Lotnisko w Modlinie ma poważną wadę. Będzie fala pozwów

Krzysztof Śmietana
24.12.2012 01:00
Tak w niedzielę wyglądała tablica odlotów lotniska w Modlinie

Tak w niedzielę wyglądała tablica odlotów lotniska w Modlinie (fot. Krzysztof Śmietana)

Lotnisko w podwarszawskim Modlinie zamknięte dla dużych samolotów ledwie po pięciu miesiącach od otwarcia - kruszy się źle zbudowany pas startowy. Naprawa potrwa przynajmniej kilka tygodni. Szykuje się fala roszczeń wobec portu i wykonawcy
Od sobotniego popołudnia lotnisko dla tanich linii w Modlinie nie przyjmuje pasażerskich boeingów i airbusów. Betonowe końcówki pasa startowego (łącznie to 1000 metrów) zostały zamknięte przez nadzór budowlany. Czynna jest jedynie środkowa, asfaltowa część o długości 1,5 km, a to wystarczy tylko dla awionetek.

- Podczas kontroli stwierdziliśmy zły stan pasa. Są w nim wykruszenia, które uniemożliwiają jego użytkowanie - mówi nam mazowiecki inspektor nadzoru budowlanego Jaromir Grabowski.

A Katarzyna Krasnodębska, rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego dodaje, że kruszący się beton może być bardzo niebezpieczny: - Silnik samolotu wciąga wszystko do środka niczym odkurzacz. Skutki tego mogłyby być katastrofalne.

Zamknięcie pasa to ogromne problemy dla podróżnych. W sobotę dziesiątki wściekłych pasażerów czekały w terminalu na autobusy, które miały ich przewieźć na Okęcie, gdzie przekierowano loty. Samoloty wystartowały stamtąd ze sporym opóźnieniem. Jeszcze w niedzielę do Modlina przyjeżdżało wiele osób nieświadomych problemów z pasem. - Mam lecieć do domu do Frankfurtu na święta. Nikt mnie nie poinformował, że lotnisko nie działa - narzekał Georg Zawadzki. Część pasażerów lotów przekierowanych na Okęcie było zadowolonych, że ląduje w porcie blisko centrum Warszawy. Tyle, że wielu innych podróżnych zostawiło samochody na parkingach wokół Modlina i musiało czekać, że przewoźnik podstawi autobus.

Nadzór budowlany przyznaje, że pewne wątpliwości wobec pasa miał już w lipcu, gdy otwierano lotnisko. - Wydaliśmy wtedy warunkowe pozwolenie na użytkowanie drogi startowej. Zaleciliśmy też działania naprawcze i ciągły monitoring pasa - zaznacza.

Pęknięcia na pasie zauważono już poprzedniej zimy, kiedy lotnisko jeszcze nie działało. Władze portu twierdzą jednak, że je załatano. Ostatnie wykruszenia miał spowodować duży spadek temperatury. - Wyszły błędy w wykonaniu pasa - stwierdził wczoraj na konferencji prasowej prezes portu w Modlinie Piotr Okienczyc.

I winą obciążył wykonawcę prac - to firma Erbud, która dziś ma zacząć naprawę. Nie potrafił jednak powiedzieć, jak długo może potrwać. Spodziewa się, że port będzie zamknięty dla pasażerskich samolotów przynajmniej do początku przyszłego roku. W mazowieckim nadzorze budowlanym powiedziano nam jednak, że w pierwszych dniach stycznia zostanie dopiero wydana decyzja z zaleceniami dotyczącymi naprawy pasa i warunkami, które lotnisko musi spełnić, by wznowić loty. Od tego momentu roboty mogą jeszcze potrwać przynajmniej kilka, kilkanaście dni.

Prof. Dariusz Sybilski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów potwierdził "Gazecie", że wykruszenia pasa to ewidentny błąd wykonawcy. - A dokładnie - to kwestia źle wyprodukowanego betonu. Dobra nawierzchnia powinna wytrzymać o wiele niższe temperatury. Na przykładzie Modlina po raz kolejny wychodzi problem wybierania w przetargach kryterium najniższej ceny. I to się mści - podkreśla. - Skuteczna naprawa pasa musi trochę potrwać. Są wprawdzie technologie, które można stosować zimą, ale bardzo kosztowne.

Z lotniska w Modlinie korzystają tanie linie Ryanair i Wizz Air, które łącznie oferuje blisko 30 lotów dziennie. Ta pierwsza poinformowała podróżnych, że do 27 grudnia przenosi wszystkie rejsy na Lotnisko Chopina. Będzie też stamtąd zapewne latać także później. Jednak Ryanair zawsze narzekał na bardzo wysokie opłaty lotniskowe na Okęciu i nie wiadomo, jak długo tam wytrzyma.

Wizz Air jeszcze przez aferą z pasem startowym ogłosił, że loty na czas świąteczno-noworoczny - od 18 grudnia do 6 stycznia - przenosi na Okęcie. Miał dość odwoływania i przekierowania lotów z powodu częstych mgieł w Modlinie. Wizz Air był wściekły, że lotnisko wciąż nie ma systemu ILS, który wspomaga lądowanie w czasie gorszej widzialności. Przewoźnik twierdził, że port obiecał uruchomić go od października tego roku, lotnisko odpowiadało, że w kontraktach nic takiego nie zapisano, a ILS zacznie działać wiosną. Mimo to Wizz Air zażądał od władz portu, by pokryły jego straty spowodowane brakiem system ILS, które wycenił na 8 mln zł.

Teraz, po zamknięcia pasa startowego w Modlinie, można spodziewać się o wiele większej fali roszczeń. Przewoźnicy zażądają zapewne od portu pokrycia kosztów wyższych opłat lotniskowych na Okęciu i dowozu tam podróżnych autokarami. Straty będą miały także punkty handlowe w terminalu oraz przewoźnik autobusowy do lotniska. Sam port w Modlinie już wycenia utracone zyski spowodowane brakiem wpływów z opłat lotniskowych na ok. 180 tys. zł dziennie. Piotr Okienczyc zapowiada, że te wszystkie roszczenia będą skierowane do firmy Erbud. - Ktoś rozpoczął ten łańcuszek i ktoś musi za to zapłacić - skwitował.

Nie wiadomo na razie, czy jakieś konsekwencje wobec dyrekcji portu zamierza wyciągnąć największy udziałowiec w Modlinie - samorząd Mazowsza, który na przebudowę dawnego lotniska wojskowego wyłożył większość z ponad 300 mln zł. Z tego najwięcej - aż 107 mln zł - kosztował właśnie generalny remont pasa.

Lotnisko od połowy lipca obsłużyło prawie 900 tys. podróżnych. W statystykach frekwencji zajmuje piąte miejsce po portach w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Katowicach.



Tagi:

Zobacz także
Komentarze (73)
Zaloguj się
  • fjan

    Oceniono 87 razy 77

    Jak Polacy wybuduja elektrowanie atomowa to dopiero bedzie jazda. Albo dach ktos ukradnie, albo posadzka sie zarwie albo reaktor zaraz wybuchnie.

  • oglaszam_wszem_i_wobec

    Oceniono 49 razy 45

    Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2012

    - Poseł

    Pani Marszałkini! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Przeglądam ustawę budżetową, uzasadnienie, tom I, str. 68.

    Mamy tu wyliczone wydatki budżetu państwa według działów, są tu takie pierdółki, 90 mln edukacja, opieka wychowawcza, administracja nauki, jest tego sporo. Jest taka jedna pozycja: różne rozliczenia – 86 mld.

    (Głos z sali: Milionów.)

    Nie, miliardów. 1/4 budżetu to są różne rozliczenia. Mam prośbę, żeby nam ułatwić życie. Ja wziąłem budżet i zacząłem szukać, co w tej pozycji, w dziale 758 się mieści. Mieszczą się tam rezerwy.

    Uprośćmy i zróbmy tak: 86 mld – różne rozliczenia, 80 mld – różne wyliczenia, 80 mld – różne życzenia i 82 mld – różne różności.

    (Dzwonek)

    (Wesołość na sali)

    To będzie to samo. Nie wiem, co powiem, gdy moi wyborcy będą mnie prosić, abym to wyjaśnił, ale może pan minister by nam to wyjaśnił i trochę rozbił ten dział 758, w którym są różne rozliczenia, bo to jest 1/4 wydatków. My chcielibyśmy mieć to jednak bardziej uszczegółowione. Dziękuję.

    (Oklaski)

    sejmometr.pl/sejm_wystapienia/1144

  • 1997linda

    Oceniono 50 razy 42

    Porada dla firmy ERBUD; Ratowac co tylko mozna, oglosic BANKRUCTWO........Nie naprawiac, jest zima, minusowe temperatury, beton tego nie lubi.............

  • spam_box

    Oceniono 40 razy 36

    Nie znam się, ale zapytam: ten pas miał być gotowy na ełro czy miał być zrobiony dobrze?

  • tylkojo

    Oceniono 42 razy 36

    "I winą obciążył wykonawce prac " A ja sie k... pytam gdzie odpowiedzialność inspektora nadzoru budowlanego, i ile wziął za podpisaanie protokołu technicznego odbioru. "Są wprawdzie technologie, które można stosować zimą, ale bardzo kosztowne." Mój szwagier powiada: ja jestem zbyt biedny, by kupować byle co za niewielkie pieniądze.
    Ciekawy jestem ile będzie teraz kosztować ta tańsza technologia?.

  • xsawer

    Oceniono 31 razy 25

    Wiecie jaki byłby finał tego wydarzenia gdyby żył nasz Wielki Rodak Feliks Dzierżyński?

  • nie.mam.20

    Oceniono 55 razy 25

    proponuje nazwac lotnisko modlinskie i. L. Kaczynskiego, sprowadzil wrak i w ten sposob bedziemy miec muzeum przynoszace czysty zysk.

  • m33h0w

    Oceniono 51 razy 17

    Lotnisko po 5 miesiącach w rozsypce, stadion z dachem nie do użytku podczas deszczu, mający zarabiać a generujący straty, itp - takie cuda to tylko w tuskolandzie.

  • ccc-bbb

    Oceniono 32 razy 14

    POlska w budowie! .... permanentnej budowie :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje