"Ekspertyza mało optymistyczna". Modlin wróci od maja?

Krzysztof Śmietana
22.01.2013 12:00
Naprawa uszkodzonego pasa startowego w Modlinie

Naprawa uszkodzonego pasa startowego w Modlinie (Fot. Lotnisko Warszawa/Modlin)

- Najwcześniej w czwartek zapadnie decyzja w sprawie Modlina - mówią w nadzorze budowlanym. Przyznają, że ostatnia ekspertyza w sprawie pasa jest "mało optymistyczna". A to najpewniej oznacza, że port będzie zamknięty jeszcze przez 3-4 miesiące.
Mija równo miesiąc od zamknięcia lotniska dla tanich linii w Modlinie, które uruchomiono w połowie lipca zeszłego roku. Nadzór budowlany uznał przed Bożym Narodzeniem, że obserwowane od dłuższego czasu wykruszenia betonowego pasa startowego mogłyby zagrażać bezpieczeństwu startów i lądowań. Wprawdzie dość szybko został on prowizorycznie załatany specjalnymi żywicami, ale jak dotąd nie ma zgody nadzoru budowlanego na otwarcie pasa. Okazało się, że w najnowszej ekspertyzie, którą przygotował Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, jest mnóstwo wątpliwości, czy pas startowy jest bezpieczny. - Ta ekspertyza jest mało optymistyczna. Istnieje podejrzenie, że w pasie będą nadal pojawiać się nowe odpryski - mówi Jaromir Grabowski, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego. Zaznacza jednak, że ostateczną odpowiedź na pytanie, czy można otwierać pas po prowizorycznej naprawie, da najwcześniej w czwartek. W środę przedstawiciele nadzoru chcą jeszcze zobaczyć pas.

Lotnisko czasowo nieczynne

Coraz bardziej realny jest scenariusz, że lotnisko będzie jeszcze kilka miesięcy zamknięte. - Pas może być otwarty ponownie w kwietniu lub w maju po generalnej naprawie nawierzchni pasa - przyznał w poniedziałek radnym z sejmiku Mazowsza szef lotniska w Modlinie Piotr Okienczyc. Samorząd województwa jest jednym z głównym udziałowców portu, który na jego przebudowę przeznaczył ok. 100 mln zł. Władze lotniska przyznały, że konieczna jest wymiana nawierzchni betonowych progów pasa. W grę wchodzi frezowanie górnej warstwy o grubości od 15 do 26 centymetrów. Na układanie nowego betonu trzeba jednak poczekać, aż przyjdzie lepsza pogoda. Można to robić tylko przy dodatnich temperaturach. Układanie nawierzchni potrwa kilka tygodni.

Pas w ramach gwarancji ma naprawić jego wykonawca, firma Erbud. Port każdego dnia notuje jednak straty rzędu 150-180 tys. zł. Dotychczas utracone przychody to ok. 5 mln zł. Lotnisko twierdzi, że będzie żądać zwrotu tych kwot od wykonawcy. Jak dotąd chce od firmy blisko milion złotych za straty w grudniu. Podobne roszczenia mają firmy współpracujące z lotniskiem, np. bary czy przewoźnik autobusowy. Być może mają one jakieś szanse na odszkodowanie. W gorszej sytuacji są dziesiątki przedsiębiorców, którzy rozpoczęli działalność wokół lotniska, np. właściciele parkingów. Według władz lotniska ci, którzy nie mają umów z portem, działają na własne ryzyko.

Tanie linie na drogim lotnisku

Narzekają także przewoźnicy - Ryanair i Wizz Air, którzy latali z Modlina. Wszystkie rejsy przenieśli na lotnisko Okęcie (Wizz Air do 8 lutego, Ryanair do 5 lutego), które żąda znacznie wyższych opłat lotniskowych. Wizz Air już ogłosił, że będzie żądać z tego tytułu odszkodowania od portu.

Opozycja w sejmiku Mazowsza żąda dymisji marszałka województwa Adama Struzika (PSL) i władz lotniska. Radni SLD zażądali powołania komisji śledczej, która zajęłaby się wszelkimi problemami Modlina - nie tylko z pasem, ale także brakiem systemu ILS, bez którego port w czasie mgieł był notorycznie paraliżowany. Radni koalicji PSL - PO nie zgodzili się jednak na taką komisję. Marszałek Adam Struzik nie czuje się winny problemów lotniska. - To nie ja mieszałem ten beton - stwierdził.

Tagi:

Zobacz także
Komentarze (16)
Zaloguj się
  • analecta

    Oceniono 23 razy 21

    Pan Struzik to może i nie mieszał tego betonu, ale on, rząd i cała administracja pozwala na takie praktyki. I to oni są winni dopuszczenia takich działań, czyli de facto konsekwencji też.

  • m-kow

    Oceniono 19 razy 17

    To nie ma znaczenia bo żadnych winnych nie będzie, no może pan Zdzichu co stał przy betoniarce.
    Cała historia Modlina zapisze się złotymi literami w polskiej księdze "nicsięniestalizmu"

  • tot14

    Oceniono 11 razy 9

    Jak zwykle odwalili fuszerkę! Czy ktoś za to odpowie? Czy jak zwykle odpowiedzialność została rozmyta i w zwiazku z tym jakiegoś urzędnika za niedopilnowanie obowiązków NIE zwolnią, a przesunął na inne stanowisko. HE HE

  • buraczyk

    Oceniono 11 razy 9

    Większość ludzi na forach o tym temacie wypowiadała się że tego nie da się naprawić. Mam pytanie po co było to rżniecie głupa przez wszelakiej maści ekspertów od łatania dziur . A pas to trzeba zerwać w całości i zrobić z materiałów odpowiedniej jakości bo jak podbudowa będzie kiepskiej jakości to przy obciążeniach wielkości kilkuset ton wierzchnia warstwa i tak popęka.

  • pajrat

    Oceniono 7 razy 7

    old.modlinairport.pl/images/upload/Informacja%20o%20protescie%20na%20wybor%20oferty.pdf

  • hrkukus

    Oceniono 12 razy 6

    Żeby jakieś inne, obce, dyktowały nam, jaki robić i lać beton.
    Mówiąc serio, takie rzeczy się zdarzają. Tylko dlaczego u nas stale? Łańcuch jest tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo, może zaczniemy przegląd od Pana Struzika. Ale podobno widziano, jak ktoś z czerwoną gwiazdą na czapce, owinięty korą brzozową, polewał pas nitrogliceryną, nie ma co rozmyślać - zróbmy marsz z pochodniami. Może powstanie styczniowe?

  • rada24online

    Oceniono 6 razy 6

    co lepsze? frezować czy zedrzeć całą warstwę? czy jest na sali jakiś inżynier?

  • waciak1973

    Oceniono 5 razy 5

    Na jakiej podstawie nadzór budowlany dopuścił ten pas do użytkowania? Czy polegał tylko i wyłącznie na dokumentacji papierowej i oświadczeniach wykonawcy czy też pobrał próbki nawierzchni jak to ma miejsce przy kontrolowaniu i oddaniu do użytku nowych dróg?

    Pomóż koledze tnij.org/t3mt

  • sks-uj-new

    Oceniono 1 raz 1

    Tak dziala w praktyce nowy podatek nalozony przez PO na Polakow. Tzw. podatek korupcyjny!!!!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje