich błędów. -Problemy w Czechach wynikały z niedopasowania taboru i infrastruktury"

    DOKLADNIE O IDENTYCZNYCH PROBLEMACH W POLSCE PISANO WCZORAJ.

  • iremus

    Oceniono 241 razy 205

    A ten dziób z przodu jest po to żeby nie drżało powietrze gdy się będzie rozpędzał do prędkości 60km/h.

  • donek2010

    Oceniono 200 razy 176

    super, a kiedy będą tory, na których serdolino poleci 200km/h?
    (dłuższe odcinki niż 50km)

    bo żeby jechać 160km/h nie trzeba było pendolino!!!

  • janboden49

    Oceniono 148 razy 98

    Pudło to jest moja ąsiadka po wyjściu od fryzjera i kosmetyczki. A wychylne pudło, to wtedy, gdy się wychyla przez okno. Pojazd, zaś, ma nadwozie ruchome względem podwozia z możyliwością przechyłu w kierunku poprzecznym do kierunku jazdy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje