WizzAir wściekły na Modlin. Chce wrócić na Okęcie

30.11.2012 07:00
Samolot WizzAir

Samolot WizzAir (fot. Katarzyna Majewska)

Tanie linie liczą straty z powodu mgieł w Modlinie i konieczności przekierowywania lotów. WizzAir żąda, by pokrył je port. I nie wyklucza powrotu z częścią rejsów na Lotnisko Chopina
Oddany w lipcu port w Modlinie całą jesień działa z komplikacjami. Co kilka dni mgły uziemiają samoloty. To spore utrudnienie dla podróżnych. Loty są odwoływane albo kierowane na inne lotniska, głównie na Okęcie. Narzekają także przewoźnicy, bo ponoszą duże dodatkowe koszty. Po pierwsze - na Okęciu uiszczają znacznie wyższe opłaty lotniskowe. Po drugie - muszą zapłacić za dowóz pasażerów autokarami do innego portu i ewentualnie za wyżywienie czy nocleg.

W Modlinie można by lądować w gorszych warunkach, gdyby był tam zamontowany system ILS. Jego brak ostro skrytykował właśnie WizzAir, który zapowiedział zdecydowane kroki. - Wcześniej lotnisko obiecywało nam, że system ILS będzie działał w październiku. Szacujemy, że przez jego brak w sezonie zimowym poniesiemy aż 8 mln zł dodatkowych kosztów. Żądamy, by to lotnisko w Modlinie pokryło te straty - mówi Daniel de Carvalho, dyrektor ds. komunikacji linii WizzAir.

Dodaje, że linie nie wykluczają częściowego powrotu na Lotnisko Chopina, z którego wyniosły się latem. - Prowadzimy rozmowy na ten temat. Jeżeli w Modlinie nie zostanie uruchomiony szybko ILS, możliwe jest, że zimą przeniesiemy na Lotnisko Chopina niektóre rejsy - mówi.

W Modlinie przyznają, że system ILS zacznie działać najwcześniej na wiosnę. - Liczyliśmy, że uda się go uruchomić wcześniej, ale to trwa. Nie wystarczy kupić odpowiednie urządzenia, trzeba spełnić mnóstwo żmudnych procedur. Niektóre z nich, np. przyznanie częstotliwości fal radiowych, trzeba uzgadniać na szczeblu międzynarodowym - mówi Piotr Okienczyc, szef lotniska w Modlinie.

Nie chce odpowiedzieć, czy port zgodzi się pokrywać dodatkowe koszty, które ponosi WizzAir. - Rozmawiamy z nimi na ten temat. Zależy nam na dobrych relacjach z klientami i liczymy, że przewoźnik nie będzie likwidował żadnych lotów z Modlina - mówi dyplomatycznie. Zaznacza, że podobnych roszczeń nie wysuwa drugi tani przewoźnik, czyli irlandzki Ryanair.

Modlin zapłaci za system ILS 3,5 mln zł. Wiosną zacznie działać według najniższej, I kategorii, gdy widzialność pozioma wynosi przynajmniej 550 metrów. Dopiero po kilku miesiącach testów jego kategoria będzie mogła być podwyższona do drugiej, gdy widzialność pozioma to 300-400 metrów, a pilot widzi pas z wysokości 30 metrów. - Takie parametry ILS powinien osiągnąć przed następną jesienią i wtedy zła pogoda nie będzie już tak paraliżować ruchu na lotnisku - zapewnia Okienczyc.



Zobacz także
Komentarze (46)
Zaloguj się
  • michalkell

    Oceniono 138 razy 128

    Modlin leży w miejscu, w którym Narew łączy się z Wisłą, więc na tych terenach mgły nie powinny być dla nikogo czymś nadzwyczajnym. Dziwnym jest tylko to, że ktoś podjął decyzję o budowaniu w tym miejscu lotniska.

  • oglaszam_wszem_i_wobec

    Oceniono 75 razy 71

    nic dziwnego że Wizzair wraca na Okęcie , skoro tam można lądować we mgle bo mają system ILS którego w Modlinie nie ma , trzeba być niezłym myślicielem żeby wybudować ślepe lotnisko w 21 wieku i się dziwić że nikt nie chce lądować przy pomocy kompasu , gdy samoloty naszpikowane elektroniką .

  • guantanamo_all_inclusive

    Oceniono 49 razy 49

    Zlewisko Wisły i Bugo-Narwii , tam w kółko Macieju będa mgły. dodatkowo mnóstwo starorzeczy i bagienek. Bez ILS III kategorii ani rusz.

  • boskee

    Oceniono 88 razy 42

    Trzeba powolac komisje do zbadania powodow odmowy ladowania we mgle. Przeciez polscy piloci wojskowi udowodnili, ze jest to bardzo bezpieczna procedura!

  • mr_gm

    Oceniono 37 razy 35

    Polska szkoła myślenia zbudować lotnisko, a ILS zrobi sie jak sie uda, to tak jak zbudować autobus, a siedzenia się dołoży za pół roku.

  • jano53

    Oceniono 37 razy 23

    Trzeba naprawdę być kimś wybitnym aby główne nasze lotnisko wybudować na terenie na którym przez 300 dni w roku jest mgła.

  • oglaszam_wszem_i_wobec

    Oceniono 24 razy 22

    www.rynekinfrastruktury.pl/artykul/55/1/wizz-air-sprawa-z-ils-na-ostrzu-noza.html
    "- To jest godne pożałowania, że lotnisko w Modlinie i Pansa dopuścili do tak znaczących opóźnień instalacji i kalibracji instrumentów systemu nawigacji, niezbędnych do lądowania przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych w Modlinie. Modlin musi wziąć odpowiedzialność za wszystkie koszty poniesione z powodu utrudnień, na które pasażerowie narażeni byli od początku października, ponieważ właśnie do tego czasu lotnisko zobowiązało się do ukończenia instalacji systemu ILS. Wizz Air zawsze jest zainteresowany obniżaniem kosztów lotniskowych, aby móc oferować swoim klientom niskie ceny i jednocześnie doskonałą obsługę, tak jak to miało miejsce do tej pory. Jednak przez niedopuszczalne warunki operacji lotniczych panujące w Modlinie w sezonie zimowym sprawiły, że jest to obecnie najdroższe lotnisko - stwerdził Daniel de Carvalho, Corporate Communications Manager w Wizz Air.

    Wizz Air będzie fakturować Lotnisko w Modlinie za dodatkowe koszty. Wzywa też zarząd lotniska i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej do dokończenia instalacji systemu ILS, tak jak obiecywano w październiku 2012."

    ==

    i tyle w temacie rzetelności dziennikarskiej

  • pantalonik666

    Oceniono 19 razy 19

    A zanim pojawiły się problemy nikt o tym nie pomyślał?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje