IKEA zakazuje wjazdu na wiadukt miejskim autobusom

22.10.2012 10:00
Trudno być pieszym na wiadukcie przy IKEA: jak informuje znak, chodzić po nim nie wolno, a winda nie działa

Trudno być pieszym na wiadukcie przy IKEA: jak informuje znak, chodzić po nim nie wolno, a winda nie działa (Fot. Przemek Wierzchowski / Agencja Gazeta)

Po jednej stronie Trasy Toruńskiej centrum handlowe, po drugiej - nowe osiedla. Między nimi wiadukt, na który IKEA zabroniła wjeżdżać miejskim autobusom, a kilka tysięcy ludzi ma problemy, by po nim przejść.
Jesteśmy na granicy Warszawy z Markami, gdzie grecka firma J&P Avax zalicza właśnie pół roku spóźnienia przy przebudowie Trasy Toruńskiej. Wiadukt, a przynajmniej jego część, to teraz ziemia niczyja.

- Czujemy się zakładnikami sporu, który od co najmniej dwóch lat rozgrywają między sobą IKEA, miejscy urzędnicy i drogowcy. Prosimy o pomoc - interweniuje pan Mariusz z osiedla Lewandów Leśny przy ul. Geodezyjnej. 250 jego sąsiadów podpisało się pod petycją, którą dostała prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz i samorządowcy PO. Na osiedlu mieszka ok. tysiąca lokatorów, w okolicy u innych deweloperów (m.in. Agromana i JW Construction) - w sumie kilka tysięcy. To część Białołęki nazywana Zieloną, gdzie domy rosną jeden przy drugim, ale brakuje ulic. Stąd coraz większe problemy z komunikacją. Niedawno pisaliśmy o inicjatywie lokalnej radnej Agnieszki Borowskiej, która domaga się, by urzędnicy z pl. Bankowego dostrzegli w końcu dramat peryferii.



Zbudowali, to rządzą

Przez wiadukt nad Trasą Toruńską, który w 2005 r. zbudowała IKEA, ludzie idą do najbliższego przystanku prawie kilometr. Jest wielu młodych rodziców z wózkami dziecięcymi. Po drodze widzą znak "zakaz przejścia". Obok zdewastowana winda. Wózek najczęściej trzeba więc taszczyć po wysokich schodach. Niepełnosprawny nie ma tu żadnych szans. Czy to nie dziwne, skoro szwedzka IKEA tak dba o wizerunek firmy przyjaznej tym, którym w życiu jest ciężko?

Izabela Sawicka z biura prasowego firmy przekonuje, że po rozbudowie Trasy Toruńskiej winda prowadzi do drogi, która nie jest już jej własnością. To nieruchomość skarbu państwa. - Mimo to staramy się w miarę możliwości zgłaszać usterki windy do firmy serwisującej. Głosy naszych sąsiadów są dla nas bardzo ważne - zapewnia.

Pytana o brak oświetlenia (po zapadnięciu zmroku piesi nie czują się na wiadukcie bezpiecznie) twierdzi, że zostało zlikwidowane po przekazaniu terenu wykonawcy Trasy Toruńskiej. Jej przebudowa ciągnie się od 2009 r.

Co innego mówi Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka mazowieckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: - Za windy odpowiada ten co za wiadukt. IKEA go sobie pobudowała i należy do niej.

- IKEA nie pozwoliła więc, by jeździły tędy miejskie autobusy. Firma uznała, że zniszczą dojazdy do wiaduktu, domagała się, by za jego utrzymywanie płaciło miasto albo drogowcy przebudowujący Trasę Toruńską. Stawiali mnóstwo warunków, nie wpuścili tam nawet krótkich wozów. Wezwali nas, żeby je natychmiast wycofać. Nie możemy jeździć po prywatnym terenie - mówi Andrzej Franków, wicedyrektor ZTM. Z dnia na dzień trzeba było skracać linie 126 i 140, które docierają teraz do konkurencyjnego centrum handlowego przy ul. Głębockiej. Linia 112 kursuje zaś okrężną trasą.

Szlaban na przesiadki

Tę ostatnią ZTM zamierza skierować do gotowych już przystanków przy ul. Geodezyjnej, ale dopiero po zakończeniu prac na Trasie Toruńskiej. Zamiast przez sporny wiadukt autobusy będą jeździć naokoło, tracąc czas na jej ruchliwym skrzyżowaniu z przedłużeniem ul. Radzymińskiej. Według Małgorzaty Tarnowskiej wykonawca robót deklaruje, że w tym rejonie upora się z nimi do końca października.

Mieszkańcy Lewandowa Leśnego nie są do końca zadowoleni, bo liczyli na szybki dojazd do metra, a linia 112 dociera do stacji Słodowiec, klucząc po drodze przez Bródno. Poza tym brakuje lokalnego połączenia z najbliższymi szkołami, przedszkolami, apteką, przychodnią i kościołem, którymi może się już cieszyć inne białołęckie blokowisko - os. Derby. Dyrektor Franków rozkłada ręce: trzeba się przesiadać, bo dojazd z ul. Geodezyjnej jest tak wąski, że nie zmieści się nawet mały autobus.

Ludzie z Zielonej Białołęki próbują więc różnych sposobów. Opisywaliśmy już, jak dojeżdżali samochodami i rowerami do parkingu centrum handlowego M1 obok sklepu IKEA. Tam przesiadali się do autobusów 190, którymi w miarę szybko można się dostać do pl. Bankowego. Zarządca terenu zaczął jednak straszyć odholowaniem aut, a potem ustawił szlaban, uniemożliwiając parkowanie w porannym szczycie.



Tagi:

Zobacz także
Komentarze (8)
Zaloguj się
  • kowgli

    Oceniono 37 razy 35

    Nie za bardzo rozumiem problem. Jednym z kryteriów wyboru mieszkania/domu jest łatwość dojazdu. Skoro ludzie kupili mieszkania/domy w miejscu z fatalną komunikacją i wiecznym korkiem, to mają fatalną komunikację i wieczny korek. Mam podobny problem, ale nie narzekam. Świadomie kupiłem o 50% tańsze mieszkanie, w zamian za słabszy dojazd. Nie wymagam, aby coś się nagle zmieniło, chociaż oczywiście bym się nie obraził :)

  • naprawdetrzezwy

    Oceniono 33 razy 33

    Srawa jest dziecinnie prosta:

    1. tylko idiota kupuje mieszkanie tam, gdzie nie ma jak dojechać
    2. tylko idiota ma pretensje do prywatnej firmy, zamiast do władz (wybieralnych!) miasta
    3. tylko idiota może upierać się, że prywatna firma MUSI idiocie zapewnić dojazd do domu

    99. tylko idiota może opisywać sprawę w sposób nierzetelny.

  • camelot

    Oceniono 27 razy 25

    Skoro IKEA wybudowała wiadukt to ma prawo nim zarządzać. Dlaczego ma więc wpuszczać miejskie autobusy?

  • crypolskocry

    Oceniono 20 razy 20

    ale o co chodzi?
    o to ze ZTM nie potrafi sie dogadac w sprawie wiaduktu ktory nalezy do prywatnego wlasciciela??
    sprawa jest prosta - chce korzystac niech rowniez lozy kase na remonty i utrzymanie.
    nie widze w ogole problemu.

  • his_dudeness

    Oceniono 16 razy 16

    W Polsce prywaciarza najlepiej by zniszczono. To, ze taka korporacja jak IKEA ma problem z lokalnymi aparatczykami dobitnie pokazuje mentalność jaka siedzi w głowach tych ludzi.
    IKEA zbudowała to IKEA zarządza. Chcecie korzystać to płaćcie na utrzymanie.
    A co do zarzekających na dojazd, IKEA wam sprzedała te mieszkania ? Zbudowała te osiedla ?
    Nic wam nie musi zapewniać.
    Parkują na parkingu przy centrum handlowym , blokują miejsca klientom i narzekają,że im zabroniono zostawiać samochody w tym miejscu ? To żart ?
    A co do samego parkowania, Polska to dzicz w tym względzie. To dawno przestało być śmieszne, widzę teraz artykuły o osiedlach budowanych w czasach PRL, które nie są "przyjazne" dla posiadaczy chociaż "jednego samochodu" (cytaty z artykułu sprzed kilku dni). Gówno prawda, mieszkam na takim osiedlu, budowanym w latach 86-90 i mimo, że same bloki jakością nie powalają to jednak osiedla był projektowane w sposób przyjazny dla mieszkańca. To, ze teraz każdy sobie kupił po dwa samochody i narzeka, że nie ma gdzie parkować to nie wina projektantów. Miałem mały ogródek przy bloku od jezdni oddzielony chodnikiem, nie więcej jak 10 metrów szerokości i jakieś 8 metrów od bloku. Obok piękny świerk, rósł przez 20 lat.
    Wprowadzili się nowi lokatorzy i zaczęli narzekać, że nie ma miejsca gdzie parkować.
    Tak więc zrobili burzę w spółdzielni, spółdzielnia ścięła drzewo, ogródek zaorała i voila !
    Trzy miejsca parkingowe ... w miejsce dwóch, bo tyle się mieściło aut na chodniku.
    Osiedle coraz brzydsze, sąsiad parkuje vanem pod domem, drugi lawetą (!) i oni zadowoleni.
    Bloki z płyty to niekiedy rozpacz, ale same osiedla były projektowane z głową. To co się obecnie buduje to mieszkania dla tych co całe dnie spędzają w domu, albo w mieszkaniach nie bywają wcale. Ciasno, bez zieleni, odgrodzone od wszystkiego, betonowa dżungla, ale ważne, że jest gdzie zaparkować terenówkę, którą się jeździ tylko po mieście.

  • araya

    Oceniono 10 razy 10

    To ewidentna prywata redaktora w sprawie własnej lub znajomych, zamieszkałych w Lewandowie, że taki tekst trafia na główną stronę.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje