Po awarii na budowie metra opozycja żąda śledztwa

10.10.2012 07:00
Wciąż trwa zabezpieczanie budynku przy Marszałkowskiej 136 podmytego po awarii na budowie II linii metra. Miasto przypomina, że bardziej tragiczne w skutkach zdarzały się podczas budowy I linii. Opozycja zaś żąda wyjaśnień.
Pod budynek od strony Świętokrzyskiej i Szkolnej do jutra ma być wstrzykiwana betonowa mieszanka, która zagęści grunt. Ewakuowani mieszkańcy będą mogli wrócić najwcześniej w weekend. Przyczyny piątkowej awarii wciąż są nieznane. Sprawdzają to cztery zespoły ekspertów. Według jednej z hipotez 30-metrowe boczne ściany szczelinowe stacji Świętokrzyska mogły być za krótkie. Wody gruntowe przesiąkły pod nimi i wypłukały grunt pod wodociągiem, który pękł.

Wydarzenia komentuje coraz więcej polityków. PiS żąda nadzwyczajnej sesji Rady Warszawy, a Solidarna Polska prokuratorskiego śledztwa. Krytycznie o budowie II linii wypowiadał się stołeczny poseł SLD Ryszard Kalisz, a na Twitterze były prezydent miasta Paweł Piskorski (SD): "Kolejna awaria z powodu nieudolności budowniczych II linii metra. Gdzie nadzór miasta?".

Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz odpowiada, że w czasie budowy I linii też dochodziło do awarii. Niektóre zdarzały się za rządów Pawła Piskorskiego (1999-2001). Metro Warszawskie opublikowało listę kilkunastu z lat 1985-2007. Np. w 1991 r. obok wykopu stacji Politechnika popękała kamienica przy Polnej 40. Rok później po zawaleniu się przodka tarczy drążącej tunel w rejonie skrzyżowania al. Niepodległości i Malczewskiego powstała wielka wyrwa, do której wpadł fiat 125p. W tym czasie przy budowie tuneli pod Trasą Łazienkowską doszło do wypiętrzenia jezdni i trzeba było wstrzymać ruch na tej arterii. Do tragicznego w skutkach zdarzenia doszło w 1998 r., gdy pod skrzyżowaniem Marszałkowskiej z Królewską kurzawka zasypała górnika drążącego tunel. W 2001 r. stabilność stracił zabytkowy budynek Arsenału. Konieczne były jego wzmocnienia. Z kolei w 2002 r. na rogu ul. Andersa i Stawek powstało zapadlisko pod ikarusem. W następnym roku zawalił się strop jednego z budynków w pobliżu budowy stacji Plac Wilsona. W większości tych przypadków wykonywano zabezpieczenia podobne do obecnych - wstrzykiwanie mieszanki betonu.

Zobacz także
Komentarze (44)
Zaloguj się
  • si4mano

    Oceniono 98 razy 58

    wnioskuję o powstanie komisji śledczej.
    przewodniczącym powinien być maciorewicz, odktyje zapewne, że pod ziemią nastąpiły trzy wybuchy, ładunki podłożyli Rosjanie w komitywie z Tuskiem.
    Przy okazji odkryje, że Żydzi celowo osłabili konstrukcję budynku mieszkalnego chcąc go taniej wykupić, dlatego zarząda jego naprawy z budżetu państwa i przekazania go kościołowi w ramach robienia na złość koszernym.

  • bogda35

    Oceniono 47 razy 39

    oczywiście - w sprawie wypowiadaja sie eksperci - pan adwokat Kalisz i pan biznesmen ( nieco szemrany ) pan Piskorski. Oczywiście - opozycja wznieca krzyk - gdyby ONI rzadzili - woda nie działałaby zgodnie z prawem grawitacji i hydrauliki - bo oni nie budowaliby niczego. Co za kretyński naród !

  • tomspeed

    Oceniono 49 razy 27

    Po co śledztwo. Wina Tuska jak zawsze, robił kolejny zamach i tyle.
    Szkoda czasu i pieniędzy na komisje i śledztwa skoro z góry wiadomo dla PiSiorowców, ze to WINA TUSKA :p

  • pindrals

    Oceniono 29 razy 13

    Awaria? Dziura w ziemi to "awaria"? Widzę, że nie rozumiecie nawet podstawowych pojęć. Tragedia.

  • lokator

    Oceniono 12 razy 8

    Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz odpowiada, że w czasie budowy I linii też dochodziło do awarii. Niektóre zdarzały się za rządów Pawła Piskorskiego (1999-2001). Metro Warszawskie opublikowało listę kilkunastu z lat 1985-2007. Np. w 1991 r. obok wykopu stacji Politechnika popękała kamienica przy Polnej 40. Rok później po zawaleniu się przodka tarczy drążącej tunel w rejonie skrzyżowania al. Niepodległości i Malczewskiego powstała wielka wyrwa, do której wpadł fiat 125p. W tym czasie przy budowie tuneli pod Trasą Łazienkowską doszło do wypiętrzenia jezdni i trzeba było wstrzymać ruch na tej arterii. Do tragicznego w skutkach zdarzenia doszło w 1998 r., gdy pod skrzyżowaniem Marszałkowskiej z Królewską kurzawka zasypała górnika drążącego tunel. W 2001 r. stabilność stracił zabytkowy budynek Arsenału. Konieczne były jego wzmocnienia. Z kolei w 2002 r. na rogu ul. Andersa i Stawek powstało zapadlisko pod ikarusem. W następnym roku zawalił się strop jednego z budynków w pobliżu budowy stacji Plac Wilsona. W większości tych przypadków wykonywano zabezpieczenia podobne do obecnych - wstrzykiwanie mieszanki betonu.

    Ale ta Platforma narozrabiała...

  • pies_fafik

    Oceniono 5 razy 5

    Dlaczego w tytule ten rysunek nazywa się "grafika" a nie "INFOGRAFIKA"!!!???? Przecież z "gazecie" każda taka ilustracja to "infografika"....

  • emeryt21

    Oceniono 5 razy 5

    Komisja sledcza jest niepotrzebna, bo wiadomo, ze winien jest Tusk i PO.....A jezeli juz to przewodniczacym powinien byc znany Antoni M.......specjalista od wybuchow,sabotazu i dzialalnosci rosyjskich sluzb specjalnych.......

  • pyrazgzikiem

    Oceniono 7 razy 5

    Opozycja chce śledztwa? A może Komisji Sledczej? No cóż, paliwo drożeje, święta za pasem jakoś sobie trzeba dorobić do skromnej dietki poselskiej;)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje