Płatny przejazd Trasą Toruńską dla miejskich autobusów

11.01.2013 08:00
Autobusy na Trasie Toruńskiej w Warszawie

Autobusy na Trasie Toruńskiej w Warszawie (Fot. Adam Stępień / Agencja Gazeta)

Trasa Toruńska od soboty będzie drogą ekspresową, a kursujące nią autobusy miejskie zapłacą tzw. e-myto, jak wszystkie ciężkie pojazdy. Oznacza to spory wzrost kosztów, które w efekcie poniosą pasażerowie. Ministerstwo Transportu nie zgodziło się jednak na zwolnienie komunikacji publicznej z opłat.
E-myto, czyli elektroniczny system poboru opłat viaTOLL, działa od półtora roku i obejmuje kolejne odcinki dróg krajowych: autostrad, ekspresówek i niektórych dwupasmówek. Płacić muszą kierowcy wszystkich pojazdów powyżej 3,5 tony, także autobusów.

System automatycznie pobiera opłaty, kiedy pojazd wyposażony w specjalne urządzenie, tzw. ViaBox, przejedzie pod bramką. Od soboty płacić trzeba będzie także na siedmiokilometrowym odcinku Trasy Toruńskiej od ul. Modlińskiej do Marek, który po przebudowie zyskał właśnie rangę drogi ekspresowej.

To spory problem dla miejskich przewoźników autobusowych. Do tej pory musieli płacić jedynie na krótkich odcinkach poza miastem, np. wylotówce na Kraków i Katowice w Raszynie, gdzie niezbyt często jeżdżą autobusy podmiejskie. Teraz e-myto wprowadzane jest wewnątrz miasta, gdzie kursuje bardzo dużo autobusów. Na najbardziej zatłoczonym odcinku Trasy Toruńskiej - od Modlińskiej do Wysockiego na Bródnie - jest aż kilkanaście linii. - Dotychczas urządzenia współpracujące z systemem viaTOLL były w 95 autobusach. W związku z wprowadzeniem opłat na Trasie Toruńskiej, musieliśmy je zainstalować w następnych 118 - wylicza Adam Stawicki, rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych.

Ten przewoźnik na opłaty viaTOLL przeznaczał do tej pory rocznie ok. 156 tys. zł. W MZA nie wiedzą jeszcze, ile trzeba będzie płacić na Trasie Toruńskiej. Liczą się jednak z tym, że dotychczasowa kwota może wzrosnąć kilkakrotnie.

Na e-myto bardzo narzeka prywatny przewoźnik - ITS Michalczewski, który na zlecenie ratusza obsługuje część linii w północnej Warszawie i niedaleko Trasy Toruńskiej ma zajezdnię. Firma szacuje, że na dodatkowe opłaty wyda rocznie niecałe 100 tys. zł. Paweł Kaim, dyrektor ds. przewozów w ITS Michalczewski nie wyklucza, że spółka będzie domagać się od Zarządu Transportu Miejskiego zwrotu tych pieniędzy.

Wzrost opłat wymusi cięcia kursów?

Płatnych odcinków dróg w Warszawie będzie przybywać. Za przejazd autobusów trzeba będzie słono płacić, gdy za niecałe trzy lata drogą ekspresową stanie się most Grota i odcinek Trasy AK do Powązkowskiej. Tam także kursuje mnóstwo linii. Niewykluczone, że wówczas wzrost opłat wymusi cięcia kursów.

Opłaty za przejazdy po drogach krajowych dla komunikacji publicznej od dłuższego czasu budzą kontrowersje. Dla samorządowych przewoźników z Wejherowa czy z Kórnika e-myto jest takim obciążeniem, że grożą podwyżką cen biletów. Warszawskie MZA już półtora roku temu apelowały, by komunikację miejską zwolnić z tych opłat. Walczyła o to także Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej. - Tłumaczyliśmy Ministerstwu Transportu, że te dodatkowe opłaty w efekcie będą musieli ponieść pasażerowie. Uznano jednak, że nie można robić wyjątków dla autobusów - mówi Adam Karolak, szef IGKM.

- Zwolnienie autobusów komunikacji miejskiej z tych opłat może być niezgodne z przepisami unijnymi, bo uznane byłoby za niedopuszczalną pomoc publiczną. Tak wynika z analizy, którą przeprowadził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - twierdzi Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu. I dodaje, że założeniem e-myta jest objęcie nim wszystkich cięższych pojazdów, które bardziej niszczą drogi.

W IGKM zamierzają jednak walczyć dalej. Będą się starać, by do cennika e-myta wprowadzić niższą stawkę dla miejskich autobusów.

Tagi:

Zobacz także
Komentarze (24)
Zaloguj się
  • reductio_ad_absurdum

    Oceniono 43 razy 39

    To jest jakieś nieporozumienie. Jak zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej, która jest pro-ekologiczna?
    Niedługo normalnego zjadacza chleba nie będzie stać na komunikację miejską, a bogaty i tak będzie jeździć samochodem. Chyba bezdomni tylko nadal będą jeździć, bo im mandat nie jest straszny.

    Przy okazji - to już wiem dlaczego wypożyczalnie rowerów pojawiły się w Warszawie...

  • krzysztof5426

    Oceniono 29 razy 27

    Panie Ministrze finansów RP !
    Czy nie uważa Pan, że Pana pracownicy stworzyli burdel w przepisach, lub ktoś w Pana resorcie bierze łapówki !

  • nazimno

    Oceniono 17 razy 15

    Cytuje:
    **************************
    - Zwolnienie autobusów komunikacji miejskiej z tych opłat może być niezgodne z przepisami unijnymi, bo uznane byłoby za niedopuszczalną pomoc publiczną. Tak wynika z analizy, którą przeprowadził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - twierdzi Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu. I dodaje, że założeniem e-myta jest objęcie nim wszystkich cięższych pojazdów, które bardziej niszczą drogi.
    *********************

    Prosze zacytowac te "przepisy" i wypunktowac, gdzie one tak wlasnie brzmia.
    To bardzo ciekawe bedzie, zapewniam.

  • gregory433

    Oceniono 13 razy 13

    Płacimy duże podatki w paliwie na drogi i mamy jeszcze płacić kolejną kasę za korzystanie z tych dróg,przecież to czyste złodziejstwo.

  • bed-e45

    Oceniono 12 razy 10

    Dojenie. Dojenie. Dojenie.
    Metodą drobnych kroczków.
    Tu myto tam radary, gdzie indziej VAT lub inny podatek.
    Rozdrobnione grupy baranów do strzyżenia nie zbiorą się do protestu,
    bo nie czują wspólnego interesu.

    BY ŻYŁO SIĘ LEPIEJ.

    KOMU?

  • gosc577

    Oceniono 13 razy 9

    Brawo PO! Brawo rząd Tuska! Golić baranów! Jeszcze wytrzymują - więc golić! Do krwi i do bólu golić! Musimy przecież mieć na premie i nagrody dla SIEBIE!!!

  • potp

    Oceniono 9 razy 9

    Przecież i tak samorząd finansuje komunikację publiczną, wpływu z biletów to ok 1/3 budżetu, więc za niedopuszczalną pomoc publiczną UE może uznać wzrost udziału samorządu z 3/4 na 3/4?

  • jan.go

    Oceniono 8 razy 8

    Pierwsze koty za płoty.Jak już poćwiczą na tej jednej płatnej ulicy to może nie doznają szoku gdy już wszystkie będą płatne nawet dla samochodów osobowych i dla karetek .

  • wojtusz

    Oceniono 8 razy 6

    D E B I L E ! ! !

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje