Most otworzą, Wisłostrada zamknięta jeszcze długo?

15.08.2012 21:10
Korek po zamknięciu tunelu Wisłostrady

Korek po zamknięciu tunelu Wisłostrady (Fot. Przemek Wierzchowski / Agencja Gazeta)

Po zalaniu budowanej stacji Powiśle w środę odbyła się narada ekspertów. Uznano, że most Świętokrzyski jest bezpieczny i można go wkrótce otwierać. Tunel Wisłostrady trzeba badać dłużej. Może to potrwać nawet kilka tygodni.
Podczas narady i wizji lokalnej zalanej stacji Powiśle eksperci uznali, że zamknięty we wtorek most Świętokrzyski jest bezpieczny i można go otwierać. Zwlekano z tym jednak w oczekiwaniu, aż producenci oznakowań dostarczą ich komplet. Trwało też wytyczanie objazdów tunelu Wisłostrady "na stałe". Trudno powiedzieć, jak długo będzie zamknięty; mówi się, że nawet kilka tygodni. "W przypadku tunelu potrzebne są dodatkowe obserwacje i więcej badań" - czytamy w komunikacie konsorcjum AGP Metro, które buduje II linię.

Bez tunelu kilka tygodni?

Podczas środowej narady i wizji lokalnej zalanej stacji Powiśle eksperci uznali, że zamknięty we wtorek most Świętokrzyski jest bezpieczny i można go otwierać. Zwlekano z tym jednak w oczekiwaniu, aż fabryki produkujące oznakowanie dostarczą jego komplet. Trwało też wytyczanie stałych objazdów tunelu Wisłostrady. Trudno powiedzieć, jak długo będzie zamknięty. "W przypadku tunelu Wisłostrady potrzebne są dodatkowe obserwacje i więcej badań" - czytamy w komunikacie konsorcjum AGP Metro, które buduje II linię. Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz mówił "Gazecie" we wtorek, że tunel będzie najpewniej zamknięty znacznie dłużej niż dwa-trzy dni. Są już nawet spekulacje, że może to potrwać kilka tygodni albo i miesięcy.

- Kilka tygodni to może być np. dziewięć, czyli dwa miesiące, a dwa miesiące to już jest kilka miesięcy. Nie mamy jeszcze wyników badań, żeby jednoznacznie powiedzieć, ile to potrwa. Na pewno nie możemy zbagatelizować tego, że tak duże ilości gruntu i wody osunęły się bezpośrednio pod tunelem Wisłostrady. Powstał znaczący ubytek, więc to może być groźne - powiedział w środę wieczorem "Gazecie" prezydent Wojciechowicz.

Wytyczają objazdy

W środę pracownicy konsorcjum AGP prowadzili drobne przebudowy niektórych ulic. Ich celem jest m.in. umożliwienie przejazdu starą jezdnią Wisłostrady, czyli Wybrzeżem Kościuszkowskim między Centrum Nauki "Kopernik" a Biblioteką Uniwersytecką. W najbliższych dniach ruszą tędy auta w kierunku Żoliborza. Wcześniej trzeba usunąć bariery, które normalnie stoją na końcach tego awaryjnego szlaku. Przygotowano już tymczasowy przejazd między jezdniami na wysokości Karowej. Ruch z Wisłostrady w kierunku Mokotowa ma być skierowany Karową, Browarną, Topiel i Kruczkowskiego, które zostaną zamienione na jednokierunkowe, a potem Ludną.

Do czasu wytyczenia tych tras Zarząd Dróg Miejskich radzi w ogóle omijać Wisłostradę - albo Wybrzeżem Helskim i Szczecińskim na Pradze, albo al. Jana Pawła II. Objazdy autobusom wyznaczył też Zarząd Transportu Miejskiego. Linia 185 zamknięty tunel omija na razie przez Karową (powrót Nowym Zjazdem), Dobrą, Solcem i Ludną. Autobusy 102 i 162 do czasu otwarcia mostu Świętokrzyskiego skierowano mostem Poniatowskiego. Podobnie linie N13, N14, N63 i N64 - duża część Powiśla straciła więc komunikację nocną.

Co się stało na stacji Powiśle?



Stacja Powiśle położona na lewym brzegu Wisły, tuż obok mostu Świętokrzyskiego, jest jednym z najgłębiej położonych przystanków II linii metra. Jej dno znajduje się aż 25 m poniżej poziomu gruntu (głębiej - na 27 m - posadowiona będzie tylko stacja Nowy Świat). Strop peronu, przy którym będą zatrzymywać się pociągi metra, znajduje się ponad 10 m poniżej jezdni tunelu Wisłostrady. Właśnie tu przy drążeniu tunelu w nocy z poniedziałku na wtorek osunęła się ziemia i wypłynęła woda, która zaczęła zalewać już wybudowaną zachodnią część stacji. Specjaliści badają, czy to zagraża Wisłostradzie, na wszelki wypadek wyłączono ją z ruchu.

Nad stropem przyszłej stacji po obu stronach Wisłostrady są jeszcze trzy podziemne kondygnacje - dwie niższe będą mieć przeznaczenie technologiczne, a na tej tuż pod poziomem gruntu zaplanowano sklepy oraz halę odpraw z bramkami. Stacja będzie długa na 120 m i szeroka (z tunelami włącznie) na ponad 20 m. Będzie mieć dwa wyjścia - jedno w pobliżu pomnika Syreny, a drugie od strony Wybrzeża Kościuszkowskiego. W pobliżu skrzyżowania tej ulicy z Tamką ma powstać przeszklony owalny świetlik doświetlający podziemną kondygnację. Drugi, podobny świetlik, ma powstać na przeciwległym końcu stacji, od strony Wisły.

Zobacz także
Komentarze (31)
Zaloguj się
  • 3alfa.alfa

    Oceniono 26 razy 20

    Mam propozycję żeby Wisłę puścić tunelem a wtedy pozbędziemy się wszystkich kłopotów jak mosty i powodzie

  • i.kto.to.wie

    Oceniono 30 razy 16

    A wystarczyło puścić metro przez Wisłę mostem zamiast kopać głęboko pod Wisłą.

  • prawdaopis

    Oceniono 37 razy 11

    Pamiętajcie, że nad tunelem stoi Centrum Kopernik, to tez nie jest bez znaczenia. Krytycy to głównie PISIORY co przez lata kiedy rządzili to ściskali dupę ze strachu i nic nie robili aby nikt im korupcji nie zarzucił. I ten Wasz "super prezydent" NIC NIE ZROBIŁ oprócz kupy rano oczywiście.

  • bioder65

    Oceniono 21 razy 11

    ciekawe ile kosztowały wcześniejsze badania geologów.Może to były badania zza biurka?

  • tomesio

    Oceniono 8 razy 8

    Jak mamy inżynierów jak piłkarzy, to nie jest kolorowo...

  • msierak

    Oceniono 26 razy 8

    @wawak:
    cytat: "To jakaś banda nieudaczników! Zamiast wziąć się do roboty i nagłe przypadki usuwać w trybie nagłym to będą badać przez 2 miesiące. Przecież to nie Mars do cholery! Obleśne nieroby na ciepłych, państwowych posadach... a ludzi mają w dupie.(...)"
    właśnie tak czytając artykuł się zastanawiałem, czy znajdzie się ktoś zawsze zwalający winę na rządzących. Może jeszcze stwierdzisz, że badanie rocznej średniej temperatury przez IMGW przez rok to jest nieróbstwo i lenistwo i dałoby radę to zrobić w tydzień?

  • pumpernik

    Oceniono 7 razy 7

    Zasypać !

  • talsen

    Oceniono 10 razy 6

    Polski spokój. To trzeba naprawiać przez 24 godziny na dobę i zakończyć temat w 7 dni. Oczywiście w Polsce, sprawność komunikacji jest tematem marginalnym ,wobec dobrego samopoczucia pani Hanny. Gdzie my żyjemy?

  • dyktator_bolandy

    Oceniono 14 razy 6

    most trudno zalać, faktycznie, raczej nic mu nie grozi. Co innego tunel- tu zalanie rzeczywiście może zaistnieć. Zuchy fachowcy!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje