"Pas w Modlinie zbudować od nowa". Jest niebezpieczny

japan, PAP
06.02.2013 15:00
Naprawa uszkodzonego pasa startowego w Modlinie

Naprawa uszkodzonego pasa startowego w Modlinie (Fot. Lotnisko Warszawa/Modlin)

Pas startowy w Modlinie nie nadaje się do dalszej eksploatacji i należy go wybudować od nowa - oświadczył w środę dyrektor Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych prof. Ryszard Szczepanik. Władze portu odpowiadają, że nie mają ekspertyz, które by to potwierdzały.
Prof. Ryszard Szczepanik, dyrektor Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, uczestniczył w środę w posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej, która omawiała przyczyny zamknięcia części pasa startowego na lotnisku w Modlinie. Nadzór budowlany odmówił pod koniec stycznia uchylenia zakazu użytkowania pasa startowego, ponieważ - w jego opinii - istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo powstania odprysków betonu z pasa, co zagraża bezpieczeństwu ruchu.

- Ten pas nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Ilość wyłuszczeń jest tak ogromna, że nie jesteśmy w stanie upilnować takiego pasa, żeby te poszczególne odpryski nie dostały się do silnika czy też na przykład pod oponę samolotu - tłumaczył Szczepanik. Ocenił, że nawet niewielkie kawałki kruszywa leżące na pasie startowym mogą doprowadzić do katastrofy.

Powiedział, że przyczyną problemów z pasem startowym jest użycie do jego budowy margla - skały osadowej, która jako kruszywo była jednym ze składników betonu, z którego zbudowano pas. - Te margle są jak nóż - powiedział Szczepanik. Wyjaśnił, że przy prędkości, z jaką startuje samolot, "kawałek margla działa jak brzytwa". Jego zdaniem nie może być mowy o tym, żeby dalej ten pas użytkować.

- Po prostu trzeba go wyburzyć i zalać porządny, pod nadzorem odpowiednio przygotowanych ludzi. To ma być po prostu pas, który nie będzie się łuszczył - zaznaczył.

Przypomniał, że do katastrofy Concorde'a linii Air France, w której w 2000 r. zginęło 113 osób, doszło z powodu leżącego na pasie kawałka metalu, który przedziurawił oponę maszyny podczas jej startu z paryskiego lotniska. W następstwie ciągu nieszczęśliwych przypadków szczątki opony miały następnie uszkodzić zbiornik z paliwem i wywołać pożar samolotu.

Profesor przyznał, że raport Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych z czerwca ub.r. dotyczący drogi startowej był pozytywny. - Beton spełniał wszystkie normy, jeśli chodzi o szorstkość, nośność, gładkość, równość. Nie byliśmy jednak w stanie określić, co będzie za kilka czy kilkanaście tygodni, kiedy przyjdą mrozy, kiedy margiel, który został użyty do tego betonu, nasiąknie i zacznie się rozsadzanie tego betonu. Stąd ekspertyza, że po dokonaniu napraw można ten pas użytkować, nie była decyzją błędną - powiedział. Przypomniał, że zalecono jednocześnie monitorowanie sytuacji i sprawdzanie, czy nie tworzą się kolejne odpryski.

Ekspertyzy, ekspertyzy

Wiceprezes Lotniska Warszawa/Modlin Marcin Danił poinformował posłów, że władze portu zwróciły się do wszystkich operujących z lotniska przewoźników z pytaniem, czy zauważyli jakiekolwiek uszkodzenia ich samolotów. - Nigdy nie mieli zgłoszonego takiego uszkodzenia - zaznaczył.

- Jak wynika z mojej wiedzy, nigdy nie było ekspertyzy, że droga startowa nie nadaje się do użytkowania. Było wręcz odwrotnie. Wszelkie ekspertyzy, które spółka posiadała, potwierdzały, że to jest wykonane w sposób właściwy - powiedział Danił. Dodał, że spółka wiedziała, że w ciągu najbliższych pięciu lat na pasie startowym mogą występować spękania, dlatego wdrożyła dodatkowe instrukcje dotyczące szybkiego reagowania po pojawieniu się pęknięć.

- Te prace na bieżąco wykonywane zabezpieczały stan drogi startowej przed jakąkolwiek kolizją lub sytuacjami sprawiającymi, że może być niebezpiecznie - powiedział Danił.

Również przewodniczący rady nadzorczej modlińskiego lotniska Marek Miesztalski powiedział, że żadna ekspertyza nie wskazywała na to, że jedynym sposobem bezpiecznego rozwiązania problemów z pasem jest jego całkowita wymiana. - Ekspertyzy wskazywały na tryb napraw i monitoringu - powiedział. Wyjaśnił, że władze lotniska nie mogły podjąć więc decyzji o skuciu pasa, bo mogłyby zostać posądzone o działanie na szkodę spółki. - Gdyby była choć jedna jednoznaczna ekspertyza, że nie ma się co bawić w żadne naprawy, a trzeba skuć i wylać pas od nowa, to zarówno zarząd, jak i rada nadzorcza poszłyby w tym kierunku - tłumaczył.

Lotnisko w Modlinie od kilku tygodni nie przyjmuje dużych samolotów pasażerskich. 22 grudnia ub.r. inspektor nadzoru budowlanego zdecydował o zamknięciu 2 tzw. progów - o numerach 08 i 26 - betonowych odcinków, po 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego. Droga startowa skróciła się do 1500 m, co spowodowało, że samoloty takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogą tam wykonywać operacji lotniczych. Rejsy z Modlina zostały przeniesione do innych portów lotniczych, głównie na Lotnisko Chopina.



Tagi:

Zobacz także
Komentarze (79)
Zaloguj się
  • xd-c

    Oceniono 89 razy 83

    Zerwać "beton", zrobić wykop, zalać wodą, przyjmujemy tylko hydroplany. W chwilach wolnych trenują kajakarze.

  • babciamarianna

    Oceniono 63 razy 55

    No to ruscy mają bekę ...... Twierdza Modlin stoi prawie 200 lat a pas nie wytrzymał jednego sezonu.... hahahhaha

  • hobog

    Oceniono 44 razy 42

    kury prowadzać szcz..., a nie pasy czy drogi budować...

  • xd-c

    Oceniono 45 razy 41

    Znając sposoby urzędasów na poprawę bezpieczeństwa w komunikacji i transporcie to pewno postawią znaki ograniczające prędkość i ze dwa fotoradary.

  • mok999

    Oceniono 48 razy 40

    A dziwić się potem, że Polacy rozpieprzają samolot w krzakach pod lotniskiem, które nadaje się co najwyżej do użytku przez aeroklub przy dobrej pogodzie.
    Jaki trotyl? Jaka brzoza?

    Równanie jest proste:
    JAKOŚ TO BĘDZIE + GNIOTSA NIE ŁAMIOTSA = KU****WAAAAA.....!!!!!!!!

  • az_mir

    Oceniono 43 razy 37

    .

    ........ "Pas w Modlinie zbudować od nowa. Jest niebezpieczny....." _____ a marszałek Struzik ....??? ____ a marszałek Struzik ma się dobrze , on nikomu nie zagraża i nikt jemu też ....

    .

  • zenblue1

    Oceniono 39 razy 29

    Asfalt z autostrad też będą zrywać bo okazało się że jest o połowę cieńszy niż na projekcie i za mało asfaltu w asfalcie

  • wieprzowinapozydowsku

    Oceniono 31 razy 21

    "Pas startowy w Modlinie nie nadaje się do dalszej eksploatacji i należy go wybudować od nowa - oświadczył w środę dyrektor Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych prof. Ryszard Szczepanik. Władze portu odpowiadają, że nie mają ekspertyz, które by to potwierdzały. "

    Rzad sie pewnie pochwali ile to pasow startowych za jego czasow sie buduje!
    _________________________________

    Zadnych kaczorow, zadnych donaldow!

  • toryx

    Oceniono 19 razy 19

    Polak potrafi

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje