Pokazano replikę legendarnego bombowca PZL-37 Łoś

Wiadomości >  Wiadomości dnia
jagor, IAR
29.09.2012 17:39
A A A Drukuj
Jeszcze nieukończona replika bombowca przed halą w Mielcu

Jeszcze nieukończona replika bombowca przed halą w Mielcu (Fot. Archiwum PZL Mielec)

W Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu uroczyście odsłonięto replikę legendarnego bombowca PZL-37 Łoś. Był w czasie wybuchu II wojny światowej najnowocześniejszym samolotem w arsenale Wojska Polskiego. Rekonstrukcja w skali 1:1 trwała prawie 2 lata. Teraz ma przypominać o historii, a jednocześnie inspirować młodych konstruktorów.
Uroczystość odbyła się przed halą, gdzie przed II wojną światową był produkowany bombowiec.

Oryginału samolotu nie ma. Są fragmenty wydobyte w ubiegłym roku z ziemi. Pasjonaci liczą, że poza Polską zachował się gdzieś cały samolot.

Przy budowie repliki pracowało kilkadziesiąt osób. Pomysłodawcami było dwóch młodych inżynierów Jakub Skrzypek i Kazimierz Nowakowski. Rekonstrukcja nie była łatwa, bo nie zachował się żaden egzemplarz tej maszyny czy dokumentacja techniczna, którą tworzono od początku na podstawie szczątkowych materiałów, które ocalały.

Model powstawał w tej samej hali nr 2, w której przed wojną produkowano bombowce Łoś. Ma przypominać dokonania polskiego przedwojennego przemysłu obronnego i polskiej myśli konstruktorskiej.

Niewykluczone, że w przyszłości model zostanie czasowo wypożyczony np. do Muzeum Wojska Polskiego.

Tagi:

  • 36
Komentarze (151)
Zaloguj się
  • mutant_popromienny

    Oceniono 137 razy 131

    Swietnie !

    Duze brawa dla tworcow tej inicjatywy...:)

    A swoja droga az sie wzruszylem ; ilez to ja sie nasklejalem w szczesliwych dzieciecych latach modeli "Losia" w skali 1:72...chyba ze setke , plus jeden z "Malego Modelarza" , wykonany razem ze starszym bratem...:)

  • Oceniono 54 razy 50

    Warto przeczytać monografię wydawnictwa AJ Press - PZL P 37 Łoś (jeśli dobrze pamiętam to zeszyt 5 z serii "monografie lotnicze").

    Dlaczego warto?
    - bardzo dobry opis konstrukcji oraz historia powstania,
    - ale najważniejsze: szeroki opis przygotowania do wojny oraz działań bojowych...
    to drugie jest zatrważające... wspomnienia osób które w tym uczestniczyły - pilotów oraz mechaników.. którzy wspominają, jak fatalnie administracja państwowa i wojskowa działały w owym czasie i jak słabo ta niewielka grupa nowoczesnych samolotów była przygotowana... tylko kilkanaście samolotów było kompletnych z wszystkimi instalacjami (np radiostacji brakowało), wspominają debilne decyzje dowództwa, nie trafioną taktykę, rozśrodkowanie na "lotniska polowe", które były kartofliskami na których samoloty grzęzły i więcej miały uszkodzeń niż od działania nieprzyjaciela...

    bilans tego był taki że:
    - niemcy szacowali liczbę łosi gotowych do wojny na 150,
    - faktycznie wyprodukowano ok 130 a do wojny było gotowych ok 70...
    - wszystkie łosie wykonały w czasie całej kampanii wrześniowej zaledwie - średnio po 4 loty bojowe... przyczyna: zła organizacja...

    świetny mieliśmy samolot (wprawdzie trudny w pilotażu), mieliśmy ich niewiele jak na potrzeby... ale przez urzędników i wojskowych debilów i tej niewielkiej liczby maszyn nie wykorzystaliśmy maksymalnie...

  • Oceniono 35 razy 33

    I to jest dla mnie wiadomośc dnia. Gratulacje za pomysł i realizację !!!

  • winkelrid

    Oceniono 21 razy 11

    Mysliwce, tez "mielismy". Prototyp doskonałego P50 Jastrząb, konstrukcja całkowicie metalowa i całkowicie Polska. Zniszczony bodajże na Okęciu. No i kupilismy od anglików kilkanaście Huricane-ów i jednego Spitfire-a ale 1 wrzesnia 1939 nie zdążyły do nas dotrzeć, potem nasi korzystali z nich w Angli w 1940

  • niezyczliwypisiorom

    Oceniono 62 razy 6

    świetny samolot ,szkoda tylko ze niemcy większość tych samolotów zniszczyli na lotniskach a i dowództwo armi polskiej 17 września już uciekło z Polski zostawiając armię którą dowodzili na pastwę losu ,samo bohaterstwo polskiego żołnierza nie wystarczyło.inna rzecz to postawa "sojuszników" którzy nie chcieli "gniąć za Gdańsk"

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX