Dziś zaczynają naprawiać pas na lotnisku w Modlinie

27.12.2012 07:00
Specjalne ciężarówki ze szczotkami jadą parami, czyszcząc powierzchnię drogi startowej

Specjalne ciężarówki ze szczotkami jadą parami, czyszcząc powierzchnię drogi startowej (Fot. Lotnisko Warszawa/Modlin)

Wykonawca uszkodzonego pasa startowego deklaruje, że do 3 stycznia naprawi jedną z uszkodzonych końcówek pasa. Czy wtedy będzie można port otworzyć - zdecydują specjaliści. Do tego momentu samoloty nadal będą odlatywać z Okęcia.
Lotnisko zostało zamknięte dla samolotów pasażerskich 22 grudnia po tym, jak na betonowych 500-metrowych końcówkach pasa stwierdzono wykruszenia. Ubytki mogły zagrażać bezpieczeństwu startów i lądowań. Dlatego dostępna jest teraz tylko półtorakilometrowa asfaltowa część pasa. Ale mogą na niej lądować niewielkie samoloty, w Modlinie ostatnio rzadko widywane.

>>> Remont lotniska Modlin może kosztować 20 mln [WIDEO]

W Wigilię odbyło się spotkanie władz lotniska z przedstawicielami firmy Erbud - głównego wykonawcy remontu pasa - i jego podwykonawcami, na którym ustalano dalszy plan działań. Zdecydowano, że najpierw trzeba się skupić na szybkiej naprawie jednej 500-metrowej końcówki, czyli tzw. progu pasa.

Dziś rano wchodzi tam blisko setka robotników (dziewięć zespołów po 10 osób). Będą musieli najpierw oczyścić i wysuszyć wykruszone miejsca. Potem ubytki będą wypełniane specjalnymi żywicami. - To materiał używany na wielu lotniskach. Posiada wszelkie wymagane certyfikaty - mówi Edyta Mikołajczyk, doradca władz lotniska. Wykonawca zadeklarował, że jeśli pogoda pozwoli, pierwszą końcówkę pasa naprawi do 3 stycznia. Przez najbliższy tydzień temperatura będzie lekko na plusie, co powinno sprzyjać pracom. Jednocześnie ma jednak padać niewielki deszcz, co z kolei utrudni roboty.

Władze lotniska chciałyby 4 stycznia zgłaszać pierwszy próg pasa po naprawie do odbiorów. Dostępna będzie wówczas dwukilometrowa droga startowa, co wystarczy boeingom 737 i airbusom A320. To jednak Urząd Lotnictwa Cywilnego i nadzór budowlany będą decydować, czy lotnisko można ponownie otworzyć. W kolejnym etapie będzie remontowana druga, betonowa końcówka pasa.

>>> Jest zgoda na kolej do Modlina. Ale tory będą za płotem

Na razie przewoźnicy przenieśli wszystkie swoje rejsy na lotnisko Okęcie. Węgierski Wizz Air przekierował tam loty już wcześniej ze względu na częste mgły, które paraliżowały lotnisko w Modlinie w ostatnim czasie. Z Lotniska Chopina będzie latał przynajmniej do 6 stycznia.

Ryanair informuje zaś, że wszystkie loty przeniósł na Okęcie do 8 stycznia. Pasażerowie mają od razu jechać na to lotnisko. Już niemal wszyscy zresztą tak robią. - W Wigilię w Modlinie zjawiło się tylko dwóch podróżnych. Ryanair takim osobom zapewnia przejazd na Okęcie - mówi Edyta Mikołajczyk.

Dla pasażerów lądowanie na Okęciu może być wygodniejsze, ale dla przewoźników to problem, bo opłaty lotniskowe są tam blisko dwa razy wyższe. Można się spodziewać, że linie lotnicze będą żądały od portu w Modlinie zwrotu tych kosztów. Władze lotniska zapowiadały, że wszelkie roszczenia będą przerzucać na firmę Erbud, która za 107 mln zł przebudowywała pas. Lotnisko dla tanich linii w Modlinie działa od połowy lipca. Wcześniej tamtejszy pas wykorzystywany był przez wojsko.

Zobacz także
Komentarze (28)
Zaloguj się
  • ja_wiem_najlepiej

    Oceniono 24 razy 24

    Dowcip roku: przyczyną uszkodzeń byl mróz! Dobrze, że nie samoloty.

  • prolemur

    Oceniono 20 razy 20

    do 3 stycznia naprawią istniejące dziury i od tej pory będzie zajebiście, bo w dalszej części zimy następne dziury już się na spartolonym betonie pojawiać nie będą

  • srull

    Oceniono 25 razy 19

    30 mln. Polaków nie śpi po nocach, nie dojada i śledzi remont z zapartym tchem!;-)

  • niestetyzajetekonto

    Oceniono 12 razy 12

    I oni mają zamiar tak się pi3rdolić z tą prowizorką po każdych mrozach i innych "klęskach" pogodowych ?

  • pro-contra

    Oceniono 12 razy 12

    He, he, partacze.
    W miejscach najsilnieszych nacisków lądujących samolotów oni kładą asfalt. I to zimą, na nasączone wodą podłoże!
    Ciekawe w jaki sposób unikną powstania nieplanowanych progów dyletacyjnych na łączeniach starej powłoki z nową.
    O koleinach, które powstaną w gorące dni nie wspomnę.

    PS: Czy przy okazji zainstalują system ILS? Bo jak nie, to i tak cała robota na nic.

  • osmanthus

    Oceniono 9 razy 9

    Ktos tu najwyrazniej rżnie głupa.

    Dziurawy Modlin - artykul z maja 2012:
    www.rp.pl/artykul/884764.html
    Oraz wiele mowiace zdjecie:
    www.rp.pl/galeria/24,1,884764.html

  • r0b0l

    Oceniono 6 razy 6

    łatanie na zimno i mokro, idealnie będzie się kruszyć za pół roku.

    Na szczęście nie skończy się żadną spektakularną katastrofą bo przewoźnicy nie wrocą na to lądowisko bagienne.
    I jaka oszczędność: linii kolejowej nie będzie trzeba budować ;)))))))))))))))))))))))))

    Co to ogóle ten Modlin miał znaczyć, czykolejny pomnik kacyka partyjnego???
    Juz większy sens miał peron imienia świętego Edgara Krótkorękiego

  • izolda11

    Oceniono 5 razy 5

    "naprawa" pasa?
    Tych kilku syfiarzy kręcących się po płycie nazywacie naprawą?
    CAŁY pas jest do wymiany głupki jedne.

  • naz_niepoprawna

    Oceniono 5 razy 5

    Kraj naprawianiem fuszerki stoi. Przychodzą jedni - spieprzą, przychodzą następni - naprawiają i pieprzą i tak w kółeczko.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje