Kto popsuł pas startowy? Czy winny jest margiel?

24.01.2013 07:00
Naprawa uszkodzonego pasa startowego w Modlinie

Naprawa uszkodzonego pasa startowego w Modlinie (Fot. Lotnisko Warszawa/Modlin)

Wykonawca pasa startowego w Modlinie - firma Erbud - twierdzi, że wykonała go dobrze, zgodnie z normami. Winowajcą ma być między innymi margiel - skała, która zmienia objętość pod wpływem temperatury. Chce też zbadać, czy pasa nie popsuły stosowane przez port środki chemiczne.
Lotnisko w Modlinie jest zamknięte od ponad miesiąca, bo na betonowym pasie startowym pojawiły się pęknięcia i ubytki.

- Wykluczamy błędy wykonawcze - stwierdził w środę Józef Adam Zubelewicz z zarządu Erbudu. Bronił czeskiej firmy podwykonawczej DSH, której Erbud zlecił położenie pasa. Przekonywał, że przed dopuszczeniem do użytkowania pasa badania wykazały, że beton spełnia wszelkie normy. Przyznał jednak, że jeszcze przed otwarciem lotniska, na wiosnę, pas był naprawiany, bo już wtedy pękał. Na konferencji często padało słowo "margiel". To skała osadowa, która jako kruszywo była jednym ze składników betonu w Modlinie. W czasie dużych zmian temperatury margiel zwiększa swoją objętość. To mogło być przyczyną pęknięć. - Użycie margla było jednak zgodne z polskimi normami - zapewniał prezes Zubelewicz.

Erbud sugeruje, że wykruszenia mogły spowodować niewłaściwe środki chemiczne stosowane przez lotnisko, na przykład te do odladzania samolotów czy czyszczenia pasa. Władze Modlina zapewniają, że używały wyłącznie certyfikowanych środków. Prezes Erbudu zapowiedział, że zleci własną analizę Instytutowi Techniki Budowlanej.

Czeski podwykonawca Erbudu wymieni zniszczoną nawierzchnię za pieniądze z ubezpieczenia. Koszt naprawy szacowany jest na 4-5 mln zł. Otwartą sprawą jest technologia naprawy progów pasa. Erbud proponuje, żeby zamiast betonu użyć tam tak zwanego asfaltobetonu. Wtedy po ułożeniu nowej warstwy nie trzeba by czekać blisko miesiąca na to, by nawierzchnia "dojrzała", i na naprawy wystarczyłoby 10 dni bez mrozu. Beton jest jednak stosowany na wielu lotniskach, bo jest mocniejszy.

Modlin już zażądał do Erbudu zapłaty blisko miliona złotych z powodu utraty przychodów od 22 do 31 grudnia. Jeżeli lotnisko będzie zamknięte do końca kwietnia, roszczenia portu sięgną 20 mln zł. Erbud nie chce płacić. Odszkodowań chcą także firmy współpracujące z portem. Na przykład linia lotnicza Wizz Air już zapowiedziała, że chce 11 mln zł. Port wszelkie roszczenia chce przerzucać na Erbud.

Awantura w sprawie odszkodowań po zamknięciu lotniska zapewne skończy się w sądzie.



Zobacz także
Komentarze (101)
Zaloguj się
  • zeno_1

    Oceniono 129 razy 129

    Mamy winnego. To MARGIEL !!! Trzeba wydać ustawę zakazującą mu powiększania się w czasie mrozów i będzie po kłopocie. A jak się nie dostosuje to za karę polewać go gorącą smołą i obsypać pierzem. Marglu opamiętaj się !!!

  • remo29

    Oceniono 100 razy 96

    Nie kumam. Jak do budowy chałupy użyję materiału, który pod wpływem słońca się roztopi i chałupa się zawali, to ze mnie dupa nie budowlaniec.
    --
    parada karzełków

  • cozano

    Oceniono 53 razy 51

    "Erbud sugeruje, że wykruszenia mogły spowodować niewłaściwe środki chemiczne stosowane przez lotnisko, na przykład te do odladzania samolotów czy czyszczenia pasa."

    Znaczy sie, ze pas startowy mozna czyscic jedynie ciepla woda i miekka gabka?

  • leser.1

    Oceniono 51 razy 49

    Cytat z jakiego artykuliku z "Muratora" : "Margiel, węglan wapnia z domieszką cząstek ilastych, to chyba najniebezpieczniejszy z minerałów zanieczyszczających glinę. Występuje w postaci grudek, zdolnych w kontakcie z wodą powiększyć swą objętość nawet trzyipółkrotnie. Niedostateczne jego rozdrobnienie i pozostawienie bryłek o średnicy nawet 0,5 mm powoduje nadmierne naprężenia wewnątrz gotowej cegły, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do jej rozsadzenia. Dlatego surowiec - glinę - zwykle oczyszcza się z margla i rozdrabnia jak najskrupulatniej.
    Nietrudno sobie wyobrazić, co będzie się działo z felerną cegłą, gdy woda z nakładanego tynku gipsowego zacznie wnikać w jej głąb. Margiel zacznie puchnąć, przedostając się na powierzchnię cegły. Nieuchronnym skutkiem będzie nie tylko miejscowe odspajanie tynku od podłoża, ale i powstawanie spękań, odprysków oraz purchli"
    Koniec cytatu.

  • brahmaputra33

    Oceniono 46 razy 40

    Margiel? Dotychczas spotykałem się z nim jako niepożądaną domieszką gliny. A tu jako skała i to jeszcze dopuszczona jako kruszywo?

  • mohel_z_lelowa

    Oceniono 38 razy 38

    Wszędzie dodają do betonu miał granitowy ,ale ze w Polsce margiel wapienny ? ,to może on tańszy?

  • xsawer

    Oceniono 42 razy 34

    >>Józef Adam Zubelewicz z zarządu Erbudu. Bronił czeskiej firmy podwykonawczej DSH, której Erbud zlecił położenie pasa. <<

    -To się wreszcie zdecydujcie kto budował ten pas? Kto wziął pieniądze za ten szwindel, że nie ma winnego sabotażu?

  • leser.1

    Oceniono 30 razy 30

    Oj, Margiel, Margiel!
    Wstydź się!
    Ze w wapiennych wyprawach tynkarskich potrafisz strzelać, to wiemy, ale żeby na pasie startowym?

    Zawsze twierdziłem, że tylko piasek pomieszany z psim g.wnem jest właściwym materiałem do budowy dróg.
    Startowych też.

  • szum

    Oceniono 28 razy 22

    he, he naprawiają młoteczkami i miotłami. To dość tania metoda napraw betonu ale skuteczna

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje