Remont mostu Grota zatka pół miasta. Zbudują most Syreny?

25.09.2012 08:00
Most Syreny sprawdził się już w miejscu mostu Świętokrzyskiego

Most Syreny sprawdził się już w miejscu mostu Świętokrzyskiego (Fot. WOJCIECH DUSZENKO / AGENCJA GAZETA)

Na najwyższym szczeblu ratusz zabiega o przerzucenie awaryjnej przeprawy przez Wisłę na czas przebudowy mostu Grota-Roweckiego z Trasą AK. Bo koszty społeczne spowodowane korkami podczas tej inwestycji wyceniane są na 200 mln zł rocznie
Zmontowanie wojskowej konstrukcji typu most Syreny pozwoliłoby odblokować dużą część Warszawy po zamknięciu wjazdów i zjazdów na most Grota i Trasę AK. To jeden z najbardziej ruchliwych odcinków w Polsce ze 140 tys. pojazdów dziennie. Do 2015 r. ma zyskać parametry drogi ekspresowej i pięć pasów ruchu na poszerzonym moście.

Inwestycję wartą blisko miliard złotych przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która podlega Ministerstwu Transportu. Z informacji "Gazety" wynika, że rozmowy przedstawicieli miasta w sprawie otwarcia dodatkowego mostu toczą się nawet w Al. Ujazdowskich. Mogłoby to wskazywać na kancelarię premiera. Trzeba ustalić, kto i ile miałby dołożyć do nieplanowanego wcześniej rozwiązania.

O zabiegach ratusza wiemy z trzech niezależnych źródeł. Oficjalnie nikt o tym nie informował, bo władze miasta nie są pewne, czy rozmowy zakończą się sukcesem. Poza tym ratusz może się obawiać reakcji mieszkańców Żoliborza. Część z nich alergicznie reaguje na projekt mostu Krasińskiego na wysokości pl. Wilsona. Wisła jest w tym miejscu najwęższa, więc to najbardziej prawdopodobna lokalizacja tymczasowej przeprawy.



Bez zjazdów i wjazdów

Skalę utrudnień spowodowanych pracami na Trasie AK od Powązek po Żerań można porównać z obecnymi podczas budowy drugiej linii metra. Obie inwestycje nałożą się na siebie - drogowcy nie mogą zwlekać, bo w 2015 r. mija termin rozliczenia ogromnej dotacji z UE. Czas goni, a bardziej, niż przewidywano, przeciąga się ogłoszony w listopadzie zeszłego roku przetarg na wykonawcę robót. GDDKiA wciąż przekłada otwarcie ofert.

Ten czas wykorzystało miejskie biuro koordynacji inwestycji i remontów, zlecając analizę skutków rozkopania Trasy AK i mostu Grota. Gotowe opracowanie na spotkaniu Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP przedstawił dr Andrzej Brzeziński z firmy TransEko. - Most Grota ma tak duże znaczenie, że jakiekolwiek zakłócenie ruchu od razu odbija się na pozostałych przeprawach, a najbardziej na sąsiednich - moście Gdańskim i Marii Skłodowskiej-Curie - powiedział, chwaląc ratusz za to, że profesjonalnie przygotowuje się do komunikacyjnego armagedonu. - To będą trzy ciężkie lata - dodał jednak.

Według wstępnych założeń most Grota i Trasa AK od ul. Modlińskiej po ul. Powązkowską będą zamykane połówkami wraz ze zjazdami i wjazdami po stronie północnej lub południowej. W tym czasie ma być rozbierana i odbudowywana większość wiaduktów i estakad. Cały ruch ma się odbywać na sąsiedniej jezdni, gdzie zostaną wytyczone dwa pasy w każdym kierunku. Część firm domaga się jednak, by czasowo, np. w wakacje, most Grota wyłączać z ruchu całkowicie.

Korki się rozleją

Dr Brzeziński obliczył, że w korkach spowodowanych pracami wzdłuż Trasy AK warszawiacy stracą miesięcznie 865 tys. godzin. - Według ostrożnych szacunków koszty społeczne wyniosą więc 200 mln zł rocznie - przewiduje.

Utrudnienia rozleją się od Młocin, Bielan i Tarchomina, przez Żoliborz, Bródno, Targówek, po centrum Pragi i Śródmieście. Ponaddwukrotnie wzrośnie natężenie ruchu na pustym dziś moście Marii Skłodowskiej-Curie (do 6,9 tys. pojazdów w godzinie szczytu). Większość z nich skręci wprawdzie na Wisłostradę, ale duża część pojedzie dalej przez węzeł Młociny i poszerzaną właśnie ul. Kasprowicza. Równoległa Marymoncka od 2013 r. będzie, niestety, w dużym stopniu zamknięta z powodu budowy kolektora burakowskiego.

Ekspert z firmy TransEko wytypował osiem obszarów najbardziej dotkniętych korkami po zwężeniu Trasy AK i podpowiada, jak ograniczyć uciążliwości. Władze miasta nie pozwolą więc np. zwęzić Wisłostrady przy moście Grota. Przy Dworcu Gdańskim wróci zaś dodatkowy skręt w lewo z ul. Słomińskiego w ul. Andersa - to powinno odblokować most Gdański od strony Targówka i Bródna. Te dwa osiedla mają przyjąć sporą część aut, które dziś wjeżdżają z Marek Trasą Toruńską do mostu Grota. Organizacja ruchu będzie też zmieniona na skrzyżowaniach Modlińskiej z Płochocińską i trasą mostu Marii Skłodowskiej-Curie - tędy poprowadzi główny objazd.

Zarządowi Transportu Miejskiego Brzeziński rekomenduje wycofanie jak największej liczby autobusów z Trasy AK. Zostałyby tylko linie jadące na wprost mostem Grota - dziś to np. 414 z Bródna na Ochotę. Z powodu spodziewanych korków trzeba też ograniczyć komunikację na ul. św. Wincentego i wytyczyć buspas na Jagiellońskiej przed rondem Starzyńskiego (dla linii 509 z Nowodworów na Pragę).

Znowu most Syreny?

Te działania mają skrócić czas stracony w korkach i straty społeczne do 80 mln zł rocznie. A gdyby zbudować tymczasowy most przez Wisłę? - Nie było oficjalnego zlecenia, ale tę część analizy zrobiłem prywatnie. Wygląda to bardzo obiecująco - odpowiedział Andrzej Brzeziński. I dodał: - Nie ma innego miejsca na taką przeprawę niż w osi ul. Krasińskiego na Żoliborzu.

W grę wchodziłoby wyciągnięcie z miejskich magazynów wojskowej konstrukcji, która sprawdziła się w latach 1985-2000 jako most Syreny. Koszt budowy takiego prowizorycznego mostu dr Brzeziński ocenia na kilkanaście milionów złotych. Miejscy urzędnicy zastrzegają jednak, że należałoby jeszcze doliczyć koszt wykupu ziemi pod dojazdy do przeprawy od ul. Jagiellońskiej i Wisłostrady przy Klubie Sportowym "Spójnia". I tak jednak trzeba by je kiedyś ponieść, gdyby miasto zdecydowało się budować most Krasińskiego.

Chcieliśmy potwierdzić u prezydenta Jacka Wojciechowicza, na jakim etapie są rozmowy ws. tymczasowego mostu.

Wczoraj nie odbierał telefonu. - Skąd oni o tym wiedzą? - miał tylko skomentować według Agnieszki Kłąb z biura prasowego ratusza.

Zobacz także
Komentarze (23)
Zaloguj się
  • jami8

    Oceniono 1 raz 1

    jedziemy pięciopasmowym mostem, powiedzmy z Łodzi , dojeżdżamy do Radzymińskiej, skręcamy na Białystok i
    i
    i
    i
    wleczemy się przez Marki.

    Czy na pewno trzeba zaczynać od mostu?

  • ajpitoajpi12

    Oceniono 2 razy 0

    Wybudować!!! stolicy się należy i Gdańskowi pieniądze są wszak odebrano, tę jedyna możliwość bezpiecznej przeprawy przez Świnę Świnoujszczanom.
    Ewentualnie wykonawcom się nie zapłaci!

  • mtr5

    Oceniono 8 razy -2

    Nowy most proponuje nazwac mostem Kaczyńskich !!!
    Bo pzecież to właśnie żoliborska inteligencja a most ma być na Żoliborzu... Poza tym za dwa lata w kwietniu, mozna będzie niepotrzebny most zbombardować by w ten sposób uczcić Katastrofe...

  • as1048

    Oceniono 2 razy 0

    ... a chodziło o
    Skoro macie, Warszawiacy, takie problemy to może Stolocę RP przenieś do innego miasta - tyle pięknych miast w Polsce ...! Ze swej strony współczujemy Wam: żadne i nigdy powstanie Wam nie wyszło jako naprawdę zwycięskie, choć każde było bohaterskie ale tylko stanowiło kolejną zapaść dla ojczyzny, teraz mostów przez Wisłę nie potraficie budować i się korkujecie, więc może trochę honoru wykażecie rezygnując z Waszego stołeczeństwa dla dobra RP?
    Żartowałem :)

  • as1048

    0

    nie prawda - nie ma mnie w uwidocznionych wpisach :?

  • pindrals

    0

    ...Z informacji "Gazety" wynika, że rozmowy przedstawicieli miasta w sprawie otwarcia dodatkowego mostu toczą się nawet w Al. Ujazdowskich. Mogłoby to wskazywać na kancelarię premiera...

    Mogłoby to też wskazywać na ławkę w parku naprzeciwko Kancelarii Premiera - drodzy pracownicy mediów.

  • rabe_tata_joea

    Oceniono 10 razy 6

    Jakby była komuna, problemu by nie było :)
    Wprowadzić winiety dla wszystkich aut z poza Mazowieckiego - połowa aut zniknie. Korków nie będzie.
    Proste ?

  • oczy123

    Oceniono 4 razy -2

    no i komuna wrocila................

  • romikus

    Oceniono 7 razy -1

    Tą wieś zwaną Warszawą powinno się już dawno zaorać i posadzić drzewa i trawę przynajmniej byłby jakiś pożytek dla Polski.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje