Po awarii w tunelu: "Nie wykluczałbym rozbiórki"

25.10.2012 09:45
Do 15 grudnia tunel Wisłostrady ma być zabezpieczony i nie trzeba tu nic rozbierać - zapewnia ratusz. - A ja bym tego nie wykluczał - mówi dr Stanisław Łukasik z Instytutu Techniki Budowlanej, jeden z ekspertów wynajętych przez miasto po awarii na budowie metra
W czwartek prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz weszła do tunelu Wisłostrady. Dziennikarze po raz pierwszy mieli okazję zobaczyć, jak wygląda jego zabezpieczanie.

Konstrukcja była poważnie zagrożona, gdy w połowie sierpnia wyciekło spod niej aż 6,5 tys. m sześc. gruntu. Stało się to podczas drążenia podziemnego łącznika między dwiema częściami stacji metra Powiśle. Część tunelu Wisłostrady utraciła naturalne podparcie i była groźba, że się zawali. Na szczęście zakleszczyła się w ścianach szczelinowych wbitych głęboko w grunt. Jeden z segmentów tunelu obniżył się jednak o ok. 5 cm. Wielki lej pod jezdną udało się już wypełnić specjalną mieszanką. Teraz trwa kolejny etap prac - wstrzykiwanie następnej mieszanki, która ma odpowiednio zabezpieczyć grunt pod tunelem.

Obserwowaliśmy, jak przez dziury w jezdni Wisłostrady maszyny pompują substancję na głębokość kilkunastu metrów. - Prace zabezpieczeniowe mają się zakończyć 15 grudnia. Potem konieczna będzie procedura dopuszczenia do ruchu - mówi prezes Metra Jerzy Lejk. Czyli m.in. próbne obciążanie i pomiary w tunelu.



Tunel będzie przeciekać?

Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz apelowała do dziennikarzy, by kibicowali inwestycji. - Odnoszę wrażenie, że część osób mówi: "Skuś baba na dziada", bo nie chcą, żeby nam się ta budowa udała - stwierdziła pani prezydent. Dodała, że nie są planowane żadne rozbiórki tunelu Wisłostrady.

O takiej możliwości napisaliśmy w "Gazecie" we wtorek, powołując się na jeden z raportów o przyczynach awarii. Przygotował go Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Urzędnicy z ratusza twierdzą, że rozbiórka była tylko wstępną propozycją wysuwaną tuż po awarii i teraz jest to już nieaktualne. Tyle że raport IBDiM powstał już rozpoczęciu prac zabezpieczeniowych, które wystartowały 12 września. Eksperci zgadzają się co do metody wzmacniania tunelu, ale wysuwają wątpliwości, czy po zakończeniu tych prac konstrukcja nie będzie przeciekać. "Nie można wykluczyć potrzeby wykonania nowej wanny szczelnej tunelu Wisłostrady w miejscu podziurawionej [jezdni i betonowej płyty pod nią - przyp. red.] w działaniach naprawczych, jeśli nie będzie można zagwarantować szczelności po naprawach" - napisali.

"Zbudujmy podziemny łącznik"

Podobne wątpliwości wciąż ma też dr Stanisław Łukasik z Instytutu Techniki Budowlanej, który był szefem innego zespołu ekspertów zatrudnionych przez ratusz po sierpniowej awarii na Powiślu. - Ja bym się nie odżegnywał od możliwości rozbiórek fragmentu tunelu Wisłostrady i budowania go od nowa - powiedział "Gazecie" dr Łukasik. - Chodzi głównie o część tzw. wanny nad miejscem awarii. Można by wymienić płytę denną na sześciu zniszczonych segmentach. Każdy z nich liczy 17 m. Nie ma pewności, że tunel będzie w pełni szczelny. To okaże się dopiero w czasie wysokich stanów wody w Wiśle. Jej poziom wprawdzie teraz rośnie, ale zwykle najwyższy bywa wiosną.

Ekspert przekonuje, że tunel może być nieszczelny po podziurawieniu go w celu wstrzykiwania mieszanki. - Nie wiadomo, czy dziury uda się skutecznie wypełnić. Na zdjęciu zrobionym po awarii (poniżej) widać izolację, która odpadała płatami [spod dna tunelu - przyp. red.]. Nie jest pewne, czy ją też uda się skutecznie



Inny ekspert, dr inż. Wojciech Grodecki z Politechniki Warszawskiej, twierdził w czwartek w tunelu, że po wykonanych pracach powinien on być szczelny. - Te dziury zostaną skutecznie wypełnione tzw. polimerami, czyli tworzywami sztucznymi. Od spodu do tunelu będzie zaś przylegać wstrzyknięta kilkunastocentymetrowa warstwa mieszanki z żywicą, która zastąpi zniszczoną izolację. Na fragmencie tunelu trzeba też będzie ułożyć nową nawierzchnię. Uważam, że rozbiórki elementów tuneli nie będą konieczne - podkreślał.

Kiedy więc Wisłostrada zostanie otwarta dla ruchu? Ratusz liczy, że po zakończeniu prac zabezpieczeniowych, w połowie grudnia, do tunelu dość szybko będzie można wpuścić auta. Niewykluczone, że już na przełomie roku. Eksperci radzą jednak, żeby się z tym nie spieszyć. - Być może dla bezpieczeństwa budowy najpierw powinno się zbudować podziemny łącznik między częściami stacji metra Powiśle pod tunelem Wisłostrady. To przesunęłoby jego otwarcie o trzy-cztery miesiące [czyli do wiosny - przyp. red.] - mówi dr Łukasik.

Dr Grodecki sugeruje zaś, żeby najpierw wydrążyć przynajmniej fragment łącznika, co opóźniłoby otwarcie tunelu o dwa miesiące. Twierdzi, że warszawiacy przyjęliby to bez większych protestów, bo istniejący objazd bulwarem i Wybrzeżem Kościuszkowskim sprawdza się nieźle.

Zobacz najnowsze wideo

Zobacz także
Komentarze (21)
Zaloguj się
  • ypsilonplus

    Oceniono 47 razy 27

    Tu nie ma co kibicować czy patrzyć w kalendarz!
    Awaria powinna być usunięta i wszystko powinno być odpowiednio zabezpieczone - to nie jest zadanie na termin lecz na wykonanie! I proszę nie przyjmować się tym czym w styczniu będą was obsmarowywać media i tzw. opozycja jesli nie daj Boże nie dotrzymacie terminu. To po prostu ma być zrobione w takim czasie jaki będzie potrzebny na to, i kropka!

  • rabingoldblatt

    Oceniono 12 razy 2

    Jest plan otwarcia w styczniu bo liczą na to ze jak mróz chwyci to woda przestanie wypływać:))))))))

  • ah1973

    Oceniono 5 razy 1

    Wisi mi to.

  • pregierz

    Oceniono 4 razy 0

    Kibicujcie ?! Zasadniczo wisi mi to !

  • mamagda3

    Oceniono 6 razy 0

    Korzystam z tej trasy codziennie i wcale nie jest źle! A zwłaszcza przyjemnie jeździ się nad Wisłą ;) Korki nie zwiększyły się, więc nie widzę powodu, żeby strasznie pospieszać wykonawców. Niech naprawiają w spokoju!

  • jkredman

    Oceniono 16 razy 0

    a miało być w grudniu, w listopadzie dowiemy się że w lutym i tak dalej

  • emeryt21

    Oceniono 15 razy -1

    To jest super wazna wiadomosc. Cala Polska musi wiedziec, ze mieszkancy jednego miasta maja klopoty komunikacyjne.....Dajcie sobie spokoj z takimi ogolnopolskimi wiadomosciami.....One interesuja "az" 5% mieszkancow naszego kraju,bo pozostale 95% to ciemni prowincjusze......ktorzy nigdy nie widzieli takiego wynalazku jak metro......

  • hien61

    Oceniono 4 razy -2

    Pomimo,ze jestem Warszawiakiem nie mam zamiaru kibicowac p. HGW. To jest jej obowiazek i za to pobiera pieniadze z naszych podatkow, aby robic wszystko aby ten komunikacyjny kataklizm sie skonczyl. Na poczatku mowiono, ze tunel bedzie oddany w grudniu br.

  • szpak.nie

    Oceniono 7 razy -3

    Nie jestem kibicem, ale znam kilka przyspiewek kibicowskich, więc zapodam teksty dla zainteresowanych kibicowaniem:
    "PZPN, PZPN, yebać, yebać PZPN"
    "Donald, mato.... (tekst usuniety przez ABW), twój rząd obalą kibole"
    "Legia to stara k...(tekst usuniety przez WSI)"
    "Sędzia, łobuzie! Wsadzimy ci ch... w buzie (tekst usunięty przez organizacje homoseksualne)".

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje