Kto popsuł pas startowy? Czy winny jest margiel?

24.01.2013 07:00
Naprawa uszkodzonego pasa startowego w Modlinie

Naprawa uszkodzonego pasa startowego w Modlinie (Fot. Lotnisko Warszawa/Modlin)

Wykonawca pasa startowego w Modlinie - firma Erbud - twierdzi, że wykonała go dobrze, zgodnie z normami. Winowajcą ma być między innymi margiel - skała, która zmienia objętość pod wpływem temperatury. Chce też zbadać, czy pasa nie popsuły stosowane przez port środki chemiczne.
Lotnisko w Modlinie jest zamknięte od ponad miesiąca, bo na betonowym pasie startowym pojawiły się pęknięcia i ubytki.

- Wykluczamy błędy wykonawcze - stwierdził w środę Józef Adam Zubelewicz z zarządu Erbudu. Bronił czeskiej firmy podwykonawczej DSH, której Erbud zlecił położenie pasa. Przekonywał, że przed dopuszczeniem do użytkowania pasa badania wykazały, że beton spełnia wszelkie normy. Przyznał jednak, że jeszcze przed otwarciem lotniska, na wiosnę, pas był naprawiany, bo już wtedy pękał. Na konferencji często padało słowo "margiel". To skała osadowa, która jako kruszywo była jednym ze składników betonu w Modlinie. W czasie dużych zmian temperatury margiel zwiększa swoją objętość. To mogło być przyczyną pęknięć. - Użycie margla było jednak zgodne z polskimi normami - zapewniał prezes Zubelewicz.

Erbud sugeruje, że wykruszenia mogły spowodować niewłaściwe środki chemiczne stosowane przez lotnisko, na przykład te do odladzania samolotów czy czyszczenia pasa. Władze Modlina zapewniają, że używały wyłącznie certyfikowanych środków. Prezes Erbudu zapowiedział, że zleci własną analizę Instytutowi Techniki Budowlanej.

Czeski podwykonawca Erbudu wymieni zniszczoną nawierzchnię za pieniądze z ubezpieczenia. Koszt naprawy szacowany jest na 4-5 mln zł. Otwartą sprawą jest technologia naprawy progów pasa. Erbud proponuje, żeby zamiast betonu użyć tam tak zwanego asfaltobetonu. Wtedy po ułożeniu nowej warstwy nie trzeba by czekać blisko miesiąca na to, by nawierzchnia "dojrzała", i na naprawy wystarczyłoby 10 dni bez mrozu. Beton jest jednak stosowany na wielu lotniskach, bo jest mocniejszy.

Modlin już zażądał do Erbudu zapłaty blisko miliona złotych z powodu utraty przychodów od 22 do 31 grudnia. Jeżeli lotnisko będzie zamknięte do końca kwietnia, roszczenia portu sięgną 20 mln zł. Erbud nie chce płacić. Odszkodowań chcą także firmy współpracujące z portem. Na przykład linia lotnicza Wizz Air już zapowiedziała, że chce 11 mln zł. Port wszelkie roszczenia chce przerzucać na Erbud.

Awantura w sprawie odszkodowań po zamknięciu lotniska zapewne skończy się w sądzie.



Zobacz najnowsze wideo

Zobacz także
Komentarze (101)
Zaloguj się
  • aqo7

    Oceniono 1 raz 1

    ......................nie myślałem że ..........................dożyje tak prymitywnych czasów.......................

  • zenblue1

    Oceniono 2 razy 2

    Ten Margiel to pewnie z PiS-u

  • uzdek98

    Oceniono 3 razy 3

    panowie POdpowiem .. czy przypadkiem nie przejezdzal tam kiedys kaczynski w dopuszczalnej odleglosci
    razenia wzrokiem do 5 km ... i mozna tez POgrzebac w fakturach, moze jego brat POdpisal jakies zamowienie ... na srubki albo kombinezony ....

  • szach-mat0

    Oceniono 2 razy 2

    Margiel, kurzawka-te słowa aż za dobrze są znane budowniczym od robotnika do profesora. Jakim sposobem margiel znalazł się w mieszance betonowej i to jeszcze pod płytę lotniska. Tu w 100% winę ponosi wykonawca pasa i laboratorium, gdzie badano wytrzymałość i skład betonu. Może i inspektor nadzoru.

  • mteodor

    Oceniono 2 razy 2

    Jakoś w przypadku lotniska nie chce przejść ten numer z najtańszą ofertą. A przy autostradach tak dobrze się sprawdził.

  • ryszardponikierski

    Oceniono 4 razy 4

    Dawniej, każdy chłop na wsi wiedział, i bardzo tego przestrzegał, by w żwir, którego dodaje się do cementu, nie zawierał marglu, a dzisiaj proszę bardzo margiel do cementu i jest ekstra beton, tylko że on zawsze będzie się kruszył.
    Ci co dodają margiel do betonu według mnie nie mają pojęcia o budownictwie.

  • ryste

    Oceniono 4 razy 4

    Sprzedam nowoczesne młotki, mogą służyć do naprawy pasów. Przy dużych ilościach rabaty..

  • ergosumek

    Oceniono 4 razy 4

    Wszystkie kopalnie - kamieniołomy bazaltu (melafiru) na Dolnym Ślasku (Czarny Bór, Rybnica) oszołomstwo sprzedało Niemcom...
    Wiedząc, że zacofany kraj będzie potrzebował tłucznia na autostrady, lotniska, tory kolejowe itd...

    I teraz melafir jest drogi, a my budujemy pasy startowe i autostrady z margla i Bóg wie czego.
    Bo polska norma dopuszcza!
    Ale winnych nie ma.

  • johanek4e

    Oceniono 4 razy 4

    "Użycie margla było jednak zgodne z polskimi normami - zapewniał prezes Zubelewicz" - to zdanie dyskwalifikuje tego pana jako kogoś ,kto używa mózgu.Śladowe ilości margla mogły być ,ale w podsypce - w płycie nośnej lotniska to trywialna "bandyterka pseudooszczędnościowa" - woda jaką "zwiąże" margiel rozsadzi każdy beton, im bliżej powierzchni płyty, tym skuteczniej.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje